יובש בפנים: הכל על עור יבש בפנים

נמאס לכן להתמודד עם עור פנים יבש, מתוח ומתקלף? הגיע הזמן לשים סוף לאי הנוחות ולתסכול הנגרמים מיובש בפנים. זיהוי הגורמים למצב זה ויישום של תוכנית טיפול יעילה ושיטות למניעה הם צעדים חשובים להשגת עור בריא ורווי לחות. במאמר זה נעמיק בעולם העור היבש בפנים, נבין את הגורמים לו ונספק לכן תובנות חשובות כיצד להתמודד איתו. בין שמדובר במחסור בנוזלים, במזג אוויר לא סלחני, במתח או בתרופות מסוימות המשאירות את העור שלכן צחיח, אנחנו נדאג לכן. בואו נחזיר את העור שלכן למצב בריא, זוהר וקורן יותר.

 

מהו יובש בפנים?

יובש בפנים הוא מצב שבו חסרה בעור הפנים לחות מספקת, מה שמוביל למראה יבש ומיובש ולפגיעה במחסום ההגנה הטבעי של העור נפגע, שבעקבותיה נוצרת רגישות מוגברת וסיכון מוגבר לגירוי. יובש בפנים יכול להיגרם מגורמים שונים כמו התייבשות, חשיפת העור לתנאי מזג אוויר קשים, מתח ותרופות מסוימות. בניית שגרה נכונה לטיפוח העור ושימוש בקרם לחות לפנים הם חשובים להשבת מאזן הלחות של העור ולשיפור הבריאות הכללית שלו והגמישות.

 

התסמינים של עור יבש

עור יבש על הפנים יכול להתבטא בכמה דרכים ותסמינים:

  • כאב או תחושת צריבה
  • קשקשים או קילוף של העור
  • מרקם מחוספס או לא אחיד
  • אדמומיות או גירוי
  • הופעת קמטוטים וקמטים
  • תחושת גרד ורגישות למוצרים שונים
  • במקרים חמורים העור נסדק ועלול אף לדמם

 

הגורמים ליובש בפנים

יש כמה סיבות שיכולות לגרום לעור פנים יבש. אם תדעו בדיוק מהי הסיבה שבגללה העור יבש, תוכלו בקלות רבה יותר להתאים את הטיפול ואת אמצעי המניעה להופעה מחודשת של היובש.

מחסור בנוזלים

אחד הגורמים הנפוצים ביותר לעור פנים יבש הוא התייבשות. כאשר אין בגוף כמות מספקת של מים ולחות, היכולת של העור לשמור על לחות נפגעת והוא מתייבש. חשוב לשתות הרבה מים לאורך כל היום כדי לשמור על לחות עור בריאה, בייחוד בימים חמים ושטופי שמש אך גם בימים מעוננים וקרים יותר.

מזג האוויר

תנאי מזג אוויר קיצוניים כמו טמפרטורות נמוכות או אקלים חם ויבש עלולים להסיר מהעור את השמנים הטבעיים שלו ובעקבות כך הוא יתייבש. רוח ואחוזי לחות נמוכים עלולים גם הם לתרום לאובדן לחות בעור. הגנה על עור הפנים באמצעות ביגוד וקרם הגנה בתנאי מזג אוויר קשים יכולה לסייע במניעת יובש.

מתח

מתח יכול להיות בעל השפעה רבה על הבריאות הכללית של העור. הוא עלול לשבש את התפקוד של מחסום העור ולהפחית את יכולתו לשמור על לחות. הפחתת מתח במהלך היום באמצעות פעילות גופנית, מדיטציה או עיסוק בתחביבים יכולה לעזור לשפר את בריאות העור.

תרופות

תרופות מסוימות כמו תרופות לטיפול באקנה עלולות לגרום ליובש כתופעת לוואי. אם אתן חושדות שהתרופות שלכן גורמות ליובש בפנים, התייעצו עם הרופא המטפל שלכן באשר לאפשרויות חלופיות או להמלצות נוספות להענקת לחות לעור.

רחיצת פנים מוגזמת

רחיצת פנים מוגזמת, שלרוב נעשית מתוך כוונה טובה לשמור על ניקיון הפנים, עלולה להחמיר מצב של יובש. שטיפה תכופה מדי של הפנים או שימוש בתכשירי ניקוי אגרסיביים עלולים לשבש את מחסום השומנים הטבעי של העור ולגרום לאובדן שמנים טבעיים ולחות. כדי להפחית את הסיכון הזה חשוב לבחור בתכשירי ניקוי עדינים ומלחחים המתאימים לסוג העור שלכן ולהגביל את שטיפת הפנים ללא יותר מפעמיים ביום.

סוג העור

חשוב שתדעו מהו סוג העור שלכן כדי שתוכלו לטפל ביעילות במצב של יובש בפנים. יש ארבעה סוגי עור עיקריים: רגיל, יבש, שמן ומעורב. לכל סוג עור יש את המאפיינים הייחודיים שלו, והוא דורש שיטות טיפוח עור מותאמות. לדוגמה, מי שיש לה עור יבש צריכה לבחור בתכשירי לחות עשירים כדי לחדש את הלחות שאבדה, ואילו מי שיש לה עור שמן או מעורב צריכה לבחור בתכשירים קלילים ולא קומדוגניים כדי למנוע חסימה של נקבוביות העור. יש כאלו הסובלות גם מעור רגיש, מה שיצריך מכן בחירה קפדנית יותר של מוצרים היפואלרגניים וכאלו שאינם מעוררים גירוי.

מחלות עוריות

מחלות עור מסוימות עלולות להחמיר יובש בפנים, מה שמצריך טיפול ספציפי למצב. למשל, אקזמה עלולה לגרום לגירוד ויובש עזים, הדורשים מוצרי טיפוח עור עדינים וקורטיקוסטרואידים כדי להקל את התסמינים. עוד דוגמה חשובה היא מחלת פסוריאזיס, המאופיינת בקשקשים רבים על העור ויכולה גם היא להוביל ליובש ואי נוחות, המחייבים התערבויות רפואיות כגון רטינואידים מקומיים או פוטותרפיה. גם רוזציאה, שהיא מחלה דלקתית כרונית, עלולה לגרום ליובש בפנים ולאדמומיות העור, ודורשת גם היא תרופות במרשם רופא.

 

האם יובש בפנים הוא מסוכן?

יובש בפנים בדרך כלל אינו מסכן חיים, אך אין לזלזל בהשפעתו על הגוף. מעבר לתחושת אי הנוחות, ליובש חמור עלולות להיות השלכות הפוגעות לא רק במראה העור אלא גם בתפקודו. יובש ממושך עלול להוביל להתפתחות סדקים בעור, המספקים נקודות כניסה לחיידקים ופתוגנים העלולים לגרום לזיהומים. יתר על כן, דלקת כרונית הקשורה ליובש לא מטופל יכולה לעורר בעיות עור כגון אקזמה או דרמטיטיס, להחמיר עוד יותר את אי הנוחות ועלולה גם להוביל לנזק לעור בטווח הארוך. טיפול מהיר ויעיל ביובש בפנים הוא חשוב לא רק להקלה מיידית אלא גם להגנה בטווח הארוך מפני סיבוכים פוטנציאליים ולשמירה על הבריאות של העור.

 

אבחון של עור יבש בפנים

הצעד הראשון למציאת הגורם הוא בדיקת שינויים שעשיתן בחייכן בזמן האחרון, למשל שינוי התזונה או שימוש במוצר טיפוח חדש. אם היובש ממשיך מומלץ לפנות לרופא עור שיבדוק את העור שלכן בדיקה ויזואלית קפדנית, לצד בדיקה של ההיסטוריה הרפואית, שגרת טיפוח העור ואורח החיים שלכן. אם אתן פונות לרופא עור הוא יכול לשלוח אתכן לבדיקות נוספות כגון ביופסיה של העור או בדיקות אלרגייה כדי למצוא באופן מדויק את הגורם (או הגורמים) ליובש בפנים. אמצעי אבחון אלו מסייעים בזיהוי הגורמים הבסיסיים התורמים למצב, ומאפשרים למצוא את הטיפול המתאים ביותר לנסיבות.

 

טיפול בעור פנים יבש: 3 סוגי לחות

טיפול ביובש בפנים דורש גישה שמטרתה לחדש את הלחות שאבדה, לשקם את תפקוד מחסום ההגנה הטבעי של העור ולטפל בגורמים למצב. יש מוצרי טיפוח עור שונים וטיפולים זמינים שיעזרו לכן להעניק לחות ולהזין את העור:

סרום ויטמין C

שימוש בסרום ויטמין C הוא חיוני לטיפול בעור פנים יבש. הינה כמה מהמרכיבים העיקרים שסרום ויטמין C מכיל:

  • ויטמין סי היפואלרגני 15% – נגזרת יציבה ויעילה מאוד של ויטמין C. מרכיב אנטי-אייג'ינג עוצמתי המתמקד בעיכוב תהליכי פוטו-אייג'ינג, הנגרמים מחשיפה ממושכת לשמש ולזיהום אוויר. הוא מגביר את ייצור הקולגן, מאזן את גוון העור ונלחם בפיגמנטציה, והתוצאה היא מראה חלק ומוצק יותר. כמו כן יעילותו הוכחה במבחנים קליניים (IN VIVO)
  • תמצית מרמר מצוי – תאי גזע 100% אורגניים המופקים בתהליך אקולוגי ייחודי מצמח המרפא Marrubium vulgare. התמצית מספקת פתרון מקיף לנזקים הנגרמים מזיהום אוויר ומקרינת UV, מצמצמת נקבוביות פעורות, יוצרת טקסטורת עור חלקה ונעימה ויוצרת מראה בריא ומלא זוהר. גם יעילותה של תמצית זו הוכחה במבחנים קליניים (IN VIVO)
  • חומצה היאלורונית – חומצה היאלורונית בשלושה גדלים מולקולריים שונים מגנה על תאי העור ומשקמת אותם, מספקת ומחדירה לחות לעור, משפרת את מבנה העור ומוצקותו ומקדמת התחדשות הדרמיס מבפנים ליצירת מראה צעיר ומלא נפח
  • תמצית ניצני ארז יפני – תמצית טבעית זו מכילה כמות גבוהה של מולקולות ושל אנזימים מעוררים, הממריצים תהליכי התחדשות בעור. היא משפרת את חידוש וחילוף התאים, משפרת את מרקם העור ומשקמת את מנגנון ההגנה הטבעי של העור. כמו תמצית מרמר מצוי, גם יעילותה של תמצית זו הוכחה במבחנים קליניים (IN VIVO)

קרם לחות לפנים

נוסף על סרום ויטמין C, קרם לחות מזין לפנים הוא מוצר חיוני למאבק ביובש בפנים. הינה המרכיבים העיקריים התורמים ליעילותו:

  • ביו-פלצנטה – קומפלקס המכיל חמישה פקטורי גדילה (חלבונים), ויטמין B9 וחומצות אמינו. הקומפלקס פועל בסינרגיה להגברת הלחות בעור, לעידוד הייצור של חומצה היאלורונית, לשיקום סינתזת הקולגן והאלסטין ולהידוק רקמות התאים עד לקבלת עור מוצק, גמיש ומלא בחיוניות
  • פפטידים ביו-מימטיים – חמישה גורמי לחות טבעיים הפועלים בשלושה שלבים – הגנה, אתחול ובנייה מחדש של תאי עור בריאים. בעל תכונות אנטי-דלקתיות המפחיתות מאוד סימנים של אקנה. מגביר את הייצור של סרמידים וחלבונים בתא עד לקבלת טקסטורה חלקה, מראה מוצק ומלא נפח. הוכח במבחנים קליניים (IN VIVO), וזכה פרס החדשנות בתערוכת הקוסמטיקה הרשמית In-cosmetics
  • ויטמין B3 – מולקולה פעילה של ויטמין B3 הפועלת כנוגד חמצון עוצמתי שהוכחה במבחנים קליניים (IN VIVO). מגינה על העור מפני נזקי זיהום אוויר וקרינת UV, מפחיתה אקנה ודלקות, מבהירה פיגמנטציה, מעודדת ייצור קולגן ומאזנת את רמות הלחות בעור להגברת הגמישות

קרם להבהרת פיגמנטציה והצערת העור

כדי לטפל בבעיות פיגמנטציה ולקדם התחדשות של העור, קרם פנים וקרם עיניים מיוחדים יכולים להועיל. בואו נכיר את המרכיבים העיקריים התורמים ליעילותו:

  • תמצית תירס מתוק אורגני – תמצית היפואלרגנית בעלת חדירות גבוהה, המופקת מתירס 100% טבעי ואורגני (בעלת פטנט רשום). הוכחה במבחנים קליניים (IN VIVO) כתורמת להעצמת ייצור קולגן וחומצה היאלורונית באפידרמיס, מונעת אובדן לחות ומספקת הגנה רבה מפני קרינה אולטרה סגולה ורדיקלים חופשיים. התמצית מעניקה לעור אנרגייה המובילה לצמצום קמטים והבהרת פיגמנטציה, ותורמת ליצירת מרקם קטיפתי, זוהר וטבעי
  • תמצית שורש ליקוריץ – צמח מרפא עתיק המכיל חומרים ביו-מימטיים המחקים פעולות חיוביות לריפוי דלקות ובעיות עור כרונית, לריכוך והחלקת העור ולהבהרת פיגמנטציה עקשנית
  • פפטיד הבהרה Genowhite – פפטיד בטוח, יציב ועוצמתי שהוכח במבחנים קליניים (IN VIVO), המתערב בכל אחד מחמשת שלבי היווצרות הפיגמנטציה כדי למנוע אותה, להבהיר כתמים קיימים, לאחד את הגוון ולהוסיף זוהר מחודש לעור
  • בלנד מינרלים – תערובת סינרגטית של נחושת, אבץ ומגנזיום, המגבירה את אספקת החמצן לתאי העור. משמשת כנוגד חמצון חשוב שהוכח במבחנים קליניים (IN VIVO), המקדם עור בריא, מגן מפני רדיקלים חופשיים ומזרז את חילוף החומרים בתאים, כך ששכבת העור העליונה מתחדשת מהר יותר

 

טיפים נוספים

נוסף על שימוש במוצרי טיפוח העור המתאימים לכן, הינה עוד כמה טיפים כלליים שיוכלו לעזור לכן לשמור על העור מיובש ולהקל תסמינים אם המצב כבר הופיע:

אין להתקלח במים רותחים

מים חמים עלולים להפשיט את העור מהשמנים הטבעיים שלו ולהחמיר יובש. בחרו במים פושרים בזמן הרחצה או המקלחת והגבילו את משך זמן המקלחות.

הקפדה על תזונה נכונה

תזונה מאוזנת עשירה בוויטמינים, במינרלים ובחומצות שומן חיוניות היא חשובה מאוד לתמיכה בבריאות הכללית של הגוף ושל העור בפרט. שלבו בתפריט מזונות כמו פירות, ירקות, דגנים מלאים ושומנים בריאים כדי להזין את העור מבפנים החוצה. נוסף על כך, הקפידו על שתיית כמות מספקת של מים בכל יום כדי לשמור על לחות אופטימלית בעור.

שימוש בקרם הגנה

הגנה על העור מפני קרני השמש המזיקות היא חשובה ביותר למניעת נזקים והזדקנות מוקדמת. יש למרוח מסנן קרינה רחב טווח עם SPF של 30 או יותר מדי יום, אפילו בימים מעוננים או בחודשי החורף, כדי להגן על העור מפני כוויות שמש, יובש ובעיות אחרות הקשורות לשמש. יש למרוח מחדש קרם הגנה כל שעתיים כאשר נחשפות לאור שמש ישיר או לאחר שחייה או הזעה כדי להבטיח הגנה רציפה.

בדים נושמים

לבישת בגדים העשויים מבדים נושמים כגון כותנה או פשתן יכולה לסייע בהפחתת הגירוי בעור ואובדן לחות בפנים. הימנעו משימוש בחומרים הדוקים או סינתטיים העלולים ללכוד זיעה וחום כנגד העור, מה שמוביל לאי נוחות ולגירויים. מומלץ גם להשתמש במכשיר אדים בחדרים יבשים כדי לשמור על רמות לחות אופטימליות ולמנוע אובדן לחות בעור.

 

מניעת עור יבש

מניעת עור יבש דורשת צעדים יזומים כדי למזער את הסבירות שהתופעה תחזור על עצמה. יש חשיבות רבה לבניית שגרה קבועה לטיפוח העור, המתאימה לסוג העור שלכן. חשוב להימנע משטיפת פנים מוגזמת או מפילינג תכוף מדי, שכן שיטות אלו עלולות להפשיט את העור מהשמנים הטבעיים שלו. יתר על כן, הגנה על העור מפני גורמים סביבתיים קשים כגון רוח וטמפרטורות קיצוניות מסייעת לשמור על בריאותו ועל לחות מספקת. מומלץ גם לשלב פעילויות להפגת מתחים כמו מדיטציה, יוגה או תרגילי נשימה עמוקה בשגרת היום יום כדי להפחית יובש הנגרם מלחץ.

 

לסיכום   

אל תיתנו לעור יבש על הפנים שלכן לפגוע בביטחון העצמי ובנוחות שלכן. באמצעות הקפדה על שגרת טיפוח עור המותאמת לצרכים שלכן, שילוב מוצרים כמו תכשיר ניקוי עדין, קרם לחות, סרום ויטמין C ואפילו טיפולים מיוחדים כמו פילינג לפנים וסרום עיניים, אתן יכולות להילחם ביובש ביעילות ולהשיג מראה עור מחודש. זכרו להזין את העור מבפנים בעזרת תזונה מאוזנת, הגנו עליו מפני השמש בעזרת קרם הגנה, ובחרו בבדים נושמים כדי למנוע גירוי נוסף.