ויטמין A לפנים

ויטמין A הוא אחד הוויטמינים לעור הפנים שיש לו מוניטין רב בתחום. יש לו לא מעט תפקידים חשובים בכל הגוף, והיום נתמקד בדרכים שבהן הוא עוזר לנו לשמור על עור הפנים שלנו מאוזן ובריא. בואו לקרוא את כל מה שאתן צריכות לדעת על הוויטמין הזה וגם באילו מוצרים של אייקוניקס תוכלו למצוא אותו.

מהו ויטמין A?

ויטמין A הוא ויטמין מסיס בשומן השייך לקבוצת תרכובות אורגניות ששמה רטינואידים. הוא קיים בטבע בכמה צורות, והצורה הפעילה והנפוצה ביותר היא רטינול. חומר מזין זה חיוני לתפקודי גוף שונים, כולל שמירה על הראייה שלנו, תפקוד תקין של מערכת החיסון וגם שמירה על בריאות העור שלנו.

מהי תרומתו של ויטמין A לעור הפנים?

לוויטמין A יש תרומה רבה לעור הפנים בתחומים שונים, מה שהופך אותו למרכיב חיוני במוצרי טיפוח עור רבים. הינה כמה מהתכונות המרכזיות שבזכותן הוא פופולרי כל כך בתחום טיפוח העור:

  • חידוש התאים – ויטמין A ממריץ את התהליך של ייצור תאי עור חדשים והחלפת תאי עור מתים. תהליך זה שומר על מראה עור רענן ובעל מראה צעיר ומפחית את הופעתם של קמטוטים וקמטים
  • טיפול באקנה – ויטמין A ידוע ביכולתו לווסת את ייצור הסבום בעור ולמנוע נקבוביות סתומות, מה שהופך אותו לכלי יעיל בהתמודדות עם נטייה לאקנה
  • שיפור גוון העור – הוויטמין עוזר לטשטש כתמים כהים, כתמי שמש והיפרפיגמנטציה, ובזכותו גוון העור נראה אחיד ובהיר יותר
  • ייצור קולגן – ויטמין A עוזר לתהליך הייצור של קולגן בגוף, החיוני לשמירה על גמישות העור ועל המוצקות שלו
  • הגנה מפני נזקים מהשמש – ויטמין A הוא נוגד חמצון המגן על העור מפני קרני UV מזיקות ומזהמים סביבתיים, העלולים להאיץ את הזדקנות העור
  • ריפוי פצעים – ויטמין A מסייע בתיקון רקמות עור פגועות, ומאפשר החלמה מהירה יותר מפציעות או ניתוחים

מהו ההבדל בין ויטמין A לרטינול?

ויטמין A הוא מונח רחב הכולל תרכובות שונות, ולעומת זאת רטינול הוא נגזרת ספציפית של ויטמין A, השימושית במיוחד במוצרי טיפוח עור. לוויטמין A יש לא מעט תפקידים חשובים בגוף כולו, ורטינול הוא חומר שמשתמשים בו בכמות נמוכה במוצרי טיפוח שונים כדי ליהנות מהיתרונות שלו ובמקביל להימנע מחשיפה לכמות גבוהה מדי של החומר, העלולה לגרום לתופעות לוואי ולגירוי.

המקורות לקבלת ויטמין A

ויטמין A הוא חומר חשוב לעור בפרט ולגוף בכלל, והינה המקורות העיקריים שמהם אתן יכולות לצרוך אותו בקביעות:

מזונות

תזונה עשירה בוויטמין A יכולה לספק לגוף את החומרים המזינים הדרושים לעור בריא. מזונות כמו גזר, בטטות, תרד, עגבניות, כרוב, חלמון ביצה, גבינות וכבד הם מקורות מצוינים של הוויטמין הזה. צריכת תזונה מאוזנת המכילה גם מקורות המספקים לכן ויטמין A משפרת גם את בריאות העור.

תכשירים קוסמטיים

מוצרי טיפוח עור רבים כמו קרמים, סרומים ומסכות מכילים ויטמין A או רטינול כמרכיב מרכזי. מוצרים אלו נועדו למריחה מקומית על העור כדי לאפשר ספיגה ישירה וטיפול ממוקד.

תרופות

במקרים מסוימים, אנשי מקצוע בתחום הבריאות עשויים לרשום תוספי ויטמין A או טיפולים מקומיים עבור מצבי עור ספציפיים (למשל תרופת רואקוטן לסובלים מאקנה, המכילה נגזרת פעילה של ויטמין A). חשוב מאוד להתייעץ עם רופא לפני תחילת השימוש כיוון שעודף ויטמין A בגוף יכול לגרום לתופעות לוואי בדיוק כמו חוסר שלו.

במוצרי אייקוניקס יש חלופות טבעיות ועוצמתיות לוויטמין A

אנחנו באייקוניקס מבינים את החשיבות של ויטמין A לבריאות עור הפנים, אבל גם מבינים את הרגישות שיש לחומר הזה, בפרט עבור נשים בהיריון או מי שנחשפת רבות לשמש (שממש לא חסרה בארץ שלנו). זוהי הסיבה שבכל מוצרי אייקוניקס אתן לא תמצאו ויטמין A, רטינול או כל נגזרת אחרת של הוויטמין, ובמקום זאת תמצאו חלופות טבעיות שעושות את העבודה כמו בקוצ'יול, תרכובת נוגדת חמצון שהוצאנו מצמח הבאבצ'י ההודי. המוצרים שלנו בטוחים לשימוש גם לנשים בהיריון ולנשים הרגישות לרטינול, ולא תצטרכו לדאוג יותר מדי מחשיפת העור לשמש כיוון שאין במוצרים שלנו חומרים המגבירים את הרגישות.

6 עובדות שלא ידעתן על ויטמיןA

לפני הסיום, הינה עוד כמה עובדות על ויטמין A כנראה לא ידעתן:

אחד החלוצים בתחום טיפוח העור

ההשפעה החיובית של ויטמין A על בריאות העור ידועה כבר שנים רבות, ואחת הנגזרות של ויטמין A הייתה החומר הראשון שנרקח כתרופה לטיפול בקמטים. קשה למצוא מוצרי טיפוח עור, בייחוד כאלו המסווגים כאנטי אייג'ינג, שאין בהם את אחת הנגזרות של ויטמין A או חומר טבעי אחר המחליף אותו.

משפר את הראייה שלנו

ויטמין A הוא חיוני לשמירה על ראיית לילה טובה ועל מערכת הראייה באופן כללי. הוא רכיב חיוני בגוף לייצור רודופסין, פיגמנט בעיניים המאפשר ראייה בתנאי אור חלש. כמו כן, הוא רכיב חשוב בהתפתחות העין בעובר, ומסייע בשמירה על לחות בעיניים.

מחסור או עודף של ויטמין A משפיעים על הגוף

מחסור בוויטמין A בגוף מוביל לתופעות לוואי כמו עיוורון לילה, יובש בעור ובעיניים, פגיעה בתפקוד של מערכת החיסון ועוד. עם זאת, גם עודף של ויטמין A הוא לא מצב שצריך להגיע אליו, ואנשים שיש להם עודף ויטמין A בגוף עלולים לסבול מתסמינים כמו כאבי שרירים ועצמות, כאבי ראש, נשירת שיער ועייפות. חשוב להימנע מצריכה עודפת של ויטמין A בדיוק כפי שחשוב לצרוך ממנו כמות מספקת.

רגישות לשמש

שימוש בוויטמין A (ובפרט ברטינול) יכול להפוך את העור רגיש יותר לשמש. אם אתן משתמשות במוצרים המכילים צורה כלשהי של ויטמין A, חשוב להשתמש בקרם הגנה כדי להגן על העור הרגיש ולהימנע מנזקים מקרני השמש.

בעל חשיבות רבה לתהליכים שונים בגוף

פרט להשפעה הרבה שלו על העור, ויטמין A הוא חיוני בעוד המון תהליכים בגוף כמו התפתחות תקינה של העובר, חיזוק העצמות, ייצור קולגן, תפקוד תקין של מערכת העיכול ושל מערכת העצבים ועוד.

רטינול אינו מתאים לנשים בהיריון

ויטמין A בצורתו הרגילה היא חשובה מאוד לנשים בהיריון, ולכן הן צריכות להמשיך ולצרוך אותו ממזונות שונים כמו פירות וירקות ומתוספי תזונה בהוראות רופא בלבד. עם זאת, הן צריכות להימנע מנגזרות הרטינואידים השונות (ובהן רטינול), כיוון שהן עלולות להזיק לעובר. אין קונצנזוס באשר לכמות המדויקת של רטינול שמותר להשתמש בה בלי להזיק לעובר, ולכן ההמלצה הגורפת היא פשוט להימנע ממנו לחלוטין.

לסיכום

ויטמין A הוא חומר מזין עוצמתי המציע שפע של יתרונות לגוף כולו ולעור בפרט. חשוב לצרוך אותו ממזונות שונים כדי לספק לגוף את אבני הבניין הנחוצות לתפקוד תקין של כל המערכות, ואפשר גם להשתמש במוצרי טיפוח המכילים ויטמין A ונגזרותיו כדי להעניק לעור חומר מצוין לאנטי אייג'ינג ולשיפור גוון העור. עם זאת, נשים בהיריון צריכות להימנע ממוצרי טיפוח שיש בהם ויטמין A (ובפרט רטינול), והחומר הזה יוצר רגישות לשמש, ולכן אצלנו באייקוניקס אתן תמצאו חלופות טבעיות לרטינול כמו בקוצ'יול במוצרי הטיפוח שלנו, כדי שכל אחת תוכל ליהנות מטיפוח מוצלח ומעור רענן ובעל מראה קורן וצעיר.