סוגי עור: כך תזהו את סוג העור שלכם

כדי ליהנות מעור פנים יפה, בריא ושמור לאורך שנים, אין מנוס מלסגל לעצמנו שגרת טיפוח הכוללת תכשירי טיפוח איכותיים. כל עור זקוק לשגרת טיפוח אחרת, ולכן אם לא נבחר את המוצרים הנכונים, לא נתאים את אופן השימוש בתכשירים שלנו ולא נשתמש בהם במינון הנכון – במקרה הטוב הם לא יטיבו עם העור ובמקרה הטוב פחות הם אף יכולים להזיק לו. כדי לקיים שגרת טיפוח בעלת השפעה חיובית, תצטרכו להשתמש בתכשירים הנכונים בצורה הנכונה והמתאימה לעור שלכן. אילו סוגי עור קיימים, כיצד תוכלו לקבל אבחון של העור בבית ובאילו בעיות עור אתן עלולות להיתקל? ריכזנו בשבילכן את כל התשובות במדריך שלפניכן.

סוגי עור פנים קיימים

לכל אחת מאיתנו יש עור בעל תכונות שונות, כמו רגישות לשמש, תדירות הייצור של סבום או נטייה לפצעונים ולאקנה. כאשר עוסקים בסוגי עור, מקובל לחלק אותם ל-5 סוגים עיקריים:

עור שמן

עור שמן או (עור שומני) הוא סוג עור שבו יש פעילות עודפת של בלוטות החֶלֶב. בלוטות החלב מפרישות נוזל שומני ששמו סבום, המותיר את העור עם שכבה שמנונית למראה ולמגע. החדשות הטובות הן שעודף השומן מקנה לעור אלסטיות, מה שמאט את תהליך הזדקנות העור, אך החדשות הטובות פחות הן שעור פנים שומני הוא בעל נטייה גדולה ליותר להופעת פצעונים, בייחוד כאשר עודפי השומן מתערבבים בלכלוך ובתאי עור מתים. בעלות עור שמן צריכות להקפיד על שגרת טיפוח מתאימה, על ניקוי יום יומי של העור ועל שימוש בתכשירים כמו פילינג חומצות כדי לשמור על הנקבוביות פתוחות ועל העור נקי ורענן.

עור יבש

בשונה מעור שמן, בעור יבש בפנים בלוטות החלב מפרישות כמות קטנה יותר של סבום, כך שהעור עשוי להיות בעל מרקם מחוספס או מתקלף. החיסרון העיקרי של עור יבש הוא שהיעדר הלחות גורם לעור להיראות מבוגר ועייף, אך למרבה המזל הפתרונות למצב הם פשוטים מאוד. שימוש בתכשירים כמו קרם לחות ושמני פנים יכול להעניק לעור הפנים שלכן זוהר וחיוניות.

עור רגיל

עור רגיל הוא עור שאינו נוטה ליובש או לשמנוניות. כלומר מדובר בסוג עור מאוזן, ומרקמו בדרך כלל אחיד ובעל נקבוביות קטנות. נשים בעלות עור רגיל נוטות לחשוב שאינן זקוקות לשגרת טיפוח, אך ההיפך הוא הנכון – שגרת טיפוח מתאימה ויום יומית יכולה לשמר את מצב העור לשנים ארוכות. לדוגמה, מומלץ שלא לוותר על שימוש קבוע בקרם לחות ובקרם הגנה מינרלי בעל SPF של 50 לפחות.

עור מעורב

כאשר מדברים על עור מעורב, הכוונה היא לעור שבחלקו הוא שומני ובחלקו הוא רגיל. בסוג עור כזה, לרוב האזורים השמנוניים יותר יהיו באזור ה-T (המצח, האף והסנטר), ואילו העור בשאר חלקי הפנים הוא מאוזן יותר. הקפדה על ניקוי תדיר של עור הפנים בעזרת תכשירים כמו קלינזר חומצות ושמירה על לחות בעזרת קרם עדין יסייעו לכן להשיג מראה עור נקי ובריא.

עור רגיש

עור רגיש הוא עור הנוטה להגיב באמצעות תגובות גירוי למוצרים שונים. שימוש במוצרים שאינם מתאימים לסוג העור הזה מוביל פעמים רבות לאדמומיות, לגירוד ולפריחות, ולכן אם יש לכן עור רגיש אתן חייבות לבחור בקפידה ובזהירות את המוצרים שתכניסו לשגרת הטיפוח שלכן.

ההבדלים בין סוגי עור הפנים

ההבדל בין עור שומני לעור יבש די ברורים, אבל לפעמים קצת קשה להבין מהם ההבדלים בין סוגי העור האחרים, אז בואו נדבר על זה בהרחבה:

עור רגיל מול עור מעורב

עור רגיל הוא עור מאוזן ובעל מרקם חלק ונקבוביות קטנות, ושגרת הטיפוח של עור כזה היא לרוב קלה לבנייה ואינה מכילה מוצרים מיוחדים. לעומתו עור מעורב מכיל אזורים יבשים יותר ואזורים שומניים יותר בפנים, הדורשים טיפול ממוקד ומוצרים שונים לכל אזור בעור, למשל מוצרים לטיפול בפצעונים העלולים להופיע באזור ה-T או מוצרים המעניקים לחות מוגברת לאזורים היבשים יותר.

עור מעורב מול עור שמן

כפי שציינו, במקרה של עור מעורב יש רק אזורים ספציפיים שבהם יש נטייה מוגברת לשמנוניות, ואזורים אחרים כמו הלחיים או הסנטר שהם מאוזנים יותר. אם יש לכן עור שומני, האזור השומני נמצא בכל הפנים ולא רק באזור ה-T. יש מוצרי טיפוח המיועדים לעור שמן היכולים לעזור גם לעור מעורב, אם כי כיוון שהוא לא כולו שומני כדאי לרכוש דווקא מוצרים המיועדים לעור מעורב כדי להגיע למצב של איזון בכל העור.

עור רגיש מול עור יבש

עור יבש הוא כזה שאין לו ייצור סבום רב, ולכן אם הוא אדום ומגורה זה כנראה אומר שהוא פשוט זקוק ללחות. עור רגיש עלול גם הוא להיות אדמומי, אבל הסיבה לכך היא בגלל חשיפה לחומר שיצר את הגירוי ולא מנגנון פנימי. כמו כן, עור רגיש יכול להיות בעצמו יבש, שמן או מעורב, ומעבר לרגישות שלו תצטרכו לבחור את המוצרים המתאימים לפי נטיית העור לשומניות או ליובש.

בעיות בעור הפנים וההשפעות על סוגי עור שונים

המינון של תכשירי הטיפוח שבהן אתן משתמשות ואופן השימוש בהם צריכים להתאים לא רק לסוג העור שלכן אלא גם למצב העור שלכן. אילו מצבים שונים בעור יכולים להשפיע על שגרת הטיפוח שלכן?

הזדקנות

ידוע לכל כי אי אפשר למנוע מהעור להתקמט, אך בהחלט אפשר לעכב את הופעתם של סימני הגיל, או לכל הפחות לעדן אותם. עיכוב תהליכי הזדקנות הוא חלק מהותי בשגרת טיפוח, ולרוב מומלץ להתחיל בשגרת טיפוח אנטי-אייג'ינג כבר בגילאי 25–30. עור רגיל לרוב נוטה להתייבש עם הזמן, ועור יבש נהיה אפילו יבש יותר. במקרה של עור שומני ייצור הסבום לרוב פוחת, אך העור עדיין נשאר ברובו שומני, ובמקרה של עור מעורב ייתכן שתחושו ירידה בשומניות של אזור ה-T עם הזמן. חשוב להשתמש בקרם לחות בלי קשר לסוג העור שלכן (ולהתאים לעור שומני את הקרם המתאים לו), ולבדוק מדי כמה זמן אם הסיווג של העור שלכן השתנה כדי להתאים לו את המוצרים הטובים ביותר.

יובש בפנים

ככל שהעור מתבגר הוא מתחיל לייצר כמות קטנה יותר של לחות טבעית, מה שגורם לעלייה ברגישות העור ולהופעתן של בעיות עור שונות. שימו לב שכל סוג עור עלול להתייבש, גם עור שומני, למשל בתנאי קור קיצוניים, ולכן חשוב שתמצאו לעצמכן את המוצרים הנכונים להענקת לחות לעור ולשמירה עליה למשך זמן ממושך.

סבוריאה

סבוריאה דרמטיטיס היא סוג של דלקת עור. זוהי מחלה כרונית המתבטאת באודם ובקשקשת אדומה העשויה לעיתים לגרום לגרד, והיא בדרך כלל תופיע באזורים העשירים בבלוטות חלב כמו עור הפנים, הקרקפת, הגב העליון והכתפיים. סבוריאה עלולה להשפיע על כל סוג עור בצורה אחרת – עור רגיל הופך לאדמומי ולרגיש, עור יבש עלול לסבול מיובש חמור יותר, עור שמן עלול להיות שמנוני יותר ועור מעורב מושפע מסבוריאה באופן שווה באזורים השומניים והמאוזנים יותר. חשוב מאוד להתייעץ עם גורם מוסמך כדי לקבל את הטיפול ההולם לסבוריאה ולשלב אותו עם מוצרי טיפוח שיעזרו לשמור על העור שלכן מאוזן.

רגישות

גורמים סביבתיים כמו שינויים במזג האוויר, תזונה לקויה או תזונה המעוררת תגובות אלרגיות, שינויים הורמונליים ואפילו תכשירים קוסמטיים מסוימים הכוללים כימיקלים ובישום, עלולים לגרות את העור ולהזיק לו. חשוב להקשיב לתגובות העור בכל מצב, גם אם בחרתן מוצר המתאים בדיוק לסוג העור שלכן, ולהחליף מוצרים אם הם גורמים לכן לרגישות.

פיגמנטציה

פיגמנטציה היא תופעה אסתטית המתייחסת בדרך כלל להופעתם של כתמים כהים על עור הפנים שלנו. כתמים אלה יכולים להופיע כתוצאה מסיבות שונות ומגוונות, כאשר אחת הסיבות השכיחות ביותר היא חשיפה יתרה לשמש. עם זאת, גם הגיל שלנו, שינויים הורמונליים ונטילת בתרופות מסוימות עלולים לגרום להופעתם של כתמי פיגמנטציה. אחד הטיפולים היעילים לכתמים הללו הוא שימוש בקרם להבהרת פיגמנטציה, המעניק לעור הפנים גון עור אחיד גם בפיגמנטציה עקשנית במיוחד.

אקנה

הופעה של אקנה על הפנים היא לא נחלתן של בעלות עור שומני בלבד – כל אחת עלולה לסבול מהמצב הזה מכל מיני סיבות. כדי להימנע מהמצב מומלץ להשתמש במוצרים לא קומדוגניים, בייחוד אם יש לכן עור בעל נטייה לשומניות, ולוודא שאתן מנקות את העור מדי יום כדי להסיר הצטברות של תאי עור מתים ולכלוך העלולה לסתום את הנקבוביות ולגרום להופעת פצעונים.

אבחון סוגי עור – מהו סוג העור שלי?

הדרך הטובה ביותר לאבחן את סוג העור הוא לגשת לקוסמטיקאית מקצועית ולבקש ממנה לאבחן את סוג העור, והיא גם זו שתוכל להתאים בשבילכן את מוצרי הקוסמטיקה האידיאליים לעור הפנים שלכן. עם זאת, יש כמה סימנים העשויים להעיד על סוג העור שלכן, ואותם כדאי לכן להכיר:

  • נקבוביות פעורות ומורחבות – סימן לסוג עור שמן
  • עור מתוח וחלק – סימן לסוג עור רגיל הנוטה ליבש
  • עור אדמומי ומגורה – אינו מעיד על סוג מסוים של עור. כל סוג עור יכול להיות אדמומי ומגורה, גם עור פנים יבש, שמן, רגיל או מעורב
  • עור מבריק – יכול להיות שיש לכן עור שומני או מעורב

נוסף על כל אלו, חשוב להדגיש כי מצב עור הפנים שלנו עשוי להשתנות עם השנים, ועליכן להיות ערות לשינויים האלה. שגרת טיפוח שהתאימה לכן לפני 5 שנים לא בהכרח תתאים לכן גם עכשיו. חשוב שהטיפול בעור הפנים יתאים לשינויים המתחוללים בו עם השנים.

זיהוי סוג עור הפנים בבית

תוכלו לאבחן את סוג העור שלכן בבית בעזרת מעקב אחר כמה שלבים: בשלב הראשון שטפו את הפנים היטב בסבון פנים והמתינו כעשר דקות, מבלי למרוח קרם לחות על העור הנקי. לאחר כעשר דקות געו בעזרת אצבע נקייה בכל אזורי הפנים – אם האצבע נשארת יבשה לאחר שנגעתן בכל אזורי הפנים, תוכלו לקבוע שסוג העור שלכן הוא יבש. אם האצבע שומנית, תוכלו לקבוע שהעור הוא עור שמן. אם נגיעה באזור ה-T הופכת את האצבע לשומנית אבל בשאר הפנים יבשה, תוכלו להבין שהעור שלכן מעורב ונוטה לשמן. אם האצבע נשארה יבשה באזור ה-T אבל שומנית בשאר הפנים, כנראה שהעור שלכן מעורב ונוטה ליבש. אם אין שומניות ואין יובש – תוכלו לקבוע שסוג העור שלכן הוא רגיל.

טיפוח עור הפנים לפי סוגי העור

כל סוג עור מקבל סיווג משלו בתחום מוצרי הטיפוח, כדי לאפשר לכל אחת ליהנות משגרת טיפוח המיטיבה עם העור שלה ומובילה לתוצאות חיוביות לטווח הקצר והארוך. לאחר שבדקתן בבית או אצל גורם מוסמך בתחום הקוסמטיקה מהו סוג העור שלכן, הגיע הזמן לבחור את המוצרים המתאימים:

  • עור רגיל – בדרך כלל אינם מכילים חומרים מיוחדים או טיפול ממוקד והם נחשבים מוצרים סטנדרטיים
  • עור יבש – מכילים לרוב חומרים המאפשרים הענקת לחות רבה יותר ושמירה עליה לאורך זמן. המוצרים האלו לרוב עשירים בשמן ומכילים חומרים כמו חומצה היאלורונית וסרמידים
  • עור שמן – לעומת מוצרים לעור יבש, מוצרים לעור שומני הם בדיוק ההיפך – הם מוצרים לא קומדוגניים ונטולי שמן (או שיש בהם כמות ממש קטנה) כדי לא להחמיר את המצב הנוכחי של העור. המוצרים האלו עדיין מסוגלים להעניק לעור לחות חיונית, אבל הם גם מכילים חומרים שיעזרו לכן לאזן את רמות הסבום בעור
  • עור מעורב – יש בשוק לא מעט מוצרים המיועדים מראש לעור מעורב, אם כי אתן יכולות לבחור מראש גם מוצרים שונים לאזורים השונים בפנים, למשל מוצרים לא קומדוגניים לאזור ה-T ומוצרים מעניקי לחות ומאוזנים יותר לאזורים האחרים

סיכום

במאמר זה הצגנו לכן את סוגי העור הקיימים ואת החשיבות שבקבלת אבחון לסוג העור לשגרת הטיפוח שלכן. מומלץ להיות במעקב תמידי אחר מראה העור שלכן ואחר תגובותיו כדי להבטיח שהעור שלכן יקבל את הטיפול האידיאלי שהוא זקוק לו.