מקלפים שכבה: הכירו את החומצה הסליצילית

אחד משלבי הטיפוח של הפנים שלנו הוא שלב הפילינג – קילוף התאים המתים מהעור, פתיחת נקבוביות שנסתמו וזירוז התהליך של חידוש תאי העור. אחד החומרים החשובים שעוזרים לנו לעשות את זה הוא חומצה סליצילית מקבוצת החומצות הבטא הידרוקסיות, הנמצא במגוון מוצרי הפילינג והטיפוח לפנים. במאמר שלפניכן תוכלו לקרוא את כל מה שחשוב לדעת על התכונות של החומצה הסליצילית, על תפקידיה בטיפוח הפנים ועל המינון המומלץ לשימוש.

קצת רקע על חומצה סליצילית

חומצה סליצילית היא חומצה בטא הידרוקסית (BHA) אורגנית. בעבר גילו בני האדם שאפשר להפיק את החומצה מעץ הערבה (שנקרא באנגלית Salix, ומכאן שמה) והשתמשו בה בעיקר לשיכוך כאבים. החומצה הזאת מסיסה בשמן, לעומת חומצות אלפא הידרוקסיות (AHA) המסיסות רק במים, ולכן בטיפולי פנים משתמשים בשילוב של שני סוגי החומצות ההידרוקסיות כדי לחדש את תאי העור, לנקות את הפנים, למצק ולהצעיר אותן. בזכות המסיסות שלה בשמן וההשפעות שלה על הפנים, החומצה מתאימה מאוד לטיפולים בעור שמנוני או נוטה לאקנה, באדמומיות בפנים ובסימני הזדקנות של העור.

מה עושה חומצה סליצילית לפנים שלנו?

החומצה הסליצילית וחומצות בטא הידרוקסיות אחרות חודרות עמוק יותר לעור מהחומצות האלפא הידרוקסיות המסיסות במים, כדי להמיס את ה"דבק" הסותם את הנקבוביות – תאים מתים, שומנים ופסולת אחרת שהפנים שלנו מוציאות החוצה. המסיסות של החומצה הסליצילית בשמן משפיעה על רמת השומניות של הפנים שלנו ומאזנת אותה לרמה תקינה. החומצה הסליצילית עוזרת לקלף את השכבה החיצונית של העור – הסטרטום קורניאום (Stratum Corneum) על ידי התרת קשרי קרטין, ומנקה את העור מתאים מתים, מפסולת ומשומניות עודפת.

שימו לב – החומצה הסליצילית בפרט ומוצרי הפילינג בכלל מחדשים את שכבת העור החיצונית וחושפת אל אוויר העולם שכבה רעננה של עור פנים. יש להשתמש בקרם הגנה לפני שאתן יוצאות אל השמש הישראלית, בייחוד אחרי השימוש בפילינג ובמוצרי טיפוח כמו סרום לפנים, קרמים או ג'לים המכילים חומצה סליצילית.

במה מטפלת החומצה הסליצילית?

בזכות התכונות שלה, חומצה סליצילית יעילה במיוחד בטיפול בכמה מצבי עור העלולים לגרום לבעיות:

עור רגיש

לחלקנו יש עור רגיש הנוטה להפוך לאדום ומגורה בכל הזדמנות. חומצה סליצילית יכולה להרגיע את העור בזכות התכונות האנטי דלקתיות שלה, ולהפחית את רמת האדמומיות והגירוי.

אקנה

אקנה מופיעה בדרך כלל עקב חסימה של נקבוביות ופעילות מוגברת של בלוטות החלב. היכולת של החומצה הסליצילית להמיס את הפסולת החוסמת את הנקבוביות, נוסף על התכונות האנטי דלקתיות שלה, הופכת אותה למטפלת מושלמת במצב. חומצה סליצילית נמצאת במוצרים המיועדים לטיפול נקודתי באקנה, אך אפשר להשתמש בה גם בשגרת טיפוח קבועה כדי לאזן את מצב העור בפנים ולמנוע מבעוד מועד הופעה של פצעונים.

פיגמנטציה והזדקנות העור

התכונות האנטי דלקתיות של החומצה הסליצילית הופכות אותה גם למטפלת טובה בכתמים המופיעים על העור ובשינויים בעור הנובעים מהזדקנות כמו הופעת קמטים וקמטוטים. פילינג המכיל חומצה סליצילית יכול לעזור לטפל בכתמים ובקמטים, ובשילוב עם חומרים אחרים יכול לעזור למצק ולהצעיר את עור הפנים.

חומצה סליצילית ממקור טבעי

כפי שציינו קודם, המקור של החומצה הסליצילית הוא מעץ הערבה – קליפת העץ עשירה בחומר ששמו סליצין, ובני האדם למדו עוד לפני שנים רבות להפיק מחומר זה את החומצה הסליצילית שאנחנו מכירות. התפתחות המדע, ובייחוד המחקר בתחום הכימיה, אפשרה לחוקרים לגלות מהו המבנה של החומצה, ובהמשך גם להפיק את החומצה באופן סינתטי, בלי צורך להשתמש בעצי ערבה. בימינו עדיין קיים שימוש נרחב בחומצה סליצילית המופקת באופן טבעי, ובמוצרים שלנו אנחנו משתמשים במגוון מוצרים טבעיים ובהם חומצה סליצילית טבעית מקליפת עץ הערבה.

מהו המינון המקסימלי לשימוש בחומצה סליצילית?

העור שלנו לא זקוק למינון גבוה של חומצה סליצילית, ויתר על כן – שימוש תכוף מדי או שימוש במינון גבוה מדי עלול לגרות את העור שלנו וליצור את האפקט ההפוך ממה שרצינו. במגוון מוצרי הטיפוח הזמינים ברשתות, תמצאו חומצה סליצילית בריכוז של 2% או 2.5% לכל היותר. זהו ריכוז גדול דיו כדי שהחומצה תעשה את עבודתה, ובמקביל אינו גבוה מדי כדי ליצור בעיות או לגרות את העור. יש להשתמש במוצרים המכילים חומצה סליצילית בהתאם להוראות שעל התווית. בהתייעצות עם רופא מומחה תוכלו לגשת למוצרים שיש בהם ריכוז גבוה יותר של חומצה סליצילית, אך אין צורך להגיע למוצרים אלו בלי דעת מומחה בתחום.

מוצר הדגל שלנו  פילינג חומצות Peel & Revive מכיל 2% תמצית קליפת ערבה המהווה מקור טבעי לחומצה סליצילית. הפילינג ינקה את הנקבוביות שלכן מכל מה שחוסם אותן, ימריץ את חידוש תאי העור בפנים ויפחית גירויים ואדמומיות.

ממה יש להיזהר לפני השימוש בחומצה סליצילית?

יש כמה מקרים שבהם יש להיזהר בשימוש בחומצה סליצילית:

  • אלרגייה – כמו כל חומר אחר בעולם, יש בינינו כמה שעלולות להיות רגישות או אלרגיות לחומצה סליצילית. במקרה כזה יש להתייעץ עם רופא מומחה כדי למצוא תחליפים טובים ויעילים שלא יעוררו אצלכן תגובות אלרגייה.
  • נטילת תרופות – אם אתן נוטלות תרופות (קבועות או זמניות) כלשהן, מומלץ להתייעץ עם רופא לפני השימוש בחומצה סליצילית. יש תרופות העלולות ליצור תגובה לא טובה עם החומצה הזו, למשל תרופות מדללות דם, ומומלץ מאוד לברר אם במקרה אתן נוטלות אחת כזאת.
  • היריון והנקה – אם אתן בהיריון או שאתן מניקות, יש להתייעץ עם רופא טרם השימוש בחומצה סליצילית.
  • דלקות עור ומחלות כרוניות אחרות – נשים הסובלות מאטופיק דרמטיטיס ("אסתמה של העור"), מדלקות עור אחרות או מסוכרת צריכות גם הן להתייעץ עם רופא לפני שהן משתמשות בחומצה סליצילית.

לסיכום

חומצה סליצילית היא חומצה בטא הידרוקסית שאפשר להפיק באופן טבעי מקליפת עץ הערבה, אך כדי לייעל את תהליך הייצור אפשר להפיק אותה גם באופן סינתטי במעבדה. החומצה מסיסה בשמן ומפרקת את כל הפסולת, השומנים והתאים המתים החוסמים את הנקבוביות בפנים שלנו. הריכוז המומלץ לשימוש הוא 2%, אך במקרים מסוימים ובהמלצת רופא בלבד תוכלו להשתמש במוצרי טיפוח המכילים ריכוז גבוה יותר של החומצה הסליצילית.