פיגמנטציה: הכל על טיפול בפיגמנטציה

למגורים במדינה חמימה ושטופת שמש כמו ישראל יש יתרונות רבים. עם זאת, במקביל להנאה ממזג האוויר חשוב להביא בחשבון את אחד החסרונות הבולטים של האקלים, והוא החשיפה הכמעט בלתי נמנעת של העור שלנו, ובייחוד של עור הפנים, לקרני השמש. חשיפה ממושכת עלולה לגרום ללא מעט נזקים ופגמי עור, למשל היפרפיגמנטציה – תופעה אסתטית המטרידה נשים רבות (וגם גברים) בכל הגילאים. ממה נובעת התופעה, האם אפשר למנוע אותה מראש ואיך אפשר להתמודד עימה כאשר היא נוצרת? במיוחד בשבילכן, גייסנו את מיטב המומחים של ICONIX כדי שיחשפו את כל הסודות למראה עור חלק ונטול כתמים. סקרניות? בואו נתחיל!

לפני הכול – מה זה פיגמנטציה?

כאשר מדברים על פיגמנטציה, מתכוונים בדרך כלל לתופעה שבה מתפשטים על גבי העור כתמים כהים יותר מגוון העור הטבעי, מה שיוצר מראה לא אחיד של העור. עם זאת, חשוב להבין שהמונח פיגמנטציה כולל גם צבע העור שלנו, הנקבע על פי מספר המלנוציטים בעור. מלנוציטים הם תאים השוכנים בתחתית האפידרמיס, שהיא השכבה העליונה של העור, והם מייצרים מלנין – פיגמנט המשפיע על צבעו של כל תא בגוף שלנו, ובין היתר הוא זה שקובע את צבע העור שלנו מלידה.

האם כתמי עור הם בהכרח פיגמנטציה?

כתמי עור הם סוג של פיגמנטציה, אבל חשוב להבחין בין סוגים שונים של כתמי עור ולהבין שלא כל שינויי הצבע קשורים לפיגמנטציה. כתמים על העור יכולים להיווצר עקב גורמים שונים כגון חשיפה לשמש, הזדקנות, שינויים הורמונליים או מצבים רפואיים שונים. למשל, כתמים הנגרמים על ידי צלקות אקנה או בעיות בכלי הדם עשויים שלא לכלול תהליכי פיגמנטציה.

איך נוצרת פיגמנטציה?

פיגמנטציה מתרחשת בעיקר עקב ייצור עודף של פיגמנט מלנין. כאשר המלנוציטים מייצרים עודף מלנין (בעקבות חשיפה ממושכת לשמש, הזדקנות, דלקות בעור ועוד) או מפזרים אותו באופן לא אחיד, התוצאה שנראית על העור היא היפרפיגמנטציה – הופעה של כתמים כהים יותר מגוון העור הרגיל.

איפה יכולה להופיע פיגמנטציה?

פיגמנטציה יכולה להופיע בכמה אזורים בגוף. בואו נדבר על זה:

פיגמנטציה בפנים

הפנים שלנו רגישים להופעת פיגמנטציה, בייחוד בגלל החשיפה הממושכת לשמש וההשפעה הרבה שיש לשינויים הורמונליים עליהם. זוהי הסיבה שתופעות כמו מלזמה, כתמי שמש ונמשים מופיעות פעמים רבות בעיקר על הפנים, ומשפיעות על גוון העור והמראה הכללי.

פיגמנטציה בבית השחי

התכהות העור באזור בית השחי היא עניין אסתטי המטריד נשים רבות. פיגמנטציה באזור הזה נובעת לרוב מחיכוך מבגדים צמודים, משימוש בחומרים המגרים את העור (דאודורנטים חזקים, קרמים להסרת שיער ועוד), מחשיפה ממושכת של האזור לשמש וגם מנטייה גנטית להופעת כתמים באזור הזה.

פיגמנטציה בידיים ובזרועות

גם הידיים והזרועות חשופות לכתמי פיגמנטציה בעקבות חשיפה מרובה לשמש, שינויים בעור הנובעים מהזדקנות ונטייה גנטית. כתמי גיל, נמשים ועוד סוגים של כתמים נפוצים למראה גם באזורים האלו.

פיגמנטציה בצוואר ובחזה

בדומה לפיגמנטציה בפנים, גם על הצוואר והחזה עלולים להופיע כתמי שמש ושינויים בגוון העור עקב חשיפה קבועה לאור השמש. תנודות הורמונליות ונטייה גנטית יכולות להחמיר עוד יותר את שינויי הפיגמנטציה באזורים אלו.

מהם הגורמים לפיגמנטציה?

פיגמנטציה היא תוצאה של ייצור רב של מלנין בגופנו, אשר מציף את העור ויוצר על פניו כתמים חומים (הצבע נע בין חום-אדמדם לחום-שחור). תפקידו של המלנין הוא להגן על עורנו מפני קרינת השמש, קרינה אקולוגית סביבתית ועוד. קיימים כמה מצבים היכולים לגרום לעודף ייצור של מלנין בגופנו:

  • חשיפה לשמש – אחד הגורמים השכיחים לייצור עודף של מלנין הוא חשיפה לשמש. כדי להגן על העור שלנו מקרינת השמש החזקה, העלולה לפגוע בחומר הגנטי ולהרוס את התאים, הגוף מייצר כמות גדולה יותר של מלנין כחלק ממנגנון הגנה טבעי לעור. ייצור עודף זה מתבטא בהופעתם של כתמים כהים על גבי העור, מה שמוביל למראה לא אחיד של גוון העור
  • שינויים הורמונליים – חוסר איזון הורמונלי הוא מצב העלול להתרחש בעקבות מגוון רחב של סיבות, למשל טיפולי פוריות, היריון ולידה, בעיות בבלוטת התריס וכדומה. אחת מתופעות הלוואי של חוסר האיזון ההורמונלי עשוי להיות פיגמנטציה מלזמה (הקרויה גם פיגמנטציה הורמונלית), המתבטאת בכתמים בעיקר באזור הפנים כמו המצח, הסנטר ומעל השפתיים
  • גיל – פיגמנטציה נוטה להחריף עם הגיל, בייחוד אצל אנשים שנחשפו זמן רב לשמש בגיל צעיר. כשאנחנו צעירים, העור שלנו גמיש וחיוני כך והפגמים ניכרים פחות לעין, אך ככל שאנחנו מתבגרים העור נעשה דק יותר ופגמיו נחשפים
  • טיפולי לייזר – פיגמנטציה היא תופעת לוואי ידועה של טיפולי הסרת שיער בלייזר
  • תרופות מסוימות – קיימות תרופות מסוימות שאחת מתופעות הלוואי שלהן היא פיגמנטציה, בייחוד אם הן נלקחות באופן קבוע וממושך. תרופות הגורמות לפיגמנטציה הן בדרך כלל תרופות הורמונליות, כמו גלולות למניעת היריון

שיטות הטיפול בפיגמנטציה בפנים

אפשר לטפל בפיגמנטציה בשיטות שונות ומגוונות. את שיטת הטיפול היעילה ביותר עבורכן כדאי לבחור לאחר אבחון מדויק של סוג הפיגמנטציה שעימו אתן מתמודדות ושל הגורמים לו – כך תהיו בטוחות ששיטת הטיפול שבחרתן תוכל לספק תוצאות אידיאליות. אז אילו אפשרויות עומדות בפניכן לטיפול בפיגמנטציה?

קרם נגד פיגמנטציה

אחד הטיפולים היעילים ביותר נגד תופעת הפיגמנטציה הוא ללא ספק קרם להבהרת פיגמנטציה של ICONIX. זהו קרם נעים ואיכותי שנרקח מרכיבים טבעיים ופפטידים ייעודים להבהרה, ומטרתו לטפל באופן ממוקד בכל סוגי הפיגמנטציה. מרכיבי המפתח העיקריים של הקרם הוכחה במבמבחנים קליניים ובעלי פטנט רשום והטיפול מביא לתוצאות מצוינות, בהן הבהרת פיגמנטציה עקשנית, הפחתת קמטים וקמטוטים, הגברת אלסטיות ומיצוק, איחוד גוון העור, העשרת העור בלחות.

אופן השימוש: מדי ערב, מרחו שכבה אחידה של הקרם על עור הפנים, על הצוואר ועל המחשוף. לאחר מכן עסו את הפנים באבן גוואשה כדי להחדיר באמצעותה את כל הלחות העשירה של הקרם לעור. כדי להגיע לתוצאות מיטביות, לפני השימוש בקרם מומלץ למרוח סרום ויטמין C היפואלרגני בריכוז 15%, המשמש להבהרת כתמי פיגמנטציה ולשיפור מראה העור. הקרם להבהרת פיגמנטציה, כמו יתר מוצרי ICONIX, עשוי מפורמולה נקייה אשר נרקחה בהתבסס על מחקר מדע עולמי ומכילה חומרי גלם משובחים מהטבע. הקרם בטוח לשימוש בהיריון ובהנקה, מיועד לכל סוגי העור ומתאים לגילי 18–120.

טיפול בגלי קול

אחד הפתרונות שנוספו לעולמות היופי והאנטי אייג'ינג הוא שימוש באנרגייה של גלי קול. מטרתו של הטיפול זה הוא ליצור פציעות מיקרוסקופיות בשכבות העור, כדי להביא להתחדשות ולריפוי באופן טבעי ובעקבות כך לשפר את מראה עור הפנים ואת מצב הפיגמנטציה.

טיפול לייזר להסרת פיגמנטציה

אחד הטיפולים האפשריים לטיפול בפיגמנטציה הוא טיפול בטכנולוגיית לייזר. הטיפול נחשב ליעיל ולידידותי ביותר, בייחוד כי הוא מייצר אפקט משולש – הסרת כתמי פיגמנטציה, יצירת מראה עור אחיד ויצירת מראה עור צעיר יותר. אנרגיית הלייזר, המשוחררת בעוצמה גבוהה מאוד, פוגעת בתאי המלנין המייצרים את כתמי הפיגמנטציה, ובעקבות כך הפיגמנט המשתחרר מתאי המלנין נהרס ויוצא מהעור. כדי לראות תוצאות ולהגיע למראה עור אחיד, נדרשים המטופלים לעבור בדרך כלל כחמישה עד עשרה טיפולים. הטיפול מתאים לכל סוגי העור ואינו כרוך בכאבים או בצלקות.

טיפול בחום טבעי

שיטה נוספת לטיפול בפיגמנטציה היא טיפול בחום טבעי. זוהי טכנולוגיה מתקדמת במיוחד, המבוססת על חום טבעי ונטול קרינה הפוגש את רקמות העור כדי ליצור קילוף עדין. כמו כן, אפשר לשלב את הטיפול בחום טבעי בטיפול מזותרפיה (שיטת הזרקה תת עורית המאפשרת פיזור חומר באופן אחיד) להזרקת חומרי הבהרה לקבלת תוצאה מיטבית.

מתי נתחיל לראות תוצאות?

ציר הזמן לקבלת תוצאות נראות לעין מטיפולי פיגמנטציה יכול להשתנות בהתאם לכמה גורמים כמו חומרת המצב, שיטת הטיפול שנבחרה ותכונות העור הספציפיות שלכן. באופן כללי, שיפורים ניכרים יכולים להופיע תוך כמה שבועות עד כמה חודשים לאחר תחילת הטיפול. חשוב לשמור על שגרת הטיפול באופן עקבי ולבנות שגרת טיפוח עור טובה ומקיפה כדי להגיע לתוצאות מיטביות.

ומתי נתחיל לראות תוצאות בשימוש בקרם פיגמנטציה?

תוצאות הן תמיד עניין אינדיבידואלי, וזאת כי לכל אחת ואחד מאיתנו יש עור מסוג אחר ובעל היסטוריה משלו. בכל הנוגע לטיפול בעור יש צורך להתאזר בסבלנות ולהתמיד כדי להבחין בתוצאות, בייחוד כאשר מדובר בתוצאות ארוכות טווח.

האם פיגמנטציה יכולה לעבור מעצמה?

התשובה לשאלה זו תלויה בגורם להופעת הפיגמנטציה. כתמי פיגמנטציה שנוצרו בעקבות חשיפה לשמש לא ייעלמו מעצמם, והנראות שלהם אף עשויה להחמיר עם הזמן. לעומת זאת, פיגמנטציה שמקורה בחוסר איזון הורמונלי יכולה לחלוף מעצמה כאשר מערכות הגוף חוזרות לאיזון, אך לעיתים הכתמים נעלמים באופן חלקי בלבד. במקרה כזה, יש צורך להשתמש בתכשירים קוסמטיים להעלמת הכתמים לחלוטין או להיעזר בטיפול מקצועי.

 

איך אפשר להעלים פיגמנטציה?

העלמת פיגמנטציה מחייבת גישה מדויקת המותאמת לצרכים האישיים שלכן ושל העור. טיפולים מקומיים, טיפולי לייזר ופילינג כימי יכולים לעזור לעור בצורה ישירה וליצור מצב של גוון עור אחיד. שינויים באורח החיים, כמו צמצום החשיפה לשמש ובנייה של שגרת טיפוח הכוללת מוצרים המותאמים לעור, מסייעים במניעת הופעה חוזרת של פיגמנטציה או החמרת המצב הקיים. עקביות היא המפתח להשגת תוצאות מיטביות, שכן טיפול מתמשך והגנה קפדנית מפני השמש תורמים לבריאות העור לטווח ארוך.

הסרת כתמי פיגמנטציה

החדשות הטובות בכל הנוגע לפיגמנטציה הן שלא מדובר בגזירת גורל, גם כאשר מדובר בכתמים העקשניים ביותר. ככל שכתם הפיגמנטציה שטחי ועדין יותר, כך הוא פשוט יותר להסרה, אולם, ככל הכתם עמוק יותר כך מורכבותו של הטיפול גוברת. אבחון מדויק של המצב ונקיטת הצעדים המתאימים תעזור לכן להגדיל את היעילות של הטיפול במצב ולהגיע לתוצאה הרצויה – עור בעל מראה צעיר וגוון אחיד.

האם הפיגמנטציה יכולה לחזור?

לא בכדי קיימת חשיבות רבה בבחירת טיפול מקצועי, נכון ואיכותי – טיפול לקוי או טיפול לא מתאים עלול לא רק שלא להביא לשיפור, אלא אף להחמיר את המצב ולגרום לפיגמנטציה לחזור תוך פרק זמן קצר. עם זאת, חשוב לדעת שהפיגמנטציה בהחלט עלולה להיות עקשנית ולחזור גם לאחר קבלת טיפול אינטנסיבי ומקצועי שהעלים אותה, בייחוד אם המטופל לא שמר על הנחיות הצוות המקצועי שהעניק את הטיפול. זה אומר שגם לאחר הטיפול בפיגמנטציה חשוב להתמיד בהקפדה על דרכי המניעה של הפיגמנטציה, ובפרט בצמצום החשיפה לשמש. נוסף על כך, חשוב לזכור שבמקרים רבים הסיבה לפיגמנטציה היא הורמונלית, ועל כן במקרים רבים שבהם הגוף מתמודד עם חוסר איזון הורמונלי אפשר יהיה לזהות גם את חזרתם של כתמי הפיגמנטציה.

מניעת פיגמנטציה

מניעת פיגמנטציה דורשת מכן לאמץ הרגלים בריאים לטיפוח העור ולצמצום החשיפה לגורמים העלולים לעורר שינויים בפיגמנטציה:

  • הגנה מהשמש – חשוב על העור מפני קרני UV מזיקות באמצעות מסנן קרינה רחב טווח והגבלת החשיפה לשמש. מריחה עקבית של קרם הגנה, בייחוד בשעות השיא של אור השמש, היא חלק חיוני משגרת טיפוח העור המונעת פיגמנטציה ובעיות בעור
  • שגרת טיפוח העור – בניית שגרה מקיפה לטיפוח הכוללת ניקוי עדין, פילינג קבוע והענקת לחות מספקת חשובה לבריאות העור וממזערת את הסבירות לבעיות פיגמנטציה. פילינג קבוע עוזר לקלף תאי עור מתים ולקדם תחלופת תאים כדי לשמור על גוון עור אחיד
  • איזון הורמונלי – טיפול בחוסר איזון הורמונלי באמצעות שינויים באורח חיים או התערבויות רפואיות הוא חיוני כדי למנוע פיגמנטציה הקשורה להורמונים, כגון מלזמה. התייעצו עם אנשי מקצוע בתחום הבריאות כדי לקבל את הטיפול הנכון לכן
  • שינויים באורח החיים – אורח חיים בריא הכולל הימנעות מעישון, מיתון צריכת אלכוהול וטיפול ברמות המתח תומך בבריאות העור הכללית ומפחית את הנטייה לבעיות פיגמנטציה

לסיכום   

עור פנים חלק וקורן הוא משאלת ליבם של אנשים רבים, והופעתם של כתמי פיגמנטציה עשויים לגרום למראה עור פנים "מבוגר" יותר ולא אסתטי, מה שעשוי להוביל לפגיעה בדימוי העצמי של הסובלים מתופעה זו. ערכנו כאן סקירה מקיפה על כל מה שכדאי לדעת על פיגמנטציה – על הגורמים לתופעה, על דרכי הימנעות ועל דרכי טיפול מומלצות. על אף שכתמי הפיגמנטציה נחשבים לא פעם עקשניים חשוב לזכור שהם בהחלט ניתנים לטיפול, ובעזרת התמדה בטיפול והקפדה על הכללים לשמירה על העור תוכלו להגיע לתוצאות מצוינות.