להתבגר ולהתגבר: 4 טיפים משני חיים לטיפול בפצעים

תופעת האקנה (פצעי בגרות) יכולה להיות חוויה לא פשוטה שעלולה להשאיר צלקות, בעור הפנים ובדימוי העצמי. מרגיע לדעת שיש פתרונות! אז מאיפה זה בא, איך מטפלים, איך נמנעים, ממה להיזהר ומה חשוב לדעת? 4 טיפים שיוכלו לשנות לכם את החיים.

כל אדם שסובל מאקנה יודע: מדובר בנושא כאוב שדורש טיפול יסודי ומקצועי. כבר עברו הימים בהם הקשבנו לעצות סבתא או לטיפים של ״חברה שיודעת״. טיפול באקנה הוא נושא רציני ומורכב שדורש ידע וניסיון. זו תופעה שכדאי לחקור לעומק, להבין את המורכבות שלה ולדעת איך לטפל בה - ובעיקר איך להימנע ממנה. אבל לפני הכול, בואו ננסה להבין את הבסיס להתפתחות של דלקת העור המעיקה: כל אקנה, בין אם למבוגרים או לבני נוער (Acne vulgaris), מתחילה כאשר עודפי חלב (שומן) סותמים את נקבוביות העור. המשמעות: אקנה מתחיל למטה, עמוק בתוך הזקיק, הרחק מהמקום אליו אנו יכולים להגיע עם תכשירי ניקוי ולמרוח מסיכות ותחליבים. יחד עם זאת, ישנם מספר פתרונות שמונעים התפרצות אקנה ויכולים לשנות את חייכם מקצה לקצה.

אחת הדרכים היעילות לטיפול באקנה היא שימוש בשמנים עשירים בחומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 ו-6. במקום לנסות להסיר את השומן הטבעי מהעור, האומגה 3 ו-6 מאפשרות חדירה עמוקה שממיסה גודש ומונעת היווצרות של קומודונים (נקודות שחורות). בנוסף, ניתן למנוע היווצרות של קומודונים בעזרת חומצה פנטותנית (ויטמין B5) או בשטיפה עם חומצות סליציליות לפתיחת נקבוביות (כל עוד אינך אלרגי). טיפולים קונבנציונליים רבים משתמשים בבנזואיל פרוקסיד (BP) נגד חיידק האקנה, אבל לשימוש ממושך ב-BP ישנם חסרונות משמעותיים: הוא משבש את האיזון המיקרוביאלי שעוזר לשמירה על בריאות העור ויכול להאיץ את הזדקנות העור בצורה משמעותית. מומלץ, אם כך, להימנע מזה. הימנעות משמעותית נוספת (וכנראה המוכרת מכולם) שחשוב להתמיד בה היא ממוצרי חלב, שכבר בשנת 1885 נמצא קשר מחקרי בין צריכתם לבין חומרת האקנה. תצרוכת גבוהה של חלב גורמת להפרשה מוגברת של אינסולין ומולקולות אחרות מסוג IGF המעודדים בין היתר פעילות יתר של בלוטות החלב בעור. במילים אחרות, קיים קשר ברור בין צריכה מוגברת של חלב לפצעי בגרות, התבגרות מינית מוקדמת ואקנה המתמשכת מעל גיל 20. ברור היום גם שתצרוכת מוגברת של פרוטאין חלב (Whey and Casein) בשלבי התפתחות הגוף מגביר גם הוא את הנטייה לאקנה ומחמיר אותה.

בסופו של דבר, מה שיקבע את התפתחות האקנה הם המבנה הכימי האישי של האדם ורמת תפקוד המערכת החיסונית שלו, מכיוון שכמו רוב בעיות העור, השורש העיקרי שלהן טמון בדלקת. ככל שנלמד כיצד הפעילות של חיידקי העור ומנגנוני הפעולה באפידרמיס (עילית העור, שכבת התאים החיצונית) ובדרמיס (השכבה האמצעית) שומרים על בריאות העור, כך ניתן יהיה להתקדם בצורה יסודית יותר בטיפול בפצעונים. המגמה הזאת היא חלק מהשינוי שאנו רואים בשיטות הטיפול: המחקרים בנושא פחות מתמקדים בהריגת חיידקים "רעים" כדי לרפא מחלות – אלא בגיוס חיידקים "טובים" לחיזוק החוסן והבריאות.

אז הנה 4 עצות וטיפים מהותיים על מנת לטפח עור נקי, עקבו אחריהם ואתם על המסלול הבטוח לעור פנים חלק מאקנה:
1. הקפידו על ניקיון הפנים שטפו פנים פעם או פעמיים ביום כדי להיפטר מעודף לכלוך באמצעות סבון נוזלי עדין עם pH ברמה 4-5. שימו לב, חשוב לא להשתמש בסבונים ותכשירי ניקוי עם pH גבוה מאחר שהם מייבשים את העור ובכך משבשים את התפקוד של המחסום המגן מתקיפה פתוגנית (חיידקים). המלצת המערכת: קלינזר לניקוי עמוק Dynamically Purifying Cleanser

2. השתמשו בחומצה רטינואית השימוש בויטמין A (רטינול) הוכח כאפקטיבי לטיפול באקנה ובקמטוטים, אך מדובר בחומר שנוי במחלוקת העלול לגרום לרגישות בקרב רבים מהאוכלוסייה. אנחנו ממליצים על שימוש באלטרנטיבה טבעית ובריאה לויטמין A ושעל על פי כל המחקרים אפקטיבית באותה המידה – תמצית בקוצ'יול. מדובר בתמצית טבעית, המופקת מצמח הבאבצ'י. היא מצליחה לפעול בשכבות העור העמוקות בזכות ההרכב הכימי הייחודי שלה. לצמח הבאבצ'י תכונות אנטי בקטריאליות דומיננטיות, והוא מתאים לשימוש בכל סוגי העור (גם הרגישים ביותר) ולכל אורך השנה (גם תחת השמש הקופחת של ישראל!). תמצית הבאבצ'י נלחמת ביעילות באקנה באמצעות הפחתת ייצור הסבום, תקיפת חיידק האקנה ומניעת דלקות. היא יעילה לטיפול בפסוריאזיס, רוזציאה, קמטים וכתמים וכן תורמת למיצוק העור על ידי הגברת ייצור חלבונים ועידוד ייצור קולגן. המלצת המערכת: קרם להבהרת פיגמנטציה Lunar Bliss

3. השתמשו בתכשירי פילינג חשוב להתמיד בתכשירי ניקוי ומסכות המכילים חומצה לקטית ונתרן סליצילט, בעלי השפעות אנטי דלקתיות. עם זאת, כדאי לשים לב לאזהרות בנוגע לתגובות אלרגיות, על אף שהן נדירות: אם אתם חווים נפיחות, אדמומיות או פריחה בעת שימוש במוצרים המכילים מרכיבים אלו, יש להפסיק את השימוש באופן מידי. המלצת המערכת: פילינג חומצות לילי Peel & Revive

4. הקפידו על נטילת ויטמינים רלוונטיים - ויטמין B5 (או חומצה פנטותנית) הוא מהותי עבור הסובלים מאקנה. הגוף שואב מהמאגר הזמין שלו ויטמין B5 לא רק בכדי לייצר הורמונים, אלא גם כדי לייצר קו-אנזים A המסייע לפירוק שומנים וחלב. בתקופות של שיא פעילות הורמונלית כמו גיל ההתבגרות, העדיפות העליונה של הגוף היא יצירת הורמונים, ולעתים קרובות לא נשאר מספיק על מנת לייצר קו אנזים A שייפרק וימיס את השומנים והחלב. זו הסיבה שאנו רואים כל כך הרבה נערים בגיל העשרה עם אקנה. ניתן ליטול B5 באופן פנימי ולמרוח אותו באופן מקומי - לטיפול באקנה מבוגר קל – לעיתים קרובות, מוצרים טופיקליים יספיקו בכדי לתת מענה. לעומת זאת בני נוער הסובלים מאקנה בינוני עד חמור צריכים לשקול (לאחר ייעוץ עם רופא) ליטול אותו גם דרך הפה.

ויטמינים נוספים:

* ויטמין B3 אנטי דלקתי - טופיקלי על העור (קיים במוצר Lunar Bliss)
* ויטמין D3 מווסת את פעילות בלוטת החלב וייצור החלב, מקטין את קצב מחזור הפעילות של התאים כדי לשמור על נקבוביות נקיות - תוסף תזונה פנימי בלבד.
* ויטמין C אנטי דלקתי - בונה רפידות נימים. שלבו עם ויטמין E מכיוון שהם תומכים בתפקוד האחד של השני. שניהם יכולים וצריכים להילקח כתוסף תזונה וטופיקלית על העור. המלצת המערכת: סרום ויטמין C 
* חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 במיוחד דגים או שמן אצות עשיר ב-EPA נוגד דלקת. ניתן ליטול כתוסף תזונה וגם טופיקלי על העור.
* אבץ - מפחית את החלב ואנטי דלקתי. מומלץ ליטול כתוסף תזונה וגם לשימוש טופיקלי על העור.
* פרוביוטיקה - מאזנת מחדש את המיקרוביום של העור. מומלץ ליטול כתוסף תזונה ולמרוח באופן טופיקלי על העור על ידי שימוש ביוגורט בתור מסיכה.