חצ'קונים

חצ'קונים הם מחלת עור נפוצה המשפיעה על אנשים בכל הגילאים, הגורמת לנו תסכול ומשפיעה על הדימוי העצמי שלנו. במאמר זה נבחן את הגורמים השונים להופעתם ואת הסוגים השונים של החצ'קונים, וכמובן נסיים בהמלצות לצעדים שאפשר לנקוט כדי למנוע את הופעתם ולטפל באלו שכבר הופיעו על הפנים.

מהם חצ'קונים?

חצ'קונים, הידועים גם בשם אקנה וולגריס או פצעונים, הם נגעי עור קטנים ובולטים המופיעים בדרך כלל על הפנים, הצוואר, החזה, הגב והכתפיים. החצ'קונים מופיעים לראשונה בדרך כלל במהלך גיל ההתבגרות, כאשר חלים שינויים הורמונליים ניכרים בגוף, ויש האומרים שהם נעלמים בסוף גיל ההתבגרות, אך כמה מאיתנו יודעות שלפעמים זהו אינו המצב.

מהם הגורמים לחצ'קונים?

חצ'קונים מופיעים על העור שלנו בגלל כמה גורמים. הגורם העיקרי להופעת חצ'קונים הוא ייצור מוגבר של סבום, החומר השומני המופרש מבלוטות החלב שלנו. כמו כן, חסימה של הנקבוביות על ידי סבום, תאי עור מתים וזיהומים אחרים (ובהם חיידק האקנה) גורמת לתגובה דלקתית של התנפחות ואדמומיות מקומית המוכרת לנו כחצ'קונים. תרופות מסוימות כגון סטרואידים או תרופות אנדרוגיניות משפיעות גם הן על הופעתם של חצ'קונים, וגם לחץ נפשי יכול להתבטא בחצ'קונים בגוף.

מהו ההבדל בין אקנה לחצ'קונים?

בקצרה, חצ'קונים הם סימפטום ואקנה היא שם כללי לתופעה. ועכשיו בפירוט – אקנה היא מחלת העור המוכרת, שאחד הסימפטומים הבולטים שלה הוא חצ'קונים. בתוך המונח אקנה יש עוד כמה בעיות עור הנותנות את סימניהן על עור הפנים שלנו. כמו כן, הופעה של חצ'קון אחד אינה מעידה בהכרח על הופעתה של מחלת אקנה. עם זאת, אפשר להשתמש במונחים אקנה וחצ'קונים בלי הבדל משמעות.

סוגי חצ'קונים

חצ'קונים יכולים להתבטא בצורות שונות, כל אחת עם מאפיינים משלה וטיפולים אחרים המתאימים לה. הבנת סוגי הפצעונים השונים יכולה לסייע לנו לזהות אותם במדויק ולפעול בהקדם וביעילות לטיפול בהם:

חצ'קונים עם מוגלה

חצ'קונים עם מוגלה, הידועים גם בשם פוסטולות, הם סוג נפוץ של נגע אקנה. הם מופיעים כבליטות קטנות על העור ולהן מרכז לבן או צהוב המוקף באדמומיות. פוסטולות נוצרות כאשר יש דלקת הנגרמת לרוב מזיהום חיידקי, והתגובה של מערכת החיסון שלנו לזיהום הוא יצירת מוגלה, שמטרתה להוציא את החיידק מהגוף.

חצ'קונים שחורים

חצ'קונים שחורים (או קומדונים פתוחים) מופיעים כבליטות קטנות וכהות על פני העור. החצ'קונים השחורים מופיעים כאשר הצינורות של בלוטות החלב נסתמות מתאי עור מתים, מאבק או משימוש תכוף בתכשירי טיפוח החוסמים את הנקבוביות. חצ'קונים שחורים פתוחים לאוויר (ומכאן שמם) והצבע השחור שלהם הוא תוצאה של חשיפת הקומדון לחמצן, ולא לכלוך כפי שנוהגים לחשוב. ראשים שחורים נמצאים בדרך כלל באזורים עם ריכוז גבוה של בלוטות חלב כגון האף, הסנטר והמצח. טיפוח עור נכון, כולל ניקוי ופילינג קבועים, יכול לעזור למנוע חצ'קונים שחורים ולטפל בהם כאשר הם מופיעים.

מיליום

מיליום (או מיליה ברבים) הוא ציסטה קטנה בגוון לבן או צהבהב המופיעה בדרך כלל סביב העיניים, הלחיים והמצח. המיליום אינו מדבק או מזיק, הוא אינו נגרם מזיהום חיידקי ואי אפשר "לפוצץ" אותו כמו חצ'קונים רגילים. כדי להסיר מיליה מהפנים בדרך כלל משתמשים בניקוז במחט סטרילית, בפילינג כימי או בטיפולי לייזר, הנעשים כולם רק במרפאות מומחים.

ציסטות בעור

ציסטות הן נגעים המופיעים בשכבות עמוקות יותר של העור. הקוטר שלהן הוא 5 מ"מ או יותר והן כואבות למגע. שלא כמו חצ'קונים שחורים, ציסטות דורשות התערבות רפואית לטיפול בהן ולהסרתן.

פיגמנטציה

פיגמנטציה היא הופעה של כתמים כהים או של שינוי בצבע העור לאחר שהחצ'קון נעלם. כאשר העור מתמודד עם דלקת, למשל אקנה, הוא מייצר עודף מלנין, הפיגמנט האחראי על צבע העור. עודף המלנין הזה יכול להצטבר באזורים מסוימים ולגרום לפיגמנטציה שאחרי היעלמות הדלקת. כתמי פיגמנטציה יכולים להיות ורודים, אדומים, חומים ואפילו סגולים.

צלקות

אקנה חמורה או ממושכת עלולה לגרום לצלקות. צלקות אקנה נוצרות כאשר הדלקת פוגעת בסיבי הקולגן בעור וגורמת לתהליך ריפוי לא תקין. כדי להסתיר צלקות ולהפחית את חומרתן על העור, משתמשים בדרך כלל בטיפולים מקצועיים כגון טיפול בלייזר, פילינג כימי, מיקרונידלינג ועוד.

איך אפשר להימנע מחצ'קונים?

פצעונים יכולים להיות מתסכלים, אבל יש כמה צעדים שאפשר לנקוט כדי למנוע את הופעתם:

שגרת טיפוח ייעודית

שגרת טיפוח נכונה היא חיונית למניעת חצ'קונים ולטיפול בהם, והיא כוללת מספר שלבים חיוניים:
1. סבון פנים – ניקוי של הפנים פעמיים ביום, בבוקר ובערב, באמצעות סבון פנים המכיל חומצה בטא הידרוקסית כגון חומצה סליצילית. הימנעו מקרצוף אגרסיבי של העור, העלול לגרות את העור ולהחמיר את המצב.
2. פילינג חומצות – כגון אלו המכילים חומצה סליצילית וחומצה גליקולית, יכול לעזור להסיר תאי עור מתים, לפתוח נקבוביות סתומות ולמנוע התפרצויות אקנה. חשוב לעקוב אחר הוראות השימוש בזהירות ולהימנע משימוש יתר במוצר. שילוב של פילינג לפנים בשגרת טיפוח העור שלכן יכול לסייע בשמירה על עור חלק ונקי יותר.
3. לחות והזנה – תוכלו להשתמש גם בסרום ויטמין C של אייקוניקס כדי להעניק לעור חומרים חיוניים לשמירה על גמישות ועל גוון עור טבעי ואחיד ללא פיגמנטציה.

החלפת ציפיות

החלפה של ציפית הכרית מידי יום יכולה לעזור למנוע הצטברות של לכלוך, שמן וחיידקים על הכרית, העלולים להגיע אל העור כשאנחנו מניחות עליה את הראש. מומלץ להשתמש בציפיות העשויות מבדים נושמים כמו כותנה כדי למזער את הסיכון.

ניקוי הטלפון הנייד

הטלפונים הניידים שלנו הם לא מוצר נקי במיוחד. הקפידו לנקות את המסך באופן קבוע באמצעות מגבון מחטא שיש בו אלכוהול בריכוז גבוה. אתן יכולות להשתמש באוזניות כדי למנוע מגע בין הטלפון לפנים, ולהימנע ככל האפשר מהנחת הטלפון ישירות על הפנים במהלך שיחות טלפון כדי למזער את העברת החיידקים והשמנים.

הימנעו מלגעת בפנים

השתדלו שלא לגעת בפנים במהלך היום. הידיים שלנו באות במגע עם משטחים שונים ויכולות להעביר לכלוך וחיידקים לעור. בכל אופן מומלץ גם לשטוף את הידיים בתכיפות, ולמרוח קרם ידיים כדי למנוע התייבשות שלהן.

החליפו מגבת באופן תדיר

אומנם אנחנו מנגבות את הפנים שלנו במגבת רק כשהן נקיות, אבל מגבות עדיין יכולות לצבור עליהן לכלוכים וחיידקים, ולכן כדאי להחליף באופן תדיר את המגבות שלכן.

קרם לחות לפנים

שימוש בקרם לחות המתאים לסוג העור שלכן יכול לעזור לשמור על איזון בריא של שומן ולחות, ולהפחית את הסיכון לנקבוביות סתומות ולהתפרצויות אקנה. חפשו מוצרים שבהם הפורמולות לא מכילות מרכיבים קומודוגנים, העלולים לסתום את הנקבוביות בעור ליצור שומנים ושחורים.

אימון גופני

עיסוק בפעילות גופנית סדירה יכול לעזור לווסת את רמות ההורמונים בגוף ולהפחית מתח, שני גורמים נפוצים להופעת אקנה וחצ'קונים.

תזונה

תזונה מאוזנת עשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים וחלבונים רזים תעזור לכן לשמור על עור חיוני ובריא. הימנעו מצריכה מופרזת של מזונות מתוקים ומלאי שמן, משום שהם עלולים להחמיר אקנה ולגרום לחצ'קונים חדשים להופיע על הפנים.

שתיית מים

שתיית כמות מספקת של מים לאורך היום יכולה לעזור לשטוף החוצה רעלים ולשמור על העור לח וחיוני. לחות מספקת עוזרת לתפקוד מיטבי של העור ועוזרת לשמור עליו נקי.

לסיכום

חצ'קונים הם בדרך כלל חסימה של צינורות בלוטת החלב בפנים ובגוף, והם יכולים להיות גם סימפטום של מחלת עור חמורה יותר כמו אקנה. יש כמה סוגים של חצ'קונים הנגרמים מסיבות שונות ונראים אחרת. באמצעות טיפוח נכון של העור ושמירה על חיוניותו, תוכלו להימנע ככל האפשר מהופעת חצ'קונים ולטפל ביעילות באלו שכבר הופיעו.