פצעים בפנים

אחת התופעות הנפוצות שאנחנו נאלצות להתמודד איתה בתחום הטיפול בפנים היא הופעה של פצעים ופצעונים. יש כמה סוגים של פצעים העלולים להופיע על הפנים שלנו, הנוצרים בגלל סיבות וגורמים שונים, וגם דרכי הפעולה לטיפול ולמניעה הן רבות. למה הפצעים האלו מופיעים ואיך אפשר להתמודד איתם בהצלחה? כל הפרטים נמצאים כאן.

הסיבות: למה מופיעים פצעים בפנים?

פצעים בפנים נובעים מגורמים שונים. זיהוי הסיבה שבגללה הופיעו פצעים על הפנים היא חשובה כדי לדעת איזה טיפול נדרש בסיטואציה הנוכחית וגם כדי למנוע חזרה שלה בעתיד.

זיהומים

זיהומים חיידקיים, ויראליים או פטרייתיים עלולים להוביל להתפתחות פצעים בפנים. זיהומים אלו עלולים להתפשט באמצעות מגע ישיר עם משטחים מזוהמים או במגע בין אנשים, וכאשר הנקבוביות בעור הפנים נסתמות מסבום ומלכלוך הן משמשות כר פורה להתפתחות חיידקים.

אקנה

אקנה היא מחלת עור שכיחה המאופיינת בהיווצרות פצעונים, ראשים שחורים וציסטות. אקנה יכולה להופיע בגלל סתימת זקיקי שיער בסבום ובתאי עור מתים, אך גם שינויים הורמונליים, גנטיקה, תרופות מסוימות וגם חיידקים עלולים לגרום להתפתחות של פצעי אקנה על הפנים.

אלרגיות ופריחות

תגובות אלרגיות לאבק, לחיות מחמד או למוצרי טיפוח עור מסוימים עלולות לגרום לגירוד, לאדמומיות ולנפיחות בפנים. גם פריחות בעור כגון אקזמה או דלקת עור אטופית עלולות לתסמינים דומים. גירוד או שפשוף מתמשך של האזור עלול לגרום להופעת פצעים או פצעונים.

יובש בעור הפנים

בריחת לחות מהעור, תנאי מזג אוויר קשים, שימוש מופרז במוצרי טיפוח אגרסיביים או בעיות עור בסיסיות עלולים כולם להוביל ליובש בעור הפנים. עור יבש נוטה יותר להיסדק, להתקלף ולפתח פצעים.

סוגי פצעים בפנים

פצעים בפנים יכולים להתבטא בצורות שונות, וחשוב להכיר כל צורה ואת הגורמים לה כדי לנקוט את הצעדים הדרושים לטיפול ולמניעה.

פוסטולות ופפולות

פוסטולות ופפולות הן סוגים נפוצים של נגעי אקנה, הנראים כבליטות דלקתיות מלאות מוגלה. פוסטולות מכילות מוגלה לבנה או צהובה, ולעומתן פפולות הן בליטות קטנות וורודות ללא מוגלה. חשוב מאוד לא לפוצץ אותן או ללחוץ עליהן כדי להימנע מזיהומים ומהפיכת הפצע לצלקת על העור.

ראשים שחורים

ראשים שחורים הם נקבוביות בעור שנסתמו בגלל סבום עודף, תאי עור מתים ולכלוך, וכיוון שהם חשופים לאוויר בחוץ הם עברו תהליך של חמצון שהפך את צבעם לשחור. הטיפול הנכון לראשים שחורים הוא הרחבת הנקבוביות וחילוץ בעדינות של הלכלוך באמצעות מדבקות להסרת ראשים שחורים או כלי מיוחד.

ראשים לבנים

ראשים לבנים דומים לראשים שחורים – נקבוביות שנסתמו בגלל סבום עודף ותאי עור מתים, אך כיוון שהסתימה התרחשה מתחת לשכבת העור החיצונית ביותר הם סגורים ולכן אין תהליך של חמצון.

ציסטות

ציסטות הן סוג פצעונים הנמצא בשכבה פנימית יחסית של העור, והן לרוב נגרמות בגלל גנטיקה או שינויים הורמונליים.

טיפול בפצעים בפנים

פצעים בפנים דורשים תשומת לב קפדנית כדי לרפא אותם, למנוע זיהומים ולאפשר לעור להבריא. טיפול נכון כרוך בשמירה על הפצע נקי ומוגן. ככל שתבחרו בשיטות טיפול ממוקדות ונכונות, תוכלו למזער צלקות ולעודד החלמה מהירה יותר. הינה כמה שיטות שיעזרו לכן לשמור על העור שלכן נקי וחלק:

הקפדה על היגיינה

שמירה על פנים נקיות היא חיונית למניעת זיהומים ולטיפול בפצעים קיימים. שטיפה קבועה עם תכשיר ניקוי עדין, הימנעות ממגע בפנים בידיים מלוכלכות ושימוש במגבות וציפיות נקיות יכולים לעזור לשמור על היגיינת הפנים.

שתייה מרובה

מים הם חומר חיוני לכל הגוף שלנו, ובפרט לעור הפנים – שתייה מרובה של מים תאפשר לעור לשמור על לחות, לתפקד באופן תקין ולהילחם בזיהומים.

טיפולים מקומיים

בהתאם לסוג הפצע וחומרתו, טיפולים מקומיים שונים יכולים לעזור להעלמה ולריפוי, למשל משחות אנטיביוטיות, קרמים נגד פטריות או סטרואידים כדי להפחית דלקת. רוב המוצרים האלו ניתנים במרשם רופא ולכן חשוב להתייעץ עם רופא עור כדי לקבל את הטיפול המתאים למצב שלכן.

הענקת לחות

שמירה על לחות העור הפנים היא חשובה מאוד למניעת יובש ולזירוז הריפוי. שימוש בקרם לחות עדין ולא קומדוגני יכול לעזור לשמור על מחסום ההגנה הטבעי של העור ולמנוע גירוי נוסף.

הימנעות מחומרים מגרים

הימנעות מחומרים העלולים לגרום להופעה של פצעים בפנים, כגון מוצרי טיפוח עור אגרסיביים, אלרגנים או מזהמים סביבתיים, היא צעד חשוב שצריך לנקוט כדי להימנע מהופעה חוזרת של פצעונים ומהחמרת המצב הקיים.

העלמת פצעים בפנים

פצעים בפנים לא נעלמים ברגע אחד, ותצטרכו להיאזר בסבלנות רבה. עם זאת, יש כמה צעדים שתוכלו לנקוט כדי לזרז את התהליך ולמזער צלקות – התמדה תעזור לעור שלכם להחלים מהר יותר ולחזור למצבו הבריא והקורן.

  • תזונה מאוזנת – בניית תפריט תזונה מאוזן עשיר בוויטמינים, במינרלים ובנוגדי חמצון יכולה לתמוך בבריאות העור ולקדם ריפוי פצעים מהיר יותר. מזונות עשירים בוויטמין C, אבץ וחומצות שומן אומגה 3 יכולים לעזור לתקן רקמות עור פגועות ולהגביר את ייצור הקולגן
  • שתיית מים – שתיית כמות מספקת של מים חיונית לשמירה על לחות העור ולקידום הבריאות הכללית. שתיית מים תומכת בתהליכי הריפוי הטבעיים של הגוף ומסייעת לשטוף החוצה רעלים העלולים לעכב ריפוי פצעים
  • הגנה מהשמש – הגנה על הפנים מפני קרינת UV מזיקה חיונית למניעת כוויות שמש, הזדקנות מוקדמת של העור והחמרה של פצעים קיימים. שימוש במסנן קרינה רחב טווח עם SPF של 30 לפחות, לבישת ביגוד מגן ושהייה בצל בשעות השיא של אור השמש יכולים לסייע במניעת נזק נוסף לעור
  • שגרת טיפוח עור מותאמת אישית – בנו לעצמכן שגרת טיפוח עור המותאמת לצורכי העור האישיים – היא יכולה לעזור לקדם ריפוי ולמנוע גירויים נוספים. חשוב להתאים את המוצרים לסוג העור שלכן (יבש, מעורב, שומני ועוד) ולבחור במוצרים עדינים, היפואלרגניים או כאלו לעור רגיש כדי להבטיח טיפול יעיל שלא יגרה את העור

לסיכום   

פצעים בפנים עלולים להשפיע על הביטחון העצמי שלנו, ולכן חשוב להכיר את סוגי הפצעים העלולים להופיע, את הגורמים להם ואת הצעדים שאפשר לנקוט כדי לטפל בהם ולמנוע אותם. מעבר לתפריט תזונה מאוזן, שתיית מים מספקת והימנעות מחשיפה ממושכת לאור שמש ישיר ולאלרגנים, תוכלו לבנות לעצמכן שגרה לניקוי העור ולטיפוח שלו, המכילה מגוון מוצרים של אייקוניקס המותאמים לכל סוגי העור מחומרים טבעיים בלבד ובלי כימיקלים מגרים, כדי שתוכלו להעניק לעור שלכן בדיוק את מה שהוא צריך כדי להיות בריא, זוהר וחלק.