אקנה: הכל על טיפול באקנה

פצעי אקנה הם תופעה שלא מעט נערים ונערות חווים במהלך גיל ההתבגרות, אך הם לא שמורים רק להם. פצעי אקנה יכולים להשאיר צלקות ופיגמנטציה בעור, ובכך להשפיע על הביטחון העצמי של הסובלים מהם. מהם הגורמים לאקנה, איך נטפל באקנה בצורה הטובה ביותר, האם אפשר למנוע את התופעה ומהי הדרך של ICONIX  לטיפול יעיל וטבעי באקנה? כל התשובות לשאלות האלה ממתינות לכם במאמר שלפניכם. בואו נתחיל.

מהי אקנה?

אקנה היא דלקת של בלוטות החלב וזקיקי השיער, המתחילה כאשר עודפי סבום (שומן) סותמים את נקבוביות העור. אקנה מתחילה עמוק בתוך הזקיק, הרחק מהמקום שאליו אפשר להגיע בעזרת תכשירי ניקוי, מסכות ותחליבים קוסמטיים קונבנציונליים. עם זאת, יש כמה פתרונות המטפלים בהתפרצות אקנה ואף מונעים אותה, ויכולים לשנות את חייכן מקצה לקצה.

מחלת העור הזאת מאופיינת בפצעים דלקתיים שיכולים להתבטא בפצע של ממש בעל ראש לבן ואדמומי או בנקודות שחורות המכונות קומודונים. דלקת אקנה נפוצה בעיקר אצל בני נוער משום שהיא קשורה לפעילות המוגברת של בלוטות החלב ולשינויים הורמונליים האופייניים לגיל זה, אך היא יכולה להופיע בכל גיל כשהאיזון ההורמונלי בגוף לא יציב, למשל בזמן ההיריון. אקנה אינה מחלת עור מסוכנת, אך בלי טיפול מתאים היא יכולה להשאיר צלקות בולטות בעור הפנים, העלולות לגרום לפגיעה בביטחון העצמי. ככל שתתחילו את הטיפול באקנה מוקדם יותר, כך תוכלו למזער את הנזק לעור ולנפש.

סוגי אקנה

לאקנה יש שני סוגים עיקריים שחשוב לדבר עליהם – דלקתית ולא דלקתית. חשוב להכיר את ההבדלים בין שני הסוגים כדי לדעת לזהות את המצב שאתן מתמודדות איתו ולהתאים לו את התכשירים והטיפולים המתאימים.

אקנה דלקתית

אם אתן סובלות מאקנה דלקתית, התסמינים שתחוו הן פצעונים אדומים, נפוחים וכואבים, שכנראה גם יש בהם מוגלה. אתן תבחינו גם בגבשושיות חסרות ראש על הפנים, המעידים על מוגלה הנמצאת מתחת לעור. אקנה דלקתית היא תגובה של מערכת החיסון לחיידקים הנמצאים בעור, ולרוב יינתנו תרופות אנטיביוטיות לטיפול בחיידקים.

אקנה שאינה דלקתית

אקנה שאינה דלקתית מאופיינת בהיעדר אדמומיות, נפיחות או אי נוחות. הפצעים על העור אינם דלקתיים, ואתן תראו במקרים רבים ראשים שחורים ולבנים בלי מוגלה. הטיפול באקנה שאינה דלקתית אינו דורש אנטיביוטיקה או תרופות אחרות הרלוונטיות לטיפול בחיידקים אלא רק מוצרים לטיפול מקומי בפצעונים ובניית שגרת טיפוח לניקוי יסודי של הפנים.

באילו אזורים בגוף יכולה להופיע אקנה?

הופעה של פצעונים יכולה לקרות בכל הגוף, ולכן חשוב לדבר על האזורים העיקריים שבהם עלולה להופיע אקנה:

אקנה בפנים

אזור הפנים הוא האזור הנפוץ ביותר שבו יכולה להופיע אקנה. הסיבה לכך היא שבעור הפנים שלנו יש מספר עצום של נקבוביות, העלולות להיסתם בגלל עודף סבום ולכלוך (ולהיות מקום גידול טוב לחיידקי אקנה) ולהוביל ליצירת פצעונים.

אקנה בגב ובחזה

אקנה יכולה להופיע גם באזורים החשופים לחום וללחות ובאזורים שיש בהם חיכוך מתמיד, ואלו הם בדיוק אזורי הגב והחזה. החיכוך עם הבגדים בתוספת החום והלחות שהגב והחזה חשופים אליהם הופכים אותם למקום שבו עלולים להופיע פצעי אקנה.

למה חלק מהאנשים סובלים מאקנה וחלק לא?

כל אחת מאיתנו מגיבה בצורה שונה לחומרים שונים, וזה נכון גם במקרה של אקנה. הופעת אקנה על הגוף וחומרת הדלקת תלויה בהמון גורמים (שעליהם נפרט מייד), והמצב אצל כל אחת תלוי בשקלול של הגורמים האלו. מי שאין לה נטייה לעור שמנוני המייצר יותר מדי סבום, שאינה סובלת מסטרס ושהתזונה שלה די מאוזנת כנראה לא תסבול יותר מדי מאקנה, אבל מישהי שאקנה "כתובה לה בגנים" יכולה לסבול מאקנה בכל יום גם אם היא עושה את כל מה שצריך כדי להימנע מהמצב.

התסמינים של אקנה

איך תצליחו לזהות שמדובר באקנה ולא ב"סתם" פצעים שצצו וייעלמו בקרוב? על אף שהסימנים משתנים מעט מאדם לאדם, גם בכמות הפצעים וגם בחומרתם, יש כמה סימנים שכדאי לשים אליהם לב:

  • ראשים שחורים: קומודונים הם המאפיין הכי שכיח של אקנה, לא רק אצל בני נוער. הם מאופיינים בבליטה בעלת ראש שחור הנוצר ממגע של הקומודון עם האוויר
  • ראשים לבנים: מכונים גם מיליומים, אותם נוכל למצוא בגדלים משתנים מתחת לעור או מעליו. הראש הלבן הוא שומן הכלוא מתחת לעור, וצבעו לבן כי הוא אינו בא במגע עם החמצן באוויר
  • פצעים מוגלתיים: פצעים אלו הם פצעים גדולים יותר ומאופיינים בראש לבן שלהם מוגלה, המצביעה על דלקת
  • גבשושיות מעל העור: גושים מוצקים "בלי ראש", כואבים למגע
  • צלקות אקנה: את אלו אפשר לגלות רק בדיעבד. אם לא טיפלתן באקנה כראוי, תוכלו לראות חטטים וצלקות במקום שבו הפצע היה ונעלם
  • פיגמנטציה: גם אותה תגלו רק לאחר שהפצע, שלא טופל כראוי, עבר והשאיר כתם פיגמנטציה על עור הפנים. הפיגמנטציה יכולה להיעלם מהר, להיעלם רק לאחר כמה חודשים או שנים ואף לא להיעלם כלל. במקרה כזה מומלץ להשתמש בקרם להבהרת פיגמנטציה שיעזור בהבהרת הכתם ובעידונו

מהו ההבדל בין אקנה לחצ'קונים?

אין הבדל מהותי בין אקנה לחצ'קונים, ולרוב משתמשים בשני השמות האלו כדי לתאר את הפצעונים על הפנים ועל הגוף. עם זאת, לרוב כשמשתמשים במילה חצ'קונים הכוונה היא לפצעונים עצמם, ואקנה משמשת לתיאור הדלקת כולה (שחצ'קונים הם הסימפטום שלה) ולכל הצורות שבהן היא מופיעה על הגוף.

הגורמים לאקנה

בואו נדבר על הסיבה הרפואית שבגללה נוצרים פצעי האקנה. פצע אקנה נוצר כאשר נקבובית של זקיק שיער נסתמת בעקבות פעילות יתר של בלוטות החלב. הנקבובית הסתומה ממשיכה להתמלא בסבום שבלוטות החלב מייצרות, והעודף הזה משמש כר פורה לחיידקם ולפטריות – וכך נוצר פצע אקנה מוגלתי. על אף שלא נוכל לקבוע מי תסבול מאקנה ומי לא, הינה כמה גורמים שחשוב לדבר עליהם:

הורמונים

פעילות הורמונלית מוגברת יכולה להוביל להתפתחות של אקנה בעור הפנים ובגוף. זאת בדיוק הסיבה שבגללה בני נוער רבים סובלים מאקנה, והיא יכולה להופיע בשלבים אחרים בחיים כמו היריון, מצבי חוסר איזון הורמונלי ועוד. ההורמונים משפיעים על ייצור הסבום ומגבירים אותו, והנטייה של נקבוביות להיסתם גדלה.

גנטיקה

אין דרך להתחמק מהגנטיקה שלנו, וסביר להניח שמי ש"הביאה את האקנה מהבית" תסבול ממנה במוקדם או במאוחר, אבל לא בהכרח. ההשפעה של הגנטיקה מתבטאת ברמת הייצור של הסבום ובקצב חילוף התאים המתים בעור. גם לתפקוד של מערכת החיסון יש השפעה רבה על חומרת האקנה שיכולה להתפתח.

תזונה לא מאוזנת

תזונה עשירה בנתרן, בלקטוז ובשומן כמו במוצרי חלב, בשוקולד, בגבינה צהובה ובפיצוחים, יכולה להוביל לפצעי אקנה רבים. חשוב לשמור על תפריט תזונה מאוזן הכולל את כל המרכיבים החשובים כמו חלבונים, ויטמינים ומינרלים, ולהפחית ככל האפשר מוצרים שומניים וכאלו העלולים לעורר דלקת.

מתח, לחץ וחרדה

המדע כבר מכיר בעובדה שסטרס ממושך משנה את המערך ההורמונלי בגוף. יש הרבה עדויות לכך שהמוח האנושי והעור קשורים זה לזה, ובעיות עור כגון אקנה מחריפות ומתפרצות על רקע מצב נפשי מעורער ותחושות שליליות.

היגיינה לקויה

היגיינה לקויה עלולה להוביל להצטברות חיידקים בעור הפנים, מה שיכול להוביל לאקנה. חשוב מאוד להסיר איפור לפני השינה ולשטוף את הפנים בבוקר ובערב באופן יסודי. המשיכו לקרוא כדי להכיר את ההמלצות שלנו לבניית שגרת ניקיון וטיפוח שתעזור לכן לטפל באקנה ואף למנוע אותה.

תרופות

שימוש בתרופות מסוימות המכילות טסטוסטרון, קורטיקוסטרואידים או ליתיום עלול לגרות את עור הפנים ולגרום לפצעי אקנה.

טיפול באקנה

על אף שטיפול באקנה יכול להיות לא פשוט וממושך כדאי לדעת שהוא אכן אפשרי, ובעזרת טיפול נכון והתמדה תוכלו לראות שיפור גדול בכמות הפצעים ובצמצום דלקות אקנה עתידיות. אפשר לטפל באקנה בעזרת תכשירים קוסמטיים ייעודים שאינם סותמים את נקבוביות העור, הפועלים במקביל לאיזון שומניות יתר וצמצום הנקבוביות הפעורות. דרכים נוספות לטיפול הן טיפולי פנים אצל אנשי מקצוע ואפילו שימוש בתרופות במקרים קשים מאוד, ועל כך יש להתייעץ עם רופא העור שלכן.

יש גם כמה פעולות שאפשר לעשות בבית, כחלק משגרת הטיפוח לבוקר ולערב של ICONIX, כדי לנסות ולטפל באקנה. אימוץ שגרת בוקר וערב יכול לסייע מאוד בשיפור מצב פצעי האקנה, הצלקות והפיגמנטציה:

ניקוי הפנים

תחילה חשוב לנקות את עור הפנים – בבוקר לאחר שינה ארוכה ולפני השינה לאחר שהפנים התלכלכו לא מעט במהלך היום. בשלב הראשון יש לנקות את הפנים בסבון פנים עדין בעל PH ברמה 4 או 5, בעדיפות לסבון המתאים לפעילות אקנתית. חשוב לא להשתמש בסבונים בעלי PH גבוה מאוד כיוון שהם מייבשים את עור הפנים. המטרה שלכן היא לפתוח את הנקבוביות הסתומות ולנקות אותן מחיידקים ומלכלוך, ולכן כדאי מאוד להשתמש בסבון ובמסכות המכילים חומצה סליצילית וחומצה פנטותנית (ויטמין B3) בעלי השפעות אנטי דלקתיות.

שימוש בפילינג

לאחר ניקוי הפנים בסבון וכחלק משגרת טיפוח לערב יש למרוח על עור פנים נקי ויבש שכבה דקה של פילינג חומצות, שיסיר מהעור את התאים המתים ויאפשר ניקוי עמוק והסרת שומניות עודפת. חשוב לשים לב לאזהרות על התכשיר ולוודא שאתן משתמשות במוצרים המתאימים לעור שלכן ובמינון הנכון כדי למנוע החמרה של המצב וליהנות מטיפול ממוקד.

מריחת קרם פנים

לאחר שניקיתן את עור הפנים, כדאי למרוח קרם פנים המתאים לסוג העור שלכן. הקרם יעזור לאיזון רמת הפרשת הסבום בפנים וכך יעזור בצמצום הסיכוי להיווצרות של דלקת. נוסף על כך, שימוש בוויטמין A יכול לעזור מאוד בטיפול באקנה. עם זאת, הוויטמין הזה עלול לגרום לחלק מהאנשים לרגישות ולכן כדאי לבחון אם הוא מתאים לכן. כמו כן, קיימת אלטרנטיבה טבעית מעולה לוויטמין A והיא תמצית בקוצ'יול, המופקת מצמח הבאבצ'י. לבאבצ'י יש תכונות אנטי-בקטריאליות דומיננטיות, והוא מתאים לשימוש על כל סוגי העור (גם הרגישים ביותר) ולכל אורך השנה (גם תחת השמש הקופחת). תמצית הבאבצ'י נלחמת ביעילות באקנה באמצעות הפחתת ייצור הסבום, תקיפת חיידק האקנה ומניעת דלקות.

האם אקנה יכולה להחמיר?

יש מצבים שבהם אקנה עלול להחמיר ולהשפיע על תופעות נוספות הקשורות לדלקת. אקנה לכשעצמה אינה מצב מסכן חיים, אבל יש מקרים שבהם המצב של הדלקת עצמה עלול להחמיר, או שהיא מובילה למצב נפשי ירוד או להופעת סימנים על הפנים:

החמרת הדלקת עצמה

בהיעדר טיפול מתאים הדלקת עצמה עלולה להחמיר – יופיעו עוד פצעונים על הפנים וגם הגודל שלהם עלול להשתנות, הם יהיו אדומים יותר וגם כואבים יותר. אם מדובר באקנה חיידקית אז תראו בכל הפצעונים גם כמות גדולה יותר של מוגלה.

צלקות אקנה

אם האקנה לא טופלה בזמן ובצורה הנכונה, לאחר שהפצעונים נעלמים ייתכן שיישארו צלקות אקנה וכתמי פיגמנטציה על עור הפנים בצבעים ובגדלים שונים – מצלקות אדומות ובולטות לצלקות קטנות ושקועות בעור. אפשר לטפל בצלקות אקנה ולהביא לשיפור ניכר במראה הפנים, אך לא תמיד אפשר להעלימן לגמרי. אפשר לנסות ולטפל בצלקות בעזרת תכשירים קוסמטיים המיועדים לכך ובשימוש קבוע לפי ההוראות של היצרן או הקוסמטיקאית שלכם. במקרים של צלקות אקנה חריפות יש צורך בטיפול בטכנולוגיה כמו פילינג כימי עמוק, טיפולי לייזר או טיפול בגלי רדיו. חשוב להתייעץ עם גורם מוסמך באשר לטיפולים השונים הקיימים בתחום, וחשוב גם להימנע מלגעת בפצעונים, להגן על העור מקרני השמש המזיקות באמצעות קרם הגנה מתאים ולשמור על לחות מספקת.

דיכאון וחרדות

דלקת אקנה ממושכת עלולה להוביל לירידה בביטחון העצמי של מי שסובלת מהתופעה. אצל מתבגרים ומתבגרות חוסר ביטחון עצמי וחרדות באשר למראה החיצוני הן תופעות נפוצות המשפיעות על הבריאות הנפשית שלהם, אבל אלו יכולות להופיע גם אצל אנשים מבוגרים הסובלים מאותה התופעה. ככל שהאקנה מתמשכת הפגיעה הפוטנציאלית גדלה, ובמקרים קיצוניים יש אנשים השוקעים לדיכאון בגלל המראה החיצוני שלהם. חשוב מאוד לטפל באקנה גם מבחינה רפואית וגם כדי שהיא לא תפגע בכן מבחינה נפשית.

האם זה יעבור?

אקנה בדרך כלל עוברת עם הזמן, בייחוד אקנה שאינה חיידקית, אבל זה לא אומר שאתן צריכות לקבל את הגזרה ופשוט להמתין שהיא תיעלם. אומנם אי אפשר לדעת מתי האקנה תיעלם כיוון שהיא תלויה בלא מעט גורמים, אבל שגרת ניקיון וטיפוח יום יומית אולי תוכל להאיץ את התהליך. מה שבטוח הוא שהעור שלכן יודה לכן מאוד על שימוש בתכשירים המתאימים והנכונים להענקת לחות, לניקוי ולשמירה עליו מקרני השמש המזיקות. אם אתן מרגישות שהדלקת לא נעלמת או שהיא אפילו מחמירה, אל תהססו להתייעץ עם רופא בנושא, בייחוד אם מדובר באקנה חיידקית.

מניעת אקנה

קשה לומר באופן חד משמעי אם אפשר להימנע מאקנה, אבל בהחלט אפשר להקפיד על כמה כללים כדי לעזור לשפר את מצב העור ולמנוע החמרה של מצב האקנה:

  • שגרת טיפוח מלאה תעזור מאוד לטיפול באקנה. חשוב לשטוף את הפנים עד פעמיים ביום. חשוב לשטוף את הפנים בסבון עדין המתאים לאקנה ולרחוץ את הפנים במים פושרים. כמו כן, חשוב מאוד לא לשפשף את הפנים חזק מדי כששוטפות את הפנים – שפשוף חזק של עור הפנים עלול להזיק לעור ואף להחמיר את מצב האקנה, כיוון שאתן עלולות להכניס את החיידקים שבפצעי האקנה לשכבות העמוקות של העור
  • כדאי להימנע מחומרים המכילים בנזואיל פרוקסיד (BP). הוא עלול לשבש את האיזון המיקרוביאלי השומר על בריאות העור, וכמו כן הוא עלול להאיץ את תהליך הזדקנות העור
  • כדאי להימנע משימוש בתכשירי טיפוח ואיפור על בסיס שמן ולבחור מוצרים בלי חומרי ריח או צבע, המיועדים לעור עדין ורגיש. אל תשכחו להסיר את האיפור לפני השינה ולוודא שאתן הולכות לישון בפנים נקיות
  • השתדלו להימנע כלל אפשר מלגעת בפנים ובייחוד בפצעי האקנה
  • כדאי להימנע ככל האפשר ממוצרי חלב. אין ספק שמי שסובלת מאקנה כבר שמעה זאת בעבר – מוצרי חלב קשורים קשר ישיר לאקנה. צריכה גדולה של מוצרי חלב גורמת להפרשה גדולה של אינסולין ושל מולקולות אחרות המעודדות, בין היתר, את פעילות בלוטות החלב בעור. בכל מקרה, אנחנו ממליצים לפנות לדיאטן או לרופא המטפל כדי לקבל תפריט תזונה מותאם אישית

הטיפים שלנו לטיפול באקנה

לקראת סיום, הינה עוד כמה טיפים נחוצים שיכולים לעזור לכן להתמודד עם אקנה ואולי להפחית את חזרתה בעתיד:

  • הקפידו על נטילת ויטמינים רלוונטיים – אם התזונה שלכן אינה מאוזנת דיה, מומלץ להתייעץ עם גורם רפואה או בעל מקצוע מוסמך בתחום הדיאטה כדי לאזן את מצב הוויטמינים בגוף. ויטמין B5 הוא מהותי עבור מי שסובלת מאקנה. הגוף שואב מהמאגר הזמין שלו ויטמין B5 לא רק כדי לייצר הורמונים, אלא גם כדי לייצר קו-אנזים A המסייע לפירוק שומנים וחלב. בתקופות של שיא פעילות הורמונלית כמו גיל ההתבגרות, העדיפות העליונה של הגוף היא יצירת הורמונים, ולפעמים נוצר מצב שבו לא נשאר די מהוויטמין כדי לייצר קו אנזים A. זו הסיבה שאנו רואות כל כך הרבה נערים בגיל העשרה עם אקנה. אפשר ליטול B5 דרך הפה או למרוח אותו באופן מקומי, ובדרך כלל לטיפול באקנה אצל מבוגרים מוצרים שאפשר למרוח נותנים מענה מספק
  • השתמשו בחומצה רטינואית – השימוש בוויטמין A (רטינול) הוכח כאפקטיבי לטיפול באקנה ובקמטוטים, אך מדובר בחומר שנוי במחלוקת העלול לגרום לרגישות בקרב רבות מהאוכלוסייה. אנחנו ממליצים על שימוש באלטרנטיבה טבעית, יעילה ובריאה לוויטמין A – תמצית בקוצ'יול. זוהי תמצית טבעית המופקת מצמח הבאבצ'י, המצליחה לפעול בשכבות העור העמוקות בזכות ההרכב הכימי הייחודי שלה. לצמח הבאבצ'י יש תכונות אנטי בקטריאליות דומיננטיות, והוא מתאים לשימוש בכל סוגי העור ולכל אורך השנה, לעומת רטינול היוצר רגישות לשמש. תמצית הבאבצ'י נלחמת ביעילות באקנה באמצעות הפחתת ייצור הסבום, תקיפת חיידק האקנה ומניעת דלקות. היא יעילה לטיפול בפסוריאזיס, ברוזציאה, בקמטים ובכתמים וכן תורמת למיצוק העור על ידי הגברת ייצור חלבונים ועידוד ייצור קולגן. המלצת המערכת: קרם להבהרת פיגמנטציה Lunar Bliss
  • השתמשו בתכשירי פילינג – חשוב להתמיד בשימוש בתכשירי ניקוי ומסכות המכילים חומצה לקטית ונתרן סליצילט, בעלי השפעות אנטי דלקתיות. עם זאת, כדאי לשים לב לאזהרות בנוגע לתגובות אלרגיות, על אף שהן נדירות: אם אתן חוות נפיחות, אדמומיות או פריחה בעת שימוש במוצרים המכילים מרכיבים אלו, יש להפסיק את השימוש באופן מיידי. המלצת המערכת: פילינג חומצות לילי Peel & Revive

לסיכום

כעת יש לכן כלים להתמודד עם פצעי אקנה. יש כמה דרכים ושיטות לטיפול באקנה וצמצום הפצעים ככל האפשר. השתדלו לאמץ שגרת טיפוח נכונה הכוללת תכשירי טיפוח טובים, לשמור על היגיינת פנים ותזונה מתאימה כדי לסייע למצב עור הפנים שלכן. בכל מקרה של התלבטות כדאי לפנות לבעל מקצוע או לרופא עור כדי לקבל את הטיפול הנכון ביותר עבורכן.