סוגי פילינג לפנים וההבדלים ביניהם

פילינג הוא אחד מטיפולי הפנים הנפוצים ביותר, שמטרתם לחדש את שכבת העור העליונה מהפנים כדי להסיר תאים מתים, לטשטש ולהעלים נזקים ולהחזיר לעור חיוניות ומראה רענן. מהם סוגי הפילינג השונים הקיימים בשוק, מהם היתרונות של הטיפול ומה כדאי לעשות אחריו? בואו לקרוא את כל המידע על טיפולי הפנים שיעזרו לכן להיראות זוהרות ומהממות.

מהו פילינג לפנים?

פילינג (peeling), כשמו כן הוא – קילוף. בטיפול זה מסירים את שכבת העור העליונה ביותר, שעליה יש בדרך כלל תאים מתים ונזקים או כתמים שנגרמו מחשיפה מרובה לשמש, מהזדקנות, משינויים הורמונליים ועוד. פילינג רלוונטי לכל העור שלנו, אך השימוש הנפוץ ביותר הוא פילינג לפנים. המטרה של פילינג היא להמריץ את תהליך ההתחדשות של העור ולהחזיר לו את המראה הצעיר והרענן.

מתי כדאי להשתמש בפילינג לפנים?

פילינג הוא בדרך כלל פתרון אסתטי לשיפור המראה של העור, ולרוב השיקול של כל אחת לשימוש בפילינג הוא בהתאם לרצון שלה, והוא מתאים לשימוש בכל גיל ולכל סוג עור. עם זאת, פילינג יכול להיות גם פתרון רפואי לטיפול בבעיות עור כמו צלקות, אקנה חריפה ונזקי שמש, ולכן רופא יכול להציע לכן לעבור את הטיפול בהתאם לדעתו המקצועית. יש כמה סוגי פילינג שכל אחת יכולה להשתמש בהם בעצמה בבית, וטיפולים מורכבים יותר הדורשים מטפל מוסמך וידע מקצועי.

מהם סוגי הפילינג לפנים?

יש כמה סוגים של פילינג לפנים, המשתנים ביסודיותם, בהתוויות הרפואיות (אם יש) ובתדירות שלהם:

פילינג קל

פילינג קל הוא הטיפול השטחי ביותר בתחום, והוא מספק פתרון קל ומהיר לכל מי שרוצה ניקוי פנים וחידוש תאים. זהו סוג של פילינג פיזיקלי שאיתו מקרצפים את העור, והוא עושה עבודה שטחית מאוד בהסרת תאי עור מתים. פילינג קל אפשר לבצע באמצעות סבונים מתאימים, ג'ל גרגירים או מוצרים דומים שאפשר למצוא במגוון רשתות הפארם או אצל מותגי הקוסמטיקה השונים בשוק. פילינג גרגירים לפעמים עושה יותר נזק מתועלת – הוא יוצר סדקים קטנים בעור שדרכם הלחות חומקת החוצה, והופך את העור לכר פורה ליצירת בקטריות. החלקיקים הגדולים של הפילינג “שורטים” את העור ובכך פוגעים גם ברקמות חיות, מה שמותיר את העור רגיש ומיובש.

פילינג כימי

פילינג כימי הוא טיפול שבו רופא מומחה מחדיר לעור תמיסות המכילות חומצות תלת-כלוריות בריכוזים שונים:

  • פילינג כימי קל – בטיפול זה התמיסות מכילות ריכוז של עד 20% חומצות תלת-כלוריות. את התמיסות מורחים על העור, והן יוצרות במכוון כוויה כימית שאינה מסוכנת, המקלפת את השכבה העליונה של העור בתהליך הנמשך כמה ימים. בסוף התהליך העור חלק יותר וחיוני יותר, וזרימת הדם בפנים משתפרת.
  • פילינג כימי בינוני – התמיסות בטיפול זה מכילות חומצות תלת-כלוריות בריכוז שבין 20% ל-50%. בעת מריחת התמיסות הפנים מלבינות ומתחממות, ואחרי כמה דקות צבען משתנה מלבן לאדמדם והן מתנפחות מעט. תהליך הטיפול הזה נמשך כ-10 ימים, ובסופם השכבה העליונה של העור מתקלפת ומתקבל עור חלק, נקי ובריא, וזרימת דם טובה לכל אזור הפנים.
  • פילינג כימי עמוק – בניגוד לטיפולים הקודמים, זהו טיפול המתבצע בחדר ניתוח כיוון שאת התמיסות, המכילות 50% חומצות תלת-כלוריות או יותר, מחדירים אל השכבה השנייה של העור הנקראת דרמיס. הטיפול מתבצע בהרדמה מקומית משום שהתמיסות יוצרות במכוון כוויה בדרגה שנייה, העלולה להיות כואבת. בדרך כלל מי שעוברת פילינג כימי עמוק נשארת כמה שעות להשגחה במוסד שבו עברה את הטיפול, ועוטפים את הפנים במסכה כדי להגן עליה מזיהומים. לאחר כמה ימים מסירים את המסכה ומשתמשים באבקה הסופגת את נוזלי העור. משך התהליך של פילינג כימי עמוק הוא כשבועיים, ובסופו אפשר לראות עור חלק, רך ובריא. לעיתים ההחלמה מטיפול זה יכולה להיות ארוכה יותר, אך גם ההשפעה שלו היא לטווח ארוך ויכולה להחזיק כמה שנים טובות.

חשוב לומר שפילינג כימי בינוני או עמוק אינו מתאים לבעלות עור כהה, משום שהוא עלול לגרום לפיגמנטציה של העור. טיפולים אלו מבוצעים בסביבה מבוקרת ואצל מטפל מוסמך.

פילינג חומצות

אחד מסוגי הפילינג שאפשר להשתמש בהם באופן קבוע ולראות תוצאות כבר בתחילת התהליך הוא פילינג חומצות. זהו מוצר המכיל חומצות אלפא ובטא הידרוקסיות, שמטרתן לשקם את העור, לחדש אותו ולתת לו מרקם חלק. החומצות מתירות את הקשרים הצמיגיים בין תאי העור המתים, ויש להן יכולת חדירה עמוקה יותר בהשוואה לסוגי פילינג אחרים. המומחים שלנו מאמינים שפילינג חומצות יכול להועיל לכל אחת, וזהו רק עניין של מציאת החומצה הנכונה לכן, המינון הנכון ומוצר שהפורמולה שלו מוצלחת. לפעמים זהו תהליך של ניסוי וטעיה בהתחלה, אבל ברגע שתמצאו את המוצר המתאים לכן תרגישו שהעור הגיע לגן עדן.

למיטיבות לכת, חומצות אלפא ובטא הידרוקסיות פועלות הכי טוב בסביבה חומצית של 4-3. חומצות אלפא ובטא הפועלות בסביבה שאינה חומצית יהיו יעילות פחות באופן ניכר ואפילו לא פעילות בכלל.

פילינג אנזימטי

פילינג אנזימטי מבוסס לרוב על רכיבים פעילים המופקים מפירות כמו דלעת או פפאיה. לאנזימים יש יכולת לסלק תאים מתים, כלומר הם מעכלים את תאי העור המתים אך אינם מזיקים לרקמות חיות. פילינג אנזימטי פועל בצורה שטחית ועדינה יותר בהשוואה לפילינג חומצות, והוא מסייע להבהיר את העור ולרכך אותו, אך אין לו השפעה עמוקה כמו שיש לחומצות.

פילינג מכני

בפילינג מכני מקלפים את השכבה העליונה של העור בעזרת אנרגיה קינטית, כלומר בטיפול זה משתמשים בנייר שיוף, במברשות מיוחדות או בראשי יהלום מסתובבים הבאים במגע עם העור ומסירים ממנו את השכבה העליונה. זהו טיפול הנפוץ כחלק ממתיחות פנים, ולפעמים משלבים אותו בטיפול כימי כדי להשיג תוצאות טובות יותר. זהו עוד סוג של פילינג פיזיקלי, אך הוא יעיל ויסודי יותר מג'ל גרגירים.

פילינג בלייזר

בטיפול זה משתמשים בקרני לייזר כדי לצרוב את העור וליצור כוויות המקלפות את השכבה העליונה של העור, בדומה לטיפול הכימי. גם כאן אפשר להשתמש בעוצמות שונות, והשליטה של המטפלים בעוצמה טובה יותר מבפילינג הכימי המשתמש בחומצות תלת-כלוריות. טיפול זה מתבצע בהרדמה מקומית או כללית, וכמו בטיפולים הכימיים העור יתנפח ויקבל גוון של אדום, שייעלמו בהדרגה תוך שבוע.

שימו לב שפילינג בלייזר חייב בייעוץ רופא כדי לבדוק אם הטיפול מתאים לפנים שלך, ואם כן – חשוב לבחור ברופא מומחה המנוסה בטיפול.

מהם היתרונות של פילינג לפנים?

לפילינג לפנים יש לא מעט יתרונות:

  • עוזר לטפל במגוון בעיות עור – אם את סובלת מצלקות, מאקנה, מדלקות עור, מקמטים, מנזקי שמש או מסימני הזדקנות, ייתכן שטיפול פילינג יהיה מועיל מאוד במזעור הנזקים ובהחזרת המראה הזוהר והמהמם של עור הפנים.
  • מחדש את העור – קילוף השכבה העליונה של העור, המכילה כמות לא מבוטלת של תאים מתים, עוזרת לחדש את העור ולשפר את המראה שלו.
  • מגביר את זרימת הדם בפנים – מגוון טיפולי הפילינג עוזרים להמריץ את זרימת הדם בפנים, עניין חיובי המשפיע לטובה על החיוניות ועל המראה של העור
  • שיפור המרקם והגוון של העור – פילינג עוזר לטפל בכתמי פיגמנטציה ולהפוך את העור לחלק ורך יותר.

מה כדאי לעשות לאחר שימוש בפילינג?

אחרי טיפול פילינג העור שלנו רגיש יותר, ויש לנו כמה טיפים חשובים שיעזרו לכן לשמור עליו מנזקים פוטנציאליים:

למרוח מקדם הגנה

מקדם הגנה עוזר לשמור על העור שלנו מהשמש החזקה של הארץ, ומומלץ למרוח אותו אחרי פילינג לפנים משום שהעור שלנו רגיש במיוחד לאור שמש במצב הזה. באופן כללי מומלץ לשלב מקדם הגנה בשגרת הטיפוח היום יומית כדי להימנע מנזקים פוטנציאליים מקרני UV המגיעות מהשמש. מומלץ מאוד להשתמש בקרם המכיל SPF 30 לפחות.

להשתמש בקרם לחות

כדי להימנע מהתייבשות פוטנציאלית אחרי שימוש בפילינג, מומלץ להשתמש בקרם לחות. הקרם ימנע ייבוש והיסדקות של העור, ויש בו עוד חומרים שיעזרו לעור להישאר גמיש וזוהר כמו חומצה היאלורונית, פפטידים, תמציות טבעיות ועוד. אחרי פילינג קל כל קרם לחות יעזור, אך אחרי טיפולים מורכבים יותר מומלץ להשתמש "בתותחים הכבדים", שהם הקרמים העוצמתיים יותר.

עוד מוצר שאנחנו ממליצים עליו הוא סרום ויטמין C, המספק לעור לחות, עוזר להגביר את הייצור של קולגן ומבהיר כתמי פיגמנטציה.

לשתות הרבה מים

זוהי עוד הנחייה המומלצת בכל יום ובכל מצב, אך גם אחרי שימוש בפילינג מומלץ לשתות הרבה מים כדי לספק לגוף ולעור את המינרלים והלחות החיוניים להם.

סיכום

פילינג לפנים הוא טיפול שמטרתו לשפר את המרקם של העור, להחזיר לו את המראה הרך והבריא ולטפל בבעיות עור פוטנציאליות כמו קמטים, נזקי שמש, צלקות, אקנה ועוד. יש כמה סוגים של פילינג לפנים, כמו פילינג קל שכל אחת יכולה להשתמש בו בבית, וטיפולים רציניים יותר כמו טיפול כימי או טיפול מכני אצל רופא מומחה. עוד מוצר שאפשר להשתמש בו בבית הוא פילינג חומצות, המכיל חומצות אלפא ובטא הידרוקסיות. פילינג לפנים יכול להתאים לכל אחת, ולפעמים יש התוויות רפואיות מיוחדות שבגללן רופא מוסמך יציע לכן לעבור טיפול פילינג מקצועי ויסודי.