כל המידע על קמטים בעור וטיפול בקמטים בפנים

ככל שאנו מתבגרים, ההזדקנות הבלתי נמנעת הופכת להיות ברורה יותר ויותר במראה. אחד הסימנים הבולטים ביותר של תהליך טבעי זה הוא היווצרות קמטים בעור ובייחוד בעור הפנים. במאמר זה נדבר לעומק על קמטים, על ההבדלים בין הסוגים השונים ועל השיטות הקיימות למניעתם ולטיפול בהם.

לפני הכול, האם קיים הבדל בין הצערת עור הפנים לבין טיפול בקמטים?

לפני שנסביר כיצד תוכלו לטפל בקמטים בעור הפנים שלכן, נרצה לחדד את ההבדל בין הצערת עור הפנים לבין טיפול בקמטים. באופן כללי, אין הבדל מהותי בין השניים, ולמעשה שני המושגים מתארים תהליך שמטרתו להביא למראה עור חלק ומתוח יותר. יחד עם זאת, הצערת עור הפנים אינה בהכרח נוגעת ישירות לטיפול בקמטים, אלא גם לטיפול בנזקים אחרים שנגרמים לעור שלנו במרוצת השנים.

לדוגמה, לעיתים מדובר בטיפול שמטרתו להחזיר לעור את הזוהר הטבעי שלו ולהביא למראה עור אחיד וקורן, כמו למשל במקרה של פיגמנטציה. כאשר העור מזדקן, הוא לא רק מתקמט אלא אף נעשה דק יותר, ומטבעו הופך רגיש יותר לשינויים סביבתיים. לכן, במקרים רבים יופיעו על עור בוגר כתמי פיגמנטציה, ובהם נוכל לטפל באמצעות קרם להבהרת פיגמנטציה, והתוצאות בהכרח יביאו למראה עור צעיר יותר.

לעומת זאת, טיפול בקמטים כשמו כן הוא – מתמקד בקמטים המופיעים על גבי עור הפנים שלנו ככל שאנחנו מתבגרות. טיפול כזה יכול להתבצע באמצעות שימוש בתכשירים קוסמטיים ייעודיים, לרבות סרומים, קרמים וכמובן שימוש יום-יומי בקרם הגנה, או בעזרת שמירה על אורח חיים בריא, הכולל תזונה מאוזנת והקפדה על שתייה מרובה של מים. כמו כן, אפשר לטפל בקמטים גם באמצעים פולשניים, כמו הזרקות וניתוחים המתבצעים בידי בעלי מקצוע רלוונטיים, ובאמצעים אלה בדרך כלל נראה תוצאות מיידיות.

קצת על היווצרות קמטים

לפני שנדבר עליהם בהרחבה, חשוב להבין מדוע קמטים נוצרים בעור שלנו מלכתחילה. העור הוא איבר יוצא דופן העובר המון שינויים במהלך החיים, ואחד הגורמים המרכזיים התורמים להיווצרות קמטים הוא תהליך ההזדקנות הטבעי. העור שלנו מאבד בהדרגה עם הגיל את גמישותו ויכולתו לשמור על לחות מספקת פוחתת, מה שמוביל לירידה ביכולתו להתמודד עם קמטים. כמו כן, סיבי הקולגן והאלסטין בעור, האחראים על חוזקו ועמידותו, מתמעטים עם הזמן. שינויים אלו הקשורים לגיל, יחד עם גורמים אחרים כגון גנטיקה, חשיפה מרובה לשמש ואורח החיים תורמים יחד להתפתחות קמטים בעור. כדי להתמודד עם התופעה יש מגוון טיפולים ומוצרים בקטגוריית אנטי אייג'ינג – כלומר התמודדות עם ההזדקנות של העור.

סוגי קמטים

קמטים מגיעים בצורות שונות, ולכל צורה יש מאפיינים וגורמים הייחודיים לה. היכרות עם סוגי הקמטים הקיימים היא חיונית כדי לדעת לבחור את הטיפולים המתאימים להם:

קמטי הבעה

קמטי הבעה מופיעים בעקבות תנועות פנים חוזרות ונשנות. בקטגוריה הזו נכללים קמטי צחוק באזור העיניים והרקות, קמטי זעף בין הגבות וקמטי תמיהה במצח. הם נוצרים עקב התכווצות שרירי הפנים לאורך השנים, ומשאירים חותם על פני העור. קמטי הבעה בולטים ביותר כאשר אנו מחייכים, צוחקים או מקמטים את הגבות והמצח.

קמטים של אובדן גמישות

קמטים של אובדן גמישות מופיעים בעקבות ירידה ביכולת האלסטית של העור. קמטים אלו נראים לרוב כעור נפול והם נפוצים באזורים שבהם העור דק יותר, כגון הלחיים והצוואר. הם נגרמים בעיקר בעקבות פירוק של סיבי קולגן ואלסטין, מה שהופך את העור לגמיש פחות.

קפלים

קפלים הם קמטים עמוקים ובולטים יותר הקשורים בדרך כלל לעור עודף. הם יכולים להתפתח עקב גורמים כמו ירידה במשקל או פשוט תהליך ההזדקנות הטבעי. אחד הקפלים הנפוצים הוא הקפל הנזו-לביאלי (בין האף לזוויות הפה), והוא הופך לבולט יותר עם הגיל.

קמטים סטטיים

קמטים סטטיים, כפי שהשם מרמז, הם קמטים הנראים באופן עקבי, גם כאשר הפנים במנוחה. הקמטים האלו הם בדרך כלל תוצאה של שילוב של גורמים כולל הזדקנות, חשיפה לשמש וגנטיקה. קמטים אלו נוטים להיות בולטים יותר ויכולים להעמיק עוד עם הזמן.

כיצד נוצרים קמטים בפנים?

היווצרות קמטים על הפנים היא שילוב של כמה גורמים. כאמור, תהליך ההזדקנות הטבעי הוא תורם ניכר לתופעה. כמו כן, חשיפה ממושכת לקרני UV מזיקות מהשמש יכולה להאיץ את פירוק סיבי הקולגן והאלסטין בעור. עישון וצריכת אלכוהול מופרזת יכולים גם הם לתרום להופעת קמטים בגיל מוקדם, שכן הם עלולים לפגוע במבנה העור ולעכב את יכולתו לתקן את עצמו.

הופעת קמטים בפנים: האם אפשר למנוע זאת?

קמטים הם חלק טבעי של תהליך ההזדקנות, אבל יש כמה צעדים שאפשר לנקוט כדי למזער את הבולטות שלהם ולעכב את הופעתם. מניעה היא תמיד יעילה יותר מאשר טיפול כשמדובר קמטים. אחת הדרכים הפשוטות והיעילות ביותר למניעת קמטים היא להגן על העור מפני השמש. שימוש קבוע בקרם הגנה עם מקדם הגנה גבוה, לבישת ביגוד מגן וחיפוש צל בשעות השיא של השמש יכולים להפחית רבות את נזקי השמש הקשורים לעור. כמו כן, שמירה על אורח חיים בריא היא גם חיונית בנושא – תזונה מאוזנת ועשירה בנוגדי חמצון, הקפדה על שתייה מרובה של מים, הימנעות מעישון ומצריכת אלכוהול מופרזת יכולים כולם לתרום לעור בריא ועמיד יותר.

העלמת קמטים בפנים באופן טבעי

למי שמעוניינת להעלים או להפחית קמטים בפנים באופן טבעי, יש כמה שיטות שכדאי לבדוק ולנסות. שיטות אלו לא בהכרח יספקו תועלת מיידית וברורה כמו טיפולים רפואיים, אבל הם יכולים לעזור לשפר את המראה הכללי של העור לאורך זמן.

שתיית מים

שתיית מים מספקת היא חשובה לשמירה על עור בריא. שתיית כ-2 ליטר מים ביום יכולה לעזור לשמור על לחות העור ולקדם מראה צעיר וקורן. מים לבדם אומנם לא ימחקו קמטים, אבל הם מרכיב בסיסי בשגרת טיפוח עור נכונה.

שינה

שינה איכותית היא דרך טבעית נוספת להילחם בקמטים. במהלך שינה עמוקה, הגוף מתקן ומחדש רקמות, וזה כולל גם את העור. שינה עקבית ונינוחה יכולה לעזור לעור לשמור על גמישותו ועל בריאותו הכללית.

ספורט

פעילות גופנית עוזרת לגוף לשפר את זרימת הדם שלו ולחזק את הבריאות. פעילות גופנית סדירה שומרת על הגוף יציב ועל תקינות התהליכים הפנימיים שבו, ובהם בניית הקולגן והאלסטין הנחוצים לשמירה על עור גמיש ובריא.

טיפול בקמטים בפנים

עבור מי שמחפשת תוצאות ממוקדות ומיידיות יותר במאבק נגד קמטים בפנים, יש כמה אפשרויות טיפול זמינות.

קרם נגד קמטים

קרמים וסרומים נגד קמטים זמינים באופן נרחב ויכולים להיות יעילים בהפחתת המראה של קמטוטים וקמטים. מוצרים אלו מכילים מרכיבים כמו חומצה היאלורונית ונוגדי חמצון, אשר מסייעים לשפר את מרקם העור ואת גמישותו. שימוש קבוע בקרם איכותי נגד קמטים יכול להביא לידי תוצאות בולטות לאורך זמן.

חומצה היאלורונית

חומצה היאלורונית היא חומר טבעי המצוי בעור ומסייע בשמירה על לחות ועל נפח. ככל שהגוף מתבגר ייצור החומצה ההיאלורונית פוחת, מה שמוביל להיווצרות קמטים. אפשר להשתמש במוצרים המכילים חומצה היאלורונית או להזריק אותה ישירות לתוך העור כדי למלא קמטים באופן זמני ולהחזיר את המראה הצעיר באופן מיידי.

ערכת מיצוק והפחתת קמטים

מותגי טיפוח עור רבים מציעים ערכות מיצוק מקיפות שנועדו לטפל בהיבטים רבים של עור מזדקן, כולל מיצוק העור והפחתת קמטים. ערכות אלו משלבות מוצרים שונים כגון תכשירי ניקוי, סרומים, קרם לחות ומסכות, שכל אחד מהם מכיל מרכיבים המותאמים למאבק בסימני הזדקנות ספציפיים. אצלנו באייקוניקס תוכלו ליהנות מערכה המכילה קרם לחות לפנים עם פפטידים למיצוק ולהענקת נפח, קרם עיניים לטיפול ספציפי באזור הזה של העור וסרום ויטמין סי עם חומצה היאלורונית שייתן לעור שלכן מראה בריא ומלא חיים.


7 טיפים לטיפול בקמטים בפנים

כאמור, במאמר זה נציג לפניכן טיפים טבעיים לטיפול בקמטים בפנים, שיישומם כדרך קבע יוכל להביא, בטווח הארוך, לתוצאות אידיאליות. להלן כמה מהטיפים המובילים:

שימוש במצעים נושמים

בני האדם מעבירים כשליש מחייהם בשינה. לכן, לאיכות המצעים עליהם אנחנו ישנות קיימת השפעה רבה על היווצרות "קמטי שינה", אשר נוטים לחלוף זמן מה לאחר שאנחנו מתעוררות, אך לטווח הארוך הם יוצרים נזק מצטבר. ההמלצה היא להשקיע ברכישת מצעים העשויים מבדים נושמים ואיכותיים, במיוחד בציפיות לכריות, ולישון על הגב במקום על הצד או על הבטן כדי למנוע את הופעתם של קמטי השינה.

תכשירים

שימוש קבוע בתכשירים ייעודיים להזנת העור ולמניעת קמטים, יכולים להשפיע לטובה על מראה העור בטווח הרחוק ולסייע בשימור מראה עור בריא, צעיר ויפה. היום קיים בשוק מגוון רחב מאוד של תכשירים כאלה, לרבות קרמים, סרומים ואפילו פילינג חומצות המטפל בו בזמן גם בקמטים וגם בנקבוביות פעורות, בהיפר-פיגמנטציה, ברפיון ובאדמומיות. לצד כל אלה, אנחנו ממליצים לכן להשתמש באופן קבוע גם בקרם הגנה מינרלי, שכן קרינת השמש החזקה עלולה לפגוע במראה העור ולהאיץ את תהליך ההזדקנות שלו.

שתיית מים

זה לא סוד ששתיית מים בכמות מספקת תורמת רבות לתהליכים שונים בגוף שלנו ואף מסייעת לירידה במשקל. מעניין לדעת שנוסף לכל, שתייה מספקת של מים מקיימת תנאי בסיסי לשמירה על עור חיוני ובריא, מאחר שהעור שלנו זקוק לרמת לחות מבוקרת. כאשר איננו צורכות מספיק מים, אנחנו עלולות להבחין שהעור שלנו נעשה יבש, מחוספס והרבה פחות גמיש. לכן, שתייה מספקת של מים מדי יום עשויה להביא למראה עור פנים גמיש, חלק, מלא בחיות וברק.

ויטמין C

לאחרונה אפשר להבחין ביותר ויותר תכשירים קוסמטיים המכילים ריכוז גבוה של ויטמין C, וזאת לאור ההשפעה החיובית של נוגד חמצון רב-עוצמה זה על עור הפנים שלנו. ויטמין C אינו רק מונע יובש ושומר על עור גמיש וחלק, אלא אף משפר את מרקם העור, ויש בכוחו למנוע את הופעתם של קמטוטים, מאחר שהוא תורם לחידוש ועידוד סיבי הקולגן שבעור שלנו. אנחנו מקבלות את הוויטמין C בעיקר ממזונות שאנחנו צורכות, כמו פירות הדר, פלפלים, תותים ועלים ירוקים, אך היום תוכלו למצוא אותו גם בתכשירים לעור הפנים, כמו קרמים וסרומים מרוכזים. 

מזונות

העור שלנו הוא למעשה אסופה של תאים, ותאים אלה, כשאר תאי הגוף שלנו, זקוקים לאספקה של מזון בריא על בסיס קבוע במטרה להתחדש. יתרה מזאת, יש מאכלים התורמים למראה עור בריא ומסייעים בהאטת הזדקנות העור, כמו למשל דגים שמנים, אבוקדו, אגוזים, שקדים, עגבניות ובטטה.

עיסוי לפנים

עיסוי לפנים הוא ככל הנראה אחת הדרכים הטבעיות והאפקטיביות ביותר לשימור, מיצוק, ריענון ומתיחת עור הפנים, והחדשות הטובות הן שעיסוי כזה לא מצריך מכן יותר מכמה דקות במהלך היום. עיסוי עדין של העור משפר את זרימת הדם אל העור ומסייע בניקוי רעלים, מה שמייצר עור בריא יותר, וכתוצאה מכך גם קורן וחלק. את העיסוי תוכלו לבצע במגוון דרכים, כאשר אחת המומלצות שבהן היא אבן הגוואשה, לה מייחסים ברפואה הסינית יכולות ריפוי אפקטיביות.

מסכות לפנים

דרך מצוינת נוספת לשמור על עור הפנים שלכן הוא שימוש במסכות. מסכות הן למעשה תכשירים שמניחים על הפנים למשך זמן קצר, שבתומו שוטפים או מקלפים את המסכה והיא מותירה את העור רענן, מוצק וקורן. מסכות לפנים מכילות, בדרך כלל, ריכוז גבוה של מגוון חומרים חיוניים לעור הפנים, כך שלצד שגרת הטיפוח היום-יומית, המסכה יכולה להעניק מעין "בוסט" של ריענון לפנים שלכן, בהתאם למטרה שלכן – יש מסכות למיצוק, מסכות להבהרה, מסכות להזנה וכיו"ב.

האם אפשר לטפל בכל סוגי הקמטים?

יש קמטים מסוגים שונים – קמטי הבעה, קמטי גרביטציה (קמטים הנוצרים מכוח הכבידה), קמטים הנוצרים כתוצאה מאובדן גמישות ועוד. המשותף לכל הקמטים האלה הוא שהופעתם בלתי נמנעת, ושני הגורמים העיקריים שעשויים להשפיע על היקף הופעתם הם הגנטיקה שלנו ואורח החיים שאנחנו מקיימות. אנחנו יכולות להאט את היווצרות הקמטים ואף לשפר את נראותם באמצעות שמירה על שגרת טיפוח נכונה והקפדה על אורח חיים בריא. נוכל לנסות לשפר את המראה שלהם לאחר שהם מופיעים, בעזרת תכשירים קוסמטיים ייעודיים. אולם, הדרך היחידה שבה נוכל להעלים לחלוטין את הקמטים וליהנות מעור מתוח וחלק גם בגיל מבוגר, היא באמצעות הליכים פולשניים כמו הזרקות וניתוחים. יחד עם זאת, מגוון הטיפים שהצגנו לעיל יכולים בהחלט לסייע בטיפול בקמטים בדרך טבעית, הכוללת האטת קצב והיקף הופעתם.

לסיכום  

קמטים בעור הם חלק טבעי מתהליך ההזדקנות, אך הם יכולים להיות מושפעים גם מגנטיקה, מאורח החיים ומגורמים סביבתיים. כדי לבחור את שיטת הטיפול המתאימה ביותר חשוב להבין אילו סוגי קמטים מופיעים בעור. בדרך כלל קשה להעלים קמטים לחלוטין, אך יש דרכים שונות למזער את הופעתם ולשמור על עור בריא ובעל מראה צעיר.