חומצה היאלורונית לעור הפנים

ודאי שמעתן את הביטוי "חומצה היאלורונית" כמה פעמים בהקשר של טיפוח העור וטיפולי יופי, ולא בכדי – החומצה הזו היא אינה המצאה של חוקרים במעבדה, אלא חומר שהגוף שלנו מייצר באופן טבעי כדי להגן על העור. מהי חומצה היאלורונית, וכיצד היא עוזרת לנו לשמור על מראה צעיר ומוצק של הפנים? כל המידע שתצטרכו בנושא נמצא במאמר שלפניכן.

מהי חומצה היאלורונית?

חומצה היאלורונית היא חומר המיוצר בגוף שלנו באופן טבעי, ותפקידו להגן על העור שלנו מנזקי הסביבה וההזדקנות, להעצים את הלחות שבו ולהעניק לו נפח. עם הזמן היכולת של הגוף לייצר חומצה היאלורונית פוחתת, והחוסר שלה גורם לעור שלנו לאבד מהחיוניות שלו, להתקמט ולקבל מראה נפול.

בעשור האחרון חלו פריצות דרך מהותיות במחקר ופיתוח בתחום הקוסמטיקה, והשימוש בחומצה היאלורונית הפך לפופולרי, נגיש ובטוח מאוד. החומצה ההיאלורונית שתמצאו במוצרי הטיפוח השונים לא זהה ב-100% לזו שבגוף, אך ההבדל ביניהן הוא בעיקר בעמידות – חומצה היאלורונית המיוצרת במעבדה קשה יותר לפירוק כדי שהיא תחזיק מעמד לאורך זמן, ועדיין תהיה אפקטיבית כשהיא מגיעה אל העור שלכן דרך מוצרי הטיפוח.

אפשר להשתמש בחומצה היאלורונית במוצרי טיפוח שמורחים על הפנים כמו סרומים או קרמים, כדי שהעור יספוג את החומצה וישתמש בה כפי שהוא רגיל לעשות. טיפול אחר בחומצה היאלורונית הוא הזרקה ומילויים במגוון אזורים בפנים כמו בלחיים או בשפתיים לעיבוי, באף לתיקון א-סימטריה או פגמים אסתטיים, לאזורים שיש בהן צלקות שקועות ולכל אזור בפנים שיש בו קמטים.

מהם היתרונות של שימוש בחומצה היאלורונית במוצרי קוסמטיקה?

הנוכחות של חומצה היאלורונית במוצרי קוסמטיקה מאפשרת לעור לקבל מנת חיזוק של החומצה וליהנות מההטבות שהיא נותנת לעור: החומצה סופחת מים ומאזנת את רמת הלחות של העור, כך שהוא אלסטי יותר ובעל מראה חלק, צעיר ומוצק. החומצה ההיאלורונית גם מעניקה נפח לעור ומונעת ממנו להתקמט ולהיות נפול. עם הזמן היכולת הטבעית של הגוף לייצר את החומצה פוחתת, ואנחנו רואות את זה על העור שלנו. מוצרי טיפוח המכילים חומצה היאלורונית הם אמצעי נהדר להעניק לעור שלנו את החומרים שהוא צריך כדי להמשיך לשמור על מראה מוצק וצעיר.

כמו כן, בהקשר של מילויים, החומצה ההיאלורונית היא אחד החומרים הבטוחים יותר לשימוש, אפילו יותר מסיליקון ומחומרים פופולריים אחרים לטיפולים כאלו. שיעור הסיבוכים העלולים להופיע אחרי טיפול בחומצה היאלורונית הוא די נמוך, ובדרך כלל הסיבוכים עצמם אינם קשים בחומרתם וחולפים די מהר. נוסף על כך, החומצה היא חומר שהגוף משתמש בו, בניגוד לסיליקון שאינו מתכלה בגוף, ולכן היא בטוחה יותר לשימוש במילויים.

מהם החסרונות של חומצה היאלורונית בהזרקה?

החיסרון הבולט ביותר של חומצה היאלורונית הוא שההשפעה שלה היא זמנית, ויש צורך לחדש את המאגר שלה בעור כל כמה חודשים. לחיסרון הזה יש גם יתרון – אם אתן לא אוהבות את התוצאה שקיבלתן בהזרקת חומצה היאלורונית, התהליך הפיך ואתן יכולות להפסיק אותו בלי השלכות לטווח ארוך.

כפי שציינו, החומצה ההיאלורונית נחשבת בטוחה לשימוש כמילוי, אפילו יותר מסיליקון ומחומרי מילוי אחרים. הפופולריות של החומצה משכה אל התחום אנשים שאינם נושאים את הידע, הניסיון והמקצועיות הדרושים לטיפול, ובמקרה כזה טיפולים אלו עלולים להזיק לכן. לפני שאתן נותנות למישהו לקרב מחט אל הפנים שלכן – בדקו שהם בעלי מקצוע מנוסים ובעלי כל האישורים הנדרשים למתן טיפולים אסתטיים כאלו.

מהם ההבדלים בין מריחה להזרקה של חומצה היאלורונית?

בעבר ייחסו את היעילות של שימוש בחומצה היאלורונית אך ורק להזרקות, בטענה שהמולקולות של החומצה גדולות מדי בשביל שיוכלו לחדור לעור דרך שכבת העור החיצונית, מה שהפך את השימוש בחומצה דרך מוצרים למריחה ללא אפקטיבי. כיום, לאחר פריצות דרך בעולם המחקר והפיתוח של חומרי גלם, קיימות מולקולות של חומצה היאלורונית בגדלים מולקולריים שונים – כאלו המתאימים לספיגה דרך האפידרמיס, ולכן טיפול כזה הוא יעיל לא פחות בימינו. יש המעדיפים טיפול דרך מריחה של מוצרי טיפוח על הפנים, משום שזוהי דרך טובה להעניק לעור באופן יום יומי חומצה היאלורונית ועוד חומרים שהוא צריך, בניגוד להזרקות ולמילויים המתבצעים אחת לכמה זמן בקליניקות מומחים בלבד. כל אחת יכולה למרוח סרומים או קרמים בבית, ומי שנרתעת ממחטים יכולה להימנע מהן בקלות.

סוגי חומצה היאלורונית

יש כמה סוגים של חומצה היאלורונית המתאימים למילוי של אזורים שונים בפנים, המשתנים בדרגת הגמישות שלהם וברמת הסמיכות שלהם:

  • חומצה קשיחה – חומצה היאלורונית קשיחה היא סמיכה ולא גמישה במיוחד. הקשרים הכימיים הקיימים בסוג הזה חזקים מאוד ולכן הוא קשיח. משתמשים בחומצה קשיחה במקרים שבהם צריך לספק לעור הרבה מתיחה ונפח, ובדרך כלל באזורי המצח, הרקות והלחיים.
  • חומצה בינונית – חומצה שדרגות הסמיכות והגמישות שלה הן בינוניות. בדרך כלל משתמשים בחומצה כזו בטיפולי שפתיים ואף.
  • חומצה רכה – חומצה לא סמיכה במיוחד ודי גמישה, הודות לקשרים הכימיים הרופפים, המתאימה לטיפולים מתחת לעיניים או מסביב לפה.
  • חומצה מימית – חומצה נוזלית לחלוטין, שבדרך כלל משתמשים בה כטיפול לעור עצמו ופחות לעיצוב הפנים ולתיקון פגמים.

חשוב לציין שבחירת החומצה תתבצע אך ורק לאחר ייעוץ עם מומחה, ולכל מקרה פרטי יש פתרון שונה.

האם מותר לנשים בהיריון להשתמש בחומצה היאלורונית?

אפשר להשתמש בזמן ההיריון בקרמים או סרומים המכילים חומצה היאלורונית, ואפילו מומלץ לעשות זאת. הקרמים והסרומים יזינו את עורכן ויעניקו לו מראה מוצק וצעיר, ואין שום מניעה רפואית להשתמש במוצרי טיפוח כאלו בזמן ההיריון.

מבחינה טכנית, אין שום סיכון מוגבר בשימוש במילויי חומצה היאלורונית בזמן ההיריון. עם זאת, מכיוון שהגוף עובר הרבה שינויים פיזיים והורמונליים בתקופת ההיריון (וגם כמה חודשים לאחר מכן), מומלץ להימנע ממילויים בתקופה הזאת, ועדיף להשתמש בקרמים ייעודיים המכילים חומצה היאלורונית.

לסיכום

חומצה היאלורונית היא חומר שהגוף שלנו מייצר באופן טבעי, העוזר לנו לשמור על העור שלנו צעיר, מוצק וחלק. על אף שיכולת הייצור הטבעית שלנו פוחתת עם הזמן, אפשר להשתמש בחומצה היאלורונית במגוון מוצרי טיפוח כדי לתת לעור את התוספת שהוא צריך לתפקוד תקין ולשמירה על בריאותו. אפשר להשתמש בחומצה היאלורונית במוצרי טיפוח שאפשר למרוח על העור באופן יום יומי מהבית, ולתת לו את כל החומרים המזינים שהוא צריך באופן קבוע ובלי הצורך בטיפול אצל מטפלים מוסמכים, או להשתמש במילויים והזרקות בקליניקות המוסמכות לטיפולים אסתטיים כאלו.