חומצות לפנים: ?מה עושות חומצות פנים לעור הפנים שלנו

בואו נדבר על חומצות הידרוקסיות לפנים. כל אחת שתתעניין בענף היופי ובטיפוח עור הפנים בשלב כזה או אחר בחייה, בוודאי תשמע על חומצות בסופו של דבר, ועל חומצות הידרוקסיות בפרט. זאת מפני שבשנים האחרונות אפשר להבחין במגמה הולכת וגוברת של שימוש נרחב בחומצות בענף הקוסמטיקה והדרמטולוגיה, ותכשירי טיפוח רבים מכילים כיום חומצות מסוגים שונים. המילה "חומצה" עלולה להרתיע כאשר לא ברור במה מדובר, אך הרשו לנו להרגיע אתכן שלא רק שהשד אינו נורא בכלל, אלא הוא אף יכול לשפר פלאים את מצב העור שלכן.

אז מהן חומצות הידרוקסיות לפנים, אילו סוגים של חומצות חשוב להכיר ומהי תרומתן לעור הפנים שלנו? אל דאגה, אנחנו לא הולכות להשאיר אתכן מבולבלות – קבלו את המדריך המלא לחומצות לפנים.

מהי בעצם חומצה הידרוקסית לפנים?

בראש ובראשונה, חשוב להגדיר מהי חומצה הידרוקסית. החומצה ההידרוקסית היא למעשה חומר פעיל, אותו מכניסים לתכשירי קוסמטיקה למיניהם במטרה לטפל בפגמי עור כאלה ואחרים. חומר פעיל הוא מרכיב הגורם לשינויים פיזיולוגיים באחת משכבות העור, ושינויים אלו ניתנים למדידה הן מבחינה מדעית הן מבחינה ויזואלית. לכל חומצה הידרוקסית תפקיד שונה – יש חומצות המלחחות את העור, יש חומצות המסייעות בהתחדשות תאי עור, יש חומצות התורמות להבהרת העור ועוד. קיימות שתי קבוצות עיקריות של חומצות הידרוקסיות:

  • חומצות אלפא הידרוקסיות (AHA) – חומצות אלפא הידרוקסיות הן חומצות מסיסות במים שמקורן בפירות ובצמחים. חומצות אלו נחשבות לאחד הרכיבים היעילים ביותר לחידוש עור הפנים ובהצערתו. איך זה עובד? חומצות מסוג אלפא הידרוקסי גורמות למעשה ל"טראומה מבוקרת לעור", מה שגורם לתחלופת תאים מהירה יותר, מסייע בהפחתת היפר פיגמנטציה ותורם למראה בגוון אחיד.
  • חומצות בטא הדירוקסי (BHA) – את חומצות הבטא הידרוקסיות נשים רבות עשויות להכיר יותר בשם "חומצה סליצילית", ובניגוד לחומצות AHA, חומצות בטא מסיסות בשמן, מה שמאפשר להן לחדור לעומק נקבוביות העור. ברגע שחומצת הבטא חודרת לעור, היא ממיסה פסולת שסותמת את הנקבוביות, פועלת כנוגד דלקת ומסייעת בהחלמתם של פצעונים. כל אלו הופכים את החומצה הסליצילית לאחד הפתרונות היעילים ביותר למחלת האקנה.

4 חומצות לפנים שכדאי לכן להכיר

קיימים לא מעט סוגים של חומצות הידרוקסיות המשמשים לתכשירים קוסמטיים למיניהם, ולכל אחת מהחומצות תפקיד אחר המסייע בשיפור מראה ומצב העור. הגיע הזמן שנכיר כמה מהחומצות ההידרוקסיות הבולטות בשוק ואת תפקידן:

חומצה גליקולית לפנים

חומצה גליקולית משתייכת לחומצות מקבוצת האלפא (AHA) והיא המולקולה הקטנה ביותר בהן. מכיוון שהמולקולה של החומצה הגליקולית כה קטנה, היא מסוגלת לחדור בקלות לעור ולפעול בצורה יעילה מאוד, במיוחד בכל הקשור להאצת תחלופת התאים ובמניעת פירוק קולגן. תוצאתן של פעולות אלו היא האטת קצב הזדקנות העור.

חומצה לקטית

חומצה לקטית, כפי ששמה אולי מרמז, היא חומצה הידרוקסית המצויה באופן טבעי בחלב, וגם היא משתייכת לקבוצת החומצות האלפא הידרוקסיות. החומצה משמשת מעין פילינג עדין, מאחר שהיא יוצרת קיולוף עדין ומעודדת התחדשות תאי עור. כתוצאה מכך, החומצה הלקטית יכולה לשקם נזקים שנגרמו לעור, כמו למשל נזקי שמש. כמו כן, חומצה לקטית מעניקה לחות לעור, משום שהיא מעודדת ייצור של סרמידים (מולקולות שומניות המצויות בשכבת האפידרמיס של העור, שתפקידן למנוע את התייבשות העור).

חומצה אזלאית

החומצה האזלאית הפכה לאחד החומרים האפקטיביים והמבוקשים בעולם הקוסמטיקה בשנים האחרונות, זאת הודות לתכונותיה האנטי מיקרוביאליות ואנטי דלקתיות אשר הופכות אותה ליעילה בטיפול במצבי עור כמו אקנה, רוזציאה, סבוריאה ופסוריאזיס. החומצה הזו יכולה למנוע התפרצויות עתידיות ולנקות את נקבוביות העור מחיידקים הגורמים לאקנה. נוסף על כל אלו, החומצה האזלאית משמשת למגוון טיפולים קומסטיים כמו איזון השומניות בעור, חידוש העור והבהרתו. גם חומצה זו משתייכת לקבוצת חומצות האלפא הידרוקסיות, ומקורה בדגנים כמו שעורה, חיטה ושיפון.

חומצה סליצילית

חומצה סליצילית היא החומצה הבטא הידרוקסית הנפוצה ביותר במוצרי קוסמטיקה. החומצה ההידרוקסית הזאת מסיסה בשמן ולכן חודרת היטב לעור, ומתאימה לטיפול פילינג משום שהיא מפרקת את הקרטין שבשכבת העור החיצונית ומקלפת תאי עור מתים מהפנים. החומצה הסליצילית מתאימה מאוד לבעלות עור שמן הנוטה לאקנה, משום שפעולת הקילוף בדרך כלל גם מאפשרת פתיחה של נקבוביות סתומות. גם לחומצה הסליצילית יש תכונות אנטי דלקתיות ואנטי מיקרוביאליות העוזרות להפחית התפתחות של חיידקים או פטריות על העור. שילוב שלה עם חומצות אלפא הידרוקסיות יכול להעצים את ההשפעה שלהן על העור.

שימו לב – נשים שיש להן חוסר באנזים G6PD צריכות להתייעץ עם רופא טרם השימוש בחומצה סליצילית.

מהם היתרונות בשימוש חומצות הידרוקסיות לפנים?

חומצות הידרוקסיות לפנים מכילות רכיבים פעילים, שכל אחד מרכיבים אלו נועד לשקם בדרכו את מצב העור. לשימוש בהן יש כמה וכמה יתרונות:

  • האטת קצב הזדקנות העור.
  • האצת קצב התחלפות תאי העור.
  • מניעה והבהרת פיגמנטציה.
  • שמירה על גוון עור אחיד.
  • טיפול במצבי עור למיניהם, כמו אקנה, סבוריאה ורוזציאה.
  • ניקוי יעיל של נקבוביות העור.
  • הגברת ייצור קולגן.

מהן דרכי השימוש בחומצות הידרוקסיות לפנים?

כדי להפיק את התועלת המקסימלית מהשימוש בחומצות הידרוקסיות, חשוב ביותר לדעת לשלב ביניהן בצורה נכונה. לכן, חברת ICONIX ביצעה עבודה ארוכה ויסודית כדי להקל עליכן בנושא זה, וייצרה במיוחד בעבורכן פילינג חומצות המשלב חומצות אלפא וביתא הידרוקסיות בריכוז של 14%. יתרונה הבולט של פורמולת הפילינג של ICONIX הוא שהיא מבוססת על לא פחות מ-10 רכיבים פעילים חדשניים המעצימים זה את זה. למעשה, מדובר במוצר אחד בלבד המאפשר לכן לטפל בו זמנית בכמה בעיות עור שונות, כמו היפר-פיגמנטציה, התפרצויות אקנה, נקבוביות מורחבות, יובש, קמטים, רפיון ואדמומיות.

חשוב להדגיש שוב כי החומצות ההידרוקסיות הן חומרים פעילים, ושילובים לא נכונים של חומרים כאלה יכולים לגרום לגירוי ולרגישות בעור. לכן, מומלץ להכניס חומצות הידרוקסיות לשגרת הטיפוח שלכן באופן הדרגתי בלבד, עד לתדירות האופטימלית בעבורכן, ולא בשילוב עם מוצרים חדשים נוספים. הסיבה לכך היא שאם תשתמשו בשני תכשירים חדשים בו זמנית והעור שלכן יפתח גירוי, לא תוכלו לדעת מה מהתכשירים גרם לכך. כמו כן, חשוב לבצע בדיקות PATCH TEST לפני כל שימוש בתכשיר חדש. בבדיקות PATCH TEST  מניחים כמות קטנה מהחומר על פרק כף היד ומתחת לאוזן. אם מתפתחת תגובה באזורים הללו או באחד מהם, יש להימנע מהמשך שימוש בתכשיר ולפנות לרופא.

את פילינג החומצות של חברת ICONIX מורחים על עור הפנים בשכבה דקה מדי ערב. מומלץ להשתמש בפילינג פעמיים בשבוע בערב בלבד במהלך השבוע הראשון, בשבוע השני מורחים את הפילינג לסירוגין (ערב כן, ערב לא), ומהשבוע השלישי ואילך אפשר למרוח את הפילינג מדי ערב. הפילינג נספג בעור במהלך הלילה, ובבוקר שוטפים את הפנים היטב ומורחים סרום ויטמין C +  קרם לחות  + מקדם הגנה (שימוש בחומצות הידרוקסיות מחייב שימוש יומיומי במקדמי הגנה, גם בחורף). כמו כל מוצרי ICONIX, גם פילינג החומצות מיוצר בפורמולה נקייה ב-100% העומדת בתקן ייצור עולמי וברישיון משרד הבריאות. המוצר טבעוני, מתאים לכל סוגי העור ובטוח לשימוש גם לנשים הרות ולמניקות.

לסיכום,

חומצות הידרוקסיות לפנים הן מהמרכיבים הפעילים המשמעותיים ביותר בעולם טיפוח העור, והן יכולות להופיע בכל מיני מוצרים ובשלל מרקמים. יש להן הכוח להעניק לחות אינטנסיבית לעור, להאט את קצב הזדקנות העור ולטפל במגוון פגמי עור. יחד עם זאת, לכל חומצה הידרוקסית יש יתרונות משלה, וחשוב להכיר את ההבדלים בין החומצות השונות ולבחור את ההרכב הייחודי שמתאים לעור שלכן בדיוק. הפורמולה החדשנית של פילינג החומצות של ICONIX עונה על הצורך הזה, מאחר שהיא מתאימה לכל סוגי העור ומטפלת בו בזמן בעור בכמה מישורים מקבילים.