אדמומיות בפנים: הסיבות, הגורמים והטיפול

לפעמים הפנים שלנו הופכות לאדומות כשאנחנו מסמיקות או כשאנחנו מתאמצות בזמן פעילות גופנית, אך האדמומיות הזאת חולפת בדרך כלל תוך זמן קצר. יש נשים שלפניהן יש גוון אדום בדרך קבע, ולא בגלל הסמקה אלא משום שהעור שלהן מגורה ורגיש. לפניכן כל מה שאתן צריכות לדעת על אדמומיות בפנים – ממה היא נובעת, איך נמנעים ממנה ואיך מטפלים בה אם היא מופיעה.

מה זה רוזציאה?

רוזציאה היא מחלת עור כרונית המאופיינת באדמומיות בפנים, בהבלטה של כלי דם ולפעמים גם בפצעונים בפנים. רוזציאה בדרך כלל מופיעה בחלק המרכזי של הפנים כמו הלחיים, האף, הסנטר והמצח. הגורם המדויק של רוזציאה עדיין לא ידוע, אך גנטיקה, מזהמים סביבתיים ובעיות במערכת החיסון עלולים לגרום להופעתה. אנשים המתמודדים עם רוזציאה עשויים גם לחוות רגישות למגוון מוצרים וסיטואציות כמו מוצרי טיפוח עור מסוימים, טמפרטורות קיצוניות, מזונות חריפים, אלכוהול וסטרס, וכל אלו עלולים להחמיר את התסמינים.

האם כל אדמומיות בפנים נובעת מרוזציאה?

אדמומיות בפנים לא תמיד מעידה על רוזציאה. גורמים אחרים עשויים לגרום לאדמומיות באזור הפנים, וחשוב לזהות את ההבדלים בין המקרים כדי לנקוט את הצעדים הנדרשים לטיפול ומניעה, ובכך לייעל את התוצאות הטיפוליות ולהקל את התסמינים ואת התחושות הנלוות לאדמומיות בפנים.

הגורמים לרוזציאה בפנים

הגורמים לרוזציאה הם מגוונים ומורכבים, וכוללים שילוב של נטייה גנטית, גורמים סביבתיים ובעיות במערכת החיסון:

  • נטייה גנטית – רוזציאה עלולה לעבור בתורשה מדור לדור. אנשים עם היסטוריה משפחתית של רוזציאה נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח את המחלה בעצמם. גורמים גנטיים הם בעלי השפעה רבה על קביעת הרגישות לרוזציאה, אם כי המחקר עדיין ממשיך במטרה לזהות את הגנים הספציפיים האחראיים למצב
  • בעיות במערכת החיסון – חוסר ויסות של התגובה החיסונית נחשב כתורם לדלקת ולהפרעות בכלי הדם, האופייניות לרוזציאה. תפקוד לקוי של מערכת החיסון עלול לגרום לתגובה דלקתית מוגזמת לגירויים סביבתיים, מה שמוביל לתסמינים הבולטים של רוזציאה כמו אדמומיות בפנים ופצעונים
  • קרדית דמודקס – קרדית דמודקס היא אורגניזם מיקרוסקופי החי על עור האדם, העלולה לתרום להופעה של רוזציאה בפנים. אנשים עם רוזציאה עלולים להיות בעלי אוכלוסיות רבות יותר של קרדית זו על עורם בהשוואה לאלו שאינם מתמודדים עימה. יש הטוענים כי נוכחות של קרדית דמודקס עלולה לעורר תגובה חיסונית ודלקת אצל אנשים רגישים ולהחמיר תסמיני רוזציאה
  • גורמים סביבתיים – גורמים סביבתיים שונים עלולים להחמיר תסמיני רוזציאה, למשל חשיפה ממושכת לאור השמש, טמפרטורות קיצוניות, רוח חזקה, מזונות חריפים, אלכוהול ומוצרי טיפוח שאינם מתאימים לעור הפנים

הגורמים לאדמומיות בפנים

אדמומיות בפנים עשויה לנבוע ממספר רב של גורמים, ולכל אחד מהם יש תסמינים ייחודיים. זיהוי נכון של הגורם לאדמומיות בפנים הוא חשוב כדי לאבחן נכון את המצב ולהתחיל טיפול בתוכנית המתאימה.

אדמומיות בפנים עקב אקנה

אקנה היא מחלת עור נפוצה המאופיינת בהיווצרות פצעונים, ראשים שחורים, ראשים לבנים וציסטות על העור. נוסף על אלו, אקנה עלולה גם לגרום לאדמומיות ודלקת באזורים שונים בפנים. הגורם העיקרי לאקנה הוא ייצור יתר של סבום, והעודף הזה בשילוב עם תאי עור מתים וחיידקים עלול לסתום את זקיקי השיער ולהוביל להיווצרות פצעונים. אקנה דלקתית בפרט עלולה לגרום לאדמומיות ניכרת ולנפיחות בפנים.

סבוריאה דרמטיטיס

סבוריאה דרמטיטיס היא מחלת עור נפוצה המאופיינת בכתמים אדומים, מגרדים ומתקלפים, המופיעים בדרך כלל על הקרקפת, על הפנים ועל אזורים שומניים אחרים בגוף. הגורם המדויק לסבוריאה דרמטיטיס אינו ידוע, אך גורמים כגון גנטיקה, תגובה חיסונית חריגה ופטריות על העור עשויים לתרום להתפתחות של המחלה. סבוריאה דרמטיטיס יכולה לגרום לאדמומיות רבה ולדלקת באזורים הפגועים.

אדמומיות בפנים בשל אלרגיה

אלרגיות יכולות גם הן לגרום לאדמומיות בפנים, בייחוד אצל אנשים בעלי עור רגיש או אנשים הנוטים לתגובות אלרגיות חמורות. אלרגנים נפוצים העלולים לגרום לאדמומיות בפנים כוללים אבקנים, קשקשים של חיות מחמד, קרדית האבק, מזונות מסוימים ומוצרי טיפוח המגרים את העור. כאשר העור בא במגע עם אלרגן, הוא עלול להגיב על ידי הפיכתו לאדום, נפוח ומגרד, וחומרת התגובה משתנה בהתאם לרגישות של כל אחת לאלרגן.

אסתמה של העור (אטופיק דרמטיטיס)

אטופיק דרמטיטיס (או אקזמה) היא מחלת עור דלקתית כרונית המאופיינת בכתמים יבשים, מגרדים ואדומים על העור. יש הטוענים שהגורם להופעת המחלה הוא הפרעה בתפקוד של מערכת החיסון או הפרעה בתפקוד התקין של האפידרמיס, היוצרות הזדמנות לאנטיגנים לחדור לעור ולעורר תגובה דלקתית חזקה. אטופיק דרמטיטיס עלולה לגרום לאדמומיות ולגירוי רב באזורים שונים בפנים ובגוף כולו.

אדמומיות בפנים בעקבות יובש

עור יבש עלול להפוך גם הוא לאדמומי, בייחוד אצל אנשים בעלי עור רגיש או אנשים החיים באקלים יבש. כאשר חסרה לחות מספקת בעור הוא עלול להתייבש, להתקלף ולהיות מגורה, מה שמוביל לאדמומיות ואי נוחות. גורמים כמו תנאי מזג אוויר קשים, מקלחות חמות באופן תכוף ומוצרי טיפוח עור מסוימים עלולים להחמיר מצב של עור יבש בפנים ולהחמיר אדמומיות.

אבחון אדמומיות בפנים

כדי לאבחן נכון את הגורם לאדמומיות בפנים, תוכלו תחילה לבדוק באופן עצמאי אם שינוי כלשהו שעשיתם עלול היה לגרום לה, למשל שימוש במוצר טיפוח חדש או שינוי בתפריט התזונה. אם האדמומיות נמשכת וקשה לשים את האצבע על הגורם לה, מומלץ מאוד לפנות לרופא עור כדי לעבור אבחון מקצועי של המצב. ייתכן שהרופא גם יפנה אתכם לבדיקות נוספות, למשל בדיקת רגישות לאלרגנים, או לספק תרופות שיעזרו לשכך את התסמינים ואף לטפל במוקד הבעיה.

טיפול באדמומיות – איך להוריד את האדמומיות בפנים?

טיפול יעיל באדמומיות בפנים תלוי בזיהוי מדויק של הגורם לתופעה והבאה בחשבון של כל הגורמים. יש לא מעט אפשרויות טיפול שונות המסייעות להקל את הסימפטומים ולשפר את מראה העור:

קרם לחות לפנים

בדרך כלל עור אדמומי הוא עור יבש, ולכן קרם לחות לפנים הוא אחד המוצרים הטובים ביותר לטיפול מיידי בתופעה. שימוש בקרם לחות עדין ולא קומדוגני יכול לעזור להעניק לחות לעור ולשפר את תפקוד מחסום ההגנה שלו, מה שיפחית את האדמומיות והגירוי. הקרם של אייקוניקס מכיל גם פפטידים המחזקים את העור ומעניקים לו מראה מוצק וצעיר.

להימנע מחשיפה לשמש

השמש היא מקור החיים שלנו, אך חשיפה ממושכת היא מסוכנת ועלולה ליצור פגמים בעור הפנים ולהוביל לכל מיני מחלות עור. השתדלו לחבוש כובע או למרוח קרם הגנה מינרלי בעל מקדם SPF 30 לפחות, ולהקפיד למרוח קרם הגנה כל שעתיים אם אתן נמצאות בחוץ במשך זמן רב. בסוף היום העניקו לעור הפנים שלכן לחות באמצעות מגוון מוצרי הטיפוח המלחחים שיש ברשותכן.

שינויים באורח החיים

שינויים מסוימים באורח החיים יכולים לעזור ולהפחית אדמומיות בפנים ולשפר את הבריאות הכללית של העור. הימנעות ממזונות חריפים, מאלכוהול ומטמפרטורות קיצוניות יכולה לעזור למנוע התפתחות רוזציאה ומחלות עור דלקתיות אחרות. כמו כן, הפחתת מתח באמצעות מדיטציה, יוגה ותרגילי נשימה עמוקה יכולה לעזור להפחית דלקת ולקדם ריפוי של העור.

שגרת טיפוח

שגרת טיפוח קבועה היא הדרך הכי טובה לוודא שאתן מעניקות לעור באופן קבוע את הלחות שהוא צריך, ועוזרות לו ולעצמכן להימנע מפגמים ומבעיות. אתן לא חייבות לבנות שגרה המכילה 20 מוצרים שונים, אלא להסתפק רק בעיקר – מוצר לניקוי הפנים כמו קלינזר חומצות, סרום ויטמין סי איכותי, קרם לחות וקרם הגנה.

סרום לפנים

עוד מוצר שכדאי לשלב בשגרת הטיפוח הוא סרום לפנים. הסרום שלנו מכיל חומצה היאלורונית וויטמין C חומרים העוזרים לעכב את הזדקנות העור ולהמריץ את התהליך של חידוש התאים ויצירת הקולגן בעור. מומלץ שלא להשתמש בסרום באזור העיניים.

שימוש נכון בחומצות

חומצות אלפא ובטא הידרוקסיות הן חומצות העוזרות לנו לשמור על פעילות תקינה של העור, להגן עליו מנזקי הסביבה ולשמור על גוון אחיד בפנים. את החומצות האלו תוכלו למצוא בפילינג החומצות שלנו, שיכול לסייע להעלים כתמי פיגמנטציה, פצעונים ואדמומיות.

תזונה

יש לא מעט מוצרי מזון העלולים להגביר את האדמומיות בפנים כמו אלכוהול, קפה או מזון חריף. שמרו על תזונה מאוזנת המכילה את כמות הפחמימות, השומנים והחלבונים המומלצת לכן. אם אתן סובלות מדלקות עור כרוניות למיניהן, תזונה מאוזנת תעזור לכן להימנע מהתפרצות של הדלקות. כמובן, אם יש לכן אלרגיות כלשהן, מומלץ להימנע מצריכה של מזונות המכילים את האלרגנים העלולים להשפיע עליכן לרעה.

טשטוש אדמומיות בפנים

מעבר לשימוש במוצרי הטיפוח הנכונים והסתגלות לשינויים באורח החיים, יש כמה צעדים קוסמטיים היכולים להפחית ביעילות את המראה האדמומי של הפנים ולשפר את אסתטיקת העור. שימוש במוצרי איפור כמו פריימרים וקונסילרים בגוון ירוק יכול לנטרל את האדמומיות ולטשטש אותה באופן זמני. כמו כן, פילינג כימי וטיפול בלייזר יכולים גם הם להיות פתרונות לטווח ארוך שימזערו את האדמומיות ויעדנו את מרקם העור. כשאתן משתמשות באיפור ובמוצרי הטיפוח שלכן, השתדלו שלא לעשות תנועות מריחה אגרסיביות כדי להימנע מהחמרה של אדמומיות קיימת. כדאי גם להשתמש בספוג איפור במקום במברשות כדי להפחית ככל האפשר את הגירוי.

כיצד למנוע אדמומיות בעור?

משום שלרוב אדמומיות מגיעה בדרך כלל יד ביד עם יובש, המניעה הכי טובה היא לשמור על לחות העור באמצעות שימוש במוצרים המעניקים לחות רבה. כמו כן, יש להימנע מחשיפה ממושכת של הפנים לשמש, ומומלץ בכל אופן להשתמש בקרם הגנה בעת יציאה החוצה, גם אם לפרק זמן קצר או ביום מעונן. מומלץ גם להפחית כמה שאפשר את צריכת המזון החריף, האלכוהול והקפה, משום שאלו תורמים רבות לאדמומיות הפנים. בגזרת טיפוח הפנים, מומלץ להימנע ממוצרים המכילים מנטה, אלכוהול, חומרי בישום, סולפטים, פרבנים ועוד חומרים העלולים לגרות את העור ולייבש אותו.

לסיכום

אדמומיות בפנים יכולה לנבוע מכל מיני גורמים – חשיפה מוגברת לשמש, תסמין של דלקות עור כרוניות או כתגובה לחשיפה לאלרגן או למוצרי טיפוח שאינם מתאימים לעור שלכן. תוכלו להימנע מאדמומיות בפנים באמצעות קיום שגרה זהירה הכוללת חשיפה מתונה לשמש והימנעות מאלרגנים וממוצרים העלולים להגביר אותה, ואם אתן כבר מתמודדות עם אדמומיות בפנים יש לא מעט מוצרי טיפוח כמו קלינזר, קרם לחות וסרום שיעזרו לכן לשקם את העור ולהעניק לו לחות, זוהר ומראה מוצק.