פסוריאזיס בקרקפת

פסוריאזיס בקרקפת הוא מחלה אוטואימונית כרונית המשפיעה על הקרקפת וגורמת להופעה של כתמים אדומים וקשקשים. פסוריאזיס יכול ליצור אי נוחות, תחושת גירוד, ואפילו נשירת שיער במקרים חמורים. כאן תוכלו לקרוא מהו פסוריאזיס בקרקפת, מהן הסיבות להופעתו והתסמינים הנלווים, ואיך אפשר להתמודד עם המצב.

מהו פסוריאזיס?

פסוריאזיס הוא מחלת עור דלקתית כרונית המאופיינת בהצטברות מהירה של תאי עור, ובעקבות כך נוצרת קשקשת וכתמים אדומים, שיכולים להיות מגרדים ולפעמים גם כואבים. פסוריאזיס הוא מחלה שכיחה, המשפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם בשכיחות זהה בין המגדרים.

פסוריאזיס נגרם על ידי פעילות יתר של מערכת החיסון, התוקפת בטעות תאי עור בריאים. גנטיקה, גורמים סביבתיים וטריגרים כמו מתח, זיהום או פציעות עור יכולים להשפיע על הופעת המחלה וחומרתה, אבל חשוב לציין שהיא לא מידבקת. על אף שאין תרופה המעלימה לגמרי פסוריאזיס, יש כמה טיפולים שיכולים לעזור להתמודד עם הסימפטומים של הדלקת ולשפר את איכות החיים.

מהו פסוריאזיס בקרקפת?

פסוריאזיס בקרקפת הוא סוג של פסוריאזיס המופיע על הקרקפת. הסוג הזה נפוץ בקרב אנשים עם פסוריאזיס כללי. פסוריאזיס בקרקפת יכול להתפשט מעבר לקו השיער עד המצח, החלק האחורי של הצוואר וסביב האוזניים. הוא מופיע ככתמים אדומים מורמים המכוסים בקשקשים כסופים-לבנים, העלולים לגרום לגירוד עז, לתחושות צריבה ולאי נוחות.

התסמינים של פסוריאזיס בקרקפת

פסוריאזיס בקרקפת יכול להופיע עם תסמינים השונים בעוצמתם מאדם לאדם:

  • כתמים אדומים על העור – הכתמים האדומים בעור, המכוסים לרוב בקשקשים כסופים, הם סימן ההיכר הנפוץ ביותר של פסוריאזיס
  • קשקשים מתקלפים וכסופים – קשקשים עבים יותר מהרגיל ובעלי מראה לבן-כסוף
  • קרקפת יבשה – האזורים הפגועים בקרקפת יכולים להיות יבשים מאוד, ולפעמים יכולים להופיע בהם סדקים ודימום
  • גירוד ואי נוחות – הגירוד יכול להיות חמור מאוד, ובעקבות כך הקרקפת תהיה מגורה יותר והסימפטומים יוחמרו
  • תחושת צריבה או כאב – חלק מהאנשים חווים כאב או תחושת צריבה בקרקפת
  • נשירת שיער זמנית – על אף שנשירת השיער בדרך כלל אינה קבועה, היא יכולה להתרחש עקב גירוד מוגזם, שפשוף או שימוש בחומרים מסוימים לטיפול בפסוריאזיס

השכיחות של התופעה

פסוריאזיס בקרקפת שכיח יחסית, ומשפיע על חלק ניכר מחולי הפסוריאזיס. ההערכה היא כי כ-50 עד 80 אחוזים מחולי הפסוריאזיס חווים את המצב גם בקרקפת בשלב כלשהו בחייהם. פסוריאזיס בקרקפת יכול להתפתח בכל גיל, אך מאובחן בדרך כלל בבגרות. למצב יכולה להיות השפעה ניכרת על איכות החיים, מה שמוביל למצוקה רגשית ולחרדה חברתית בגלל המראה הבולט של המחלה.

סוגי פסוריאזיס בקרקפת

פסוריאזיס בקרקפת יכול להתבטא בצורות שונות עם מאפיינים ייחודיים:

  • פלאק פסוריאזיס – הסוג הנפוץ ביותר, המאופיין בכתמים אדומים מוגבהים המכוסים בהצטברות כסופה-לבנה של תאי עור מתים
  • פסוריאזיס גוטטה – מופיע כנגעים קטנים דמויי נקודות על הקרקפת. הסוג הזה קשור לרוב לחיידק הסטרפטוקוק, הגורם לכאבים ולדלקת בגרון
  • פסוריאזיס הפוך – נגעים אדומים בוהקים ומבריקים המופיעים בקפלי העור, כולל סביב קו השיער
  • פסוריאזיס מוגלתי – מאופיין בפוסטולות לבנות מוקפות עור אדום. סוג זה נפוץ פחות אך יכול להיות חמור יותר
  • פסוריאזיס אריתרודרמי – צורה נדירה אך חמורה המכסה חלקים גדולים של הגוף בפריחה אדומה ומתקלפת, שיכולה לגרד או לצרוב בעוצמה

פסוריאזיס בקרקפת VS סבוריאה בקרקפת

לפעמים קל להתבלבל בין פסוריאזיס בקרקפת לסבוריאה דרמטיטיס, כיוון ששניהם משפיעים על הקרקפת והתסמינים שלהם די דומים. עם זאת, יש כמה הבדלים מרכזיים שכדאי לשים לב אליהם כדי לדעת עם מה אתם מתמודדים:

  • פסוריאזיס בקרקפת – מופיע בדרך כלל כנגעים אדומים ועבים עם קשקשים כסופים. פסוריאזיס יכול להתפשט מעבר לקרקפת, ובדרך כלל מופיע עם תסמינים אחרים בגוף
  • סבוריאה דרמטיטיס – מופיעה בדרך כלל כקשקשים צהבהבים ושמנוניים עם גבולות מוגדרים פחות, וקשורה בדרך כלל למצבים כמו קשקשים

פסוריאזיס בקרקפת ונשירת שיער

פסוריאזיס בקרקפת עלול להוביל לנשירת שיער זמנית עקב גירוד יתר, הדלקת עצמה או שימוש בטיפולים מסוימים. המצב עצמו אינו גורם לנשירת שיער קבועה, אך כל פעולה הקשורה למצב עלולה לפגוע בזקיקי השיער ולגרום לשבירת השערות – גירוד או שפשוף הקרקפת, שימוש בשמפו אגרסיבי או חפיפה אגרסיבית וגם טיפולים כימיים שמטרתם להקל את תסמיני הדלקת. חשוב לבדוק את היקף הנשירה ואת משך הזמן שלה כדי לשלול גורמים אחרים לתופעה.

האם פסוריאזיס בקרקפת יכול לעבור?

פסוריאזיס בקרקפת הוא מצב כרוני שבא והולך, עם תקופות של הפוגה והתלקחויות. אי אפשר להעלים את הפסוריאזיס לחלוטין, אבל אפשר בהחלט להתמודד עם התסמינים ביעילות עם טיפולים מתאימים, ואנשים רבים חווים תקופות ממושכות בלי התפרצות של סימפטומים.

טיפול בפסוריאזיס בקרקפת

טיפול בפסוריאזיס בקרקפת דורש גישה מקיפה הכוללת טיפולים מקומיים, פוטותרפיה וגם תרופות שונות. הינה כמה משיטות הטיפול העיקריות:

שמפו לפסוריאזיס לקרקפת

שמפו תרופתי המכיל מרכיבים כגון פחם, חומצה סליצילית וקטוקונזול משמשים בדרך כלל לטיפול בפסוריאזיס בקרקפת. השמפואים האלה עוזרים להפחית קשקשת, דלקת וגירוד. מומלץ להשתמש בשמפו הזה לפי הוראות הרופא כדי למנוע גירוי.

חומצה סליצילית לטיפול בפסוריאזיס בקרקפת

חומצה סליצילית היא חומר המסייע לרכך ולהסיר קשקשים, מה שהופך טיפולים טופיקליים אחרים ליעילים יותר. אפשר למצוא את החומצה בשמפו, בג'לים ובמשחות, והיא יכולה להפחית באופן ניכר את היקף הסימפטומים ואת אי הנוחות בשימוש קבוע.

טיפולי פוטותרפיה

פוטותרפיה כוללת חשיפה של הקרקפת לאור אולטרה סגול תחת פיקוח רפואי. בטיפול משתמשים בקרני UVB כדי להאט את הצמיחה של תאי העור המושפעים מפסוריאזיס. אפשר לעבור טיפול פוטותרפיה במסגרת רפואית או בבית לפי המלצת רופא.

תכשירים לטיפול בפסוריאזיס

קורטיקוסטרואידים מקומיים, אנלוגים של ויטמין D ותרופות מרשם אחרות יכולות לעזור לכם להתמודד היטב עם התסמינים של פסוריאזיס בקרקפת. תרופות אלו יכולות לעזור להפחית את חומרת הדלקת, להאט את תחלופת התאים ולהקל את תחושת הגירוד.

פסוריאזיס בקרקפת טיפול טבעי

יש כמה טיפולים טבעיים שיכולים לעזור לקרקפת, למשל אלוורה, שמן קוקוס וחומץ תפוחים. עם זאת, הם מתאימים בדרך כלל רק לתסמינים בחומרה קלה, ויש להשתמש בהם בזהירות ובשילוב עם טיפולים רפואיים קונבנציונליים כדי שהטיפול יהיה יעיל ולמנוע תופעות לוואי.

שגרת טיפוח לפסוריאזיס בקרקפת

שגרת טיפוח נכונה של אזור הקרקפת היא חשובה מאוד כדי להתמודד עם פסוריאזיס בקרקפת. השגרה כוללת ניקוי עדין של האזור, הענקת לחות ושימוש זהיר בטיפולים שונים בהמלצת רופא. הימנעו משפשופים וגירוד מתמשך של הקרקפת ומשימוש במוצרי שיער אגרסיביים, כי אלו עלולים להחמיר את התסמינים. חשוב להגיע מעקב קבוע עם גורם רפואה מקצועי כדי להתאים את הטיפול לפי הצורך.

טיפים להתמודדות עם פסוריאזיס

  • הפחתת הגירוי בקרקפת – השתמשו בשמפו עדין והימנעו מגירודים כדי להימנע ככל האפשר מגירוי של הקרקפת
  • הימנעו מטריגרים ידועים – מתח, עישון ומזונות מסוימים עלולים לגרום להתפרצויות של פסוריאזיס בקרקפת
  • עקביות בטיפולים – המשיכו את הטיפולים שקיבלתם גם אם יש הקלה בתסמינים
  • התייעצו עם רופא עור – חשוב להיות בקשר רציף עם רופא עור כדי לבדוק שהכול מתנהל כמו שצריך או לעשות שינויים בטיפולים אם צריך

לסיכום

פסוריאזיס בקרקפת הוא מצב מאתגר שאפשר להתמודד איתו עם הטיפולים הנכונים ועם שגרת טיפוח נכונה המתאימה לכם. חשוב שתכירו את התסמינים של פסוריאזיס (בייחוד לעומת התסמינים הדומים של סבוריאה) כדי לקבל את הטיפולים המתאימים. פסוריאזיס הוא אומנם מחלה שאין לה תרופה, אבל יש המון טיפולים שיכולים לעזור לכם להפחית את חומרתה ולהפחית את השכיחות של התפרצויות הדלקת.