נקבוביות: הכל על נקבוביות והטיפול בנקבוביות פעורות

אחד המאפיינים החשובים של עור הפנים הוא הנקבוביות הנמצאות בו. יש להן תפקיד חשוב בוויסות השומניות בעור והן מאפשרות לעור "לנשום", וסתימה שלהן עלולה להוביל לסימנים לא נעימים שונים. בואו נדבר על סוגי הנקבוביות הקיימים ואיך אפשר לטפל בנקבוביות שנחסמו מסיבה כזאת או אחרת או שנהיו בולטות יתר על המידה.

מהן נקבוביות?

נקבוביות הפנים הן פתחים זעירים בעור. יש בכל הגוף שלנו המון נקבוביות אבל בפנים הריכוז שלהן מוגבר, וכל אחת מחוברת לבלוטת חלב המפרישה סבום דרכה. הנקבוביות עוזרות גם בוויסות טמפרטורת הגוף באמצעות ייצור זיעה ומתן מסלול לשחרור הסבום, המסייעים לשמור על העור לח ובריא. ככל שאנחנו מתבגרות, ובייחוד כאשר איננו מקפידות על ניקוי יסודי של עור הפנים, הפסולת והשומן הנמצאים על העור שלנו נלכדים בתוך הנקבוביות וגורמים להן להיראות גדולות יותר. נקבוביות אלו יכולות להיות סתומות או פעורות.

הגורמים המשפיעים על הנקבוביות בפנים

יש כמה גורמים המשפיעים על מצבן של הנקבוביות בפנים:

  • גנטיקה – גודל הנקבוביות נקבע במידה רבה על ידי הגנים. יש אנשים שיש להם נטייה לנקבוביות גדולות יותר משל אחרים
  • הורמונים – שינויים הורמונליים, ובייחוד בגיל ההתבגרות, במהלך היריון או בגיל המעבר, יכולים להגדיל את ייצור הסבום ולהוביל להתרחבות הנקבוביות
  • גיל – ככל שהעור מאבד גמישות עם הגיל, כך הנקבוביות עלולות להיות בולטות יותר. כמו כן, הזדקנות הגוף מובילה גם לירידה ביכולת של העור להיפטר מתאים מתים, העלולים לסתום את הנקבוביות
  • סוג העור – אנשים עם עור שמן נוטים יותר לנקבוביות גדולות בגלל ייצור סבום מוגבר, ולרוב הנקבוביות של אנשים בעלי עור יבש הן קטנות יותר
  • נזקי שמש – חשיפה ממושכת לשמש יכולה לפגוע בקולגן שבעור ולגרום להתרחבות הנקבוביות
  • טיפוח עור לא נכון – שימוש במוצרים קומדוגניים (סותמים נקבוביות), ובייחוד על עור שמן, יכול להוביל לסתימת הנקבוביות ולהגדלתן

סוגי נקבוביות בפנים

לנקבוביות הפנים יש מצב תקין שהן אמורות להיות בו, אבל יש כמה גורמים המשפיעים על איך שהן נראות בפועל ועל הפעילות השגרתית שלהן. בואו נדבר על הסוגים השונים של הנקבוביות בפנים ואיך להבדיל ביניהם:

נקבוביות פתוחות

נקבוביות פתוחות הן ברירת המחדל – זהו המצב שבו הכול בסדר ופעילות העור תקינה. את הנקבוביות הפתוחות הרגילות בדרך כלל לא רואים בקלות.

נקבוביות פעורות

נקבוביות פעורות הן נקבוביות פתוחות הגדולות יותר מנקבובית פתוחה ממוצעת. אלו הן נקבוביות שלרוב קל יותר לראות על הפנים, ויש להן מראה של שקעים קטנטנים בעור.

נקבוביות סתומות

נקבוביות סתומות הן נקבוביות שהתמלאו בסבום או בפסולת (תאי עור מתים, לכלוך ועוד), והן מופיעות כבליטות על העור כמו ראשים שחורים, ראשים לבנים, פצעי אקנה ועוד.

נקבוביות מוגדלות

נקבוביות מוגדלות הן נקבוביות גדולות מהרגיל, היוצרות מראה מחוספס של העור (שקעים קטנטנים). הנקבוביות האלו יכולות להיות פתוחות או סתומות.

מהו ההבדל בין נקבוביות סתומות לפעורות?

עודפי השומן והלכלוך המצטברים על עור הפנים עלולים לחדור אל הנקבוביות הפעורות, מה שיוצר תופעה המכונה בשפה המקצועית "קומודונים", ובשפה העממית יותר – ראשים שחורים. אותם קומודונים נראים כמו נקודות שחורות על עור הפנים, והם נוטים להצטבר לרוב על הלחיים או באזור ה-T (המצח, הסנטר והאף). כיוון שעודפי השומן והלכלוך סותמים את הנקבוביות, נקבוביות אלו נקראות נקבוביות סתומות.

לעומת זאת, נקבוביות פעורות הן נקבוביות פתוחות (לא סתומות) בולטות יחסית. אחד המשתנים המשפיעים ביותר על מראה הנקבוביות הוא הגיל. עם השנים, עור הפנים שלנו הופך גמיש פחות ויבש יותר, מה שמבליט אף יותר את הנקבוביות שנותרו פעורות. כאשר הנקבוביות הפעורות בולטות הן משוות לעור הפנים מראה לא אחיד.

טשטוש מראה הנקבוביות

אם אתן מבחינות במראה שהנקבוביות הפתוחות שלכן די בולטות, יש כמה צעדים שתוכלו לנקוט כדי להפחית את הבולטות שלהן:

  • שתייה מרובה – חשוב לשתות מים בכמות מספקת מדי יום. הצורך שלנו במים משפיע על המון תפקודים שונים בגוף, ושתייה מרובה תעזור לכן בין היתר לאזן את הנראות של הנקבוביות
  • הפחתת חשיפה לשמש – חשיפה ממושכת וישירה לשמש עלולה להזיק לעור ולייבש אותו, מה שעלול להחמיר את הבולטות של הנקבוביות. כמו כן, על העור עלולים להצטבר לכלוך ותאים מתים שיסתמו את הנקבוביות שלכן
  • ניקוי יסודי – חשוב לנקות מדי יום את הפנים שלכן עם מוצרי טיפוח וניקוי המתאימים לסוג העור שלכן, כדי להימנע מסתימה של הנקבוביות וליהנות מניקוי עמוק שיסלק את כל מה שעלול לחסום אותן

איך להיפטר מהנקבוביות?‍

הנקבוביות הן חלק חשוב ממבנה העור שלנו, ולכן אי אפשר להיפטר מהן לחלוטין. עם זאת, ניקוי יסודי של הפנים, תזונה מאוזנת ואפשרויות הטיפול שנדבר עליהן תיכף יכולות לעזור לכן לאזן את מרקם העור ולהפחית את הבולטות של הנקבוביות.

טיפול בנקבוביות הפנים – איך תמנעו מצב של נקבוביות מוגדלות, סתומות או פעורות

הדרך הטובה ביותר לטפל בנקבוביות, ובפרט בנקבוביות פעורות, היא באמצעות טיפול מניעתי. הקפדה על שגרת טיפוח נכונה שתיטיב עם עור הפנים שלכן עשויה למנוע מראש את הופעתן של נקבוביות מוגדלות ופעורות, ולנקות מהפנים לכלוך ועודפי סבום או תאי עור מתים העלולים לסתום אותן. הינה כמה טיפים שכדאי לכן ליישם בשגרת הטיפוח שלכן למניעת נקבוביות פעורות:

ניקיון הפנים

לניקוי יסודי של עור הפנים יש חשיבות גדולה מאוד, כיוון ששאריות איפור, לכלוך, שומן וחיידקים עלולים להצטבר בתוך הנקבוביות, לחסום אותן ולהגדיל אותן. ניקוי עמוק ויסודי תורם רבות למראה עור פנים אחיד ואסתטי יותר, ואין להמעיט בחשיבותו. ההמלצה היא להשתמש בסבון פנים איכותי על בסיס חומצות אלפא ובטא הידרוקסיות מדי בוקר וערב, הן כדי לנקות את העור מכל שאריות הלכלוך והן כדי להכין את העור לספיגה מיטבית של תכשירים שאותם מניחים לאחר הניקוי כמו ויטמינים, סרומים וקרמים.

ויטמינים

ויטמינים רבים תורמים להזנת העור, ולכן אפשר ומומלץ לצרוך אותם באמצעות תזונה מאוזנת, אם כי היום הם מצויים גם בתכשירים רבים המיועדים לעור הפנים כמו בקרם לחות המכיל ויטמין B9 ושלל חומצות אמינו. ויטמינים אלו תורמים מאוד לעור פנים שמן משום שהם מווסתים את רמות השומן שהוא מפריש, נלחמים בחיידק האקנה ומונעים פצעים ופצעונים.

שימוש בחומצות אלפא ובטא הידרוקסיות

כאשר העור מתבגר חלה ירידה ביכולת התחדשות התאים, מה שמתבטא בין היתר באובדן גמישות. שימוש בחומצות, ובפרט בחומצות אלפא ובטא הידרוקסיות, הוא דרך יעילה מאוד לחדש את העור. חומצות אלו, המצויות לרוב בתכשירי פילינג לפנים, מסייעות בהסרת התאים המתים ובטשטוש פגמי עור, ומעודדות ייצור קולגן, מה שעשוי לשפר גם את מראה הנקבוביות.

שימוש בסרום

סרום לפנים הוא תרכובת מרוכזת ועשירה מאוד של רכיבים התורמים לשיפור מראה עור הפנים. תרכובת זו תכיל בדרך כלל ויטמינים וחומצות שונות כמו ויטמין C וחומצה היאלורונית. ויטמין C הוא נוגד חמצון עוצמתי ביותר המונע יובש ומשפר את מרקם העור, וחומצה היאלורונית (שאותה תאי העור שלנו מייצרים גם באופן טבעי) מסייעת בוויסות רמת הלחות בעור ומאטה את תהליך ההזדקנות הטבעי שלו.

מסכות ביתיות לטיפול בנקבוביות

אתן יכולות להכין בעצמכן בבית מסכות לטיפול בנקבוביות. הינה דוגמה למסכה שאנחנו ממליצים עליה:

מרכיבים:

  • 1 מלפפון בינוני
  • 1 כפית מי ורדים
  • 1/2 כפית מיץ לימון סחוט טרי
  • 1 פיסת בד כותנה

טחנו את המלפפון בבלנדר והעבירו אותו לצלוחית. הוסיפו את מי הוורדים ואת מיץ הלימון וערבבו אותם היטב. פזרו את התערובת על גבי בד הכותנה והניחו את הבד על הפנים. השאירו את הבד על הפנים למשך 10 דקות ולאחר מכן שטפו את הפנים במים פושרים.

לסיכום

הנקבוביות הן חלק חשוב מעור הפנים שלנו, וחשוב לשמור עליהן פתוחות כדי להימנע מעודף סבום על הפנים, מפצעים ומפצעונים. נשים רבות עשויות להתמודד עם נקבוביות פעורות, סתומות או מוגדלות בעור הפנים בעקבות התבגרות טבעית, גנטיקה או בעקבות שגרת טיפוח לא נכונה. כל הטיפים שכאן יסייעו לכן לשמור על הנקבוביות פתוחות וקטנות כדי ליהנות ממרקם עור חלק ואסתטי. לכל התלבטות או שאלה בנושא, מומלץ להתייעץ עם גורם מקצועי ומוסמך. בהצלחה!