כל המידע על קמטים בעור וטיפול בקמטים בפנים

ככל שאנו מתבגרים, ההזדקנות הבלתי נמנעת הופכת להיות ברורה יותר ויותר במראה. אחד הסימנים הבולטים ביותר של תהליך טבעי זה הוא היווצרות קמטים בעור ובייחוד בעור הפנים. במאמר זה נדבר לעומק על קמטים, על ההבדלים בין הסוגים השונים ועל השיטות הקיימות למניעתם ולטיפול בהם.

מהם קמטים?

קמטים הם שינויים במרקם העור המתפתחים עקב שילוב של תהליכי הזדקנות פנימיים וגורמים חיצוניים כגון חשיפה לשמש, עישון ותנועות פנים חוזרות ונשנות. הזדקנות פנימית מובילה לירידה בייצור קולגן ואלסטין, שהם חלבונים האחראים לשמירה על גמישות ומוצקות העור, ובמקביל גורמים חיצוניים כמו חשיפה לקרינה אולטרה סגולה (UV) מהשמש ומזהמים סביבתיים מאיצים את פירוק הקולגן והאלסטין, ומאיצים את היווצרות הקמטים.

ממה נוצרים קמטים?

לפני שנדבר עליהם בהרחבה, חשוב להבין מדוע קמטים נוצרים בעור שלנו מלכתחילה. העור הוא איבר יוצא דופן העובר המון שינויים במהלך החיים, ואחד הגורמים המרכזיים התורמים להיווצרות קמטים הוא תהליך ההזדקנות הטבעי. העור שלנו מאבד בהדרגה עם הגיל את גמישותו ויכולתו לשמור על לחות מספקת פוחתת, מה שמוביל לירידה ביכולתו להתמודד עם קמטים. כמו כן, סיבי הקולגן והאלסטין בעור, האחראים על חוזקו ועמידותו, מתמעטים עם הזמן. שינויים אלו הקשורים לגיל לצד גורמים אחרים כגון גנטיקה, חשיפה מרובה לשמש ואורח החיים תורמים יחד להתפתחות קמטים בעור. כדי להתמודד עם התופעה יש מגוון טיפולים ומוצרים בקטגוריית אנטי אייג'ינג – כלומר התמודדות עם ההזדקנות של העור.

סוגי קמטים בפנים

קמטים מגיעים בצורות שונות, ולכל צורה יש מאפיינים וגורמים הייחודיים לה. היכרות עם סוגי הקמטים הקיימים היא חיונית כדי לדעת לבחור את הטיפולים המתאימים להם:

קפלים בעור

קפלים הם קמטים עמוקים ובולטים יותר הקשורים בדרך כלל לעור עודף. הם יכולים להתפתח עקב גורמים כמו ירידה במשקל או פשוט תהליך ההזדקנות הטבעי. אחד הקפלים הנפוצים הוא הקפל הנזו-לביאלי (בין האף לזוויות הפה), והוא הופך לבולט יותר עם הגיל.

קמטי הבעה

קמטי הבעה מופיעים בעקבות תנועות פנים חוזרות ונשנות. בקטגוריה הזו נכללים קמטי צחוק באזור העיניים והרקות, קמטי זעף בין הגבות וקמטי תמיהה במצח. הם נוצרים עקב התכווצות שרירי הפנים לאורך השנים, ומשאירים חותם על פני העור. קמטי הבעה בולטים ביותר כאשר אנו מחייכות, צוחקות או מקמטות את הגבות והמצח.

קמטים של אובדן גמישות

קמטים של אובדן גמישות מופיעים בעקבות ירידה ביכולת האלסטית של העור. קמטים אלו נראים לרוב כעור נפול, והם נפוצים באזורים שבהם העור דק יותר כגון הלחיים והצוואר. הם נגרמים בעיקר בעקבות פירוק של סיבי קולגן ואלסטין, מה שהופך את העור לגמיש פחות.

קמטים סטטיים

קמטים סטטיים, כפי שהשם מרמז, הם קמטים הנראים באופן עקבי גם כאשר הפנים במנוחה. הקמטים האלו מופיעים לרוב בעקבות שילוב של גורמים כולל הזדקנות, חשיפה לשמש וגנטיקה. קמטים אלו נוטים להיות בולטים יותר ויכולים להעמיק עוד עם הזמן.

האם קיים הבדל בין הצערת עור הפנים לבין טיפול בקמטים?

לפני שנסביר כיצד תוכלו לטפל בקמטים בעור הפנים שלכן, נרצה לחדד את ההבדל בין הצערת עור הפנים לבין טיפול בקמטים. באופן כללי אין הבדל מהותי בין השניים, ולמעשה שני המושגים מתארים תהליך שמטרתו ליצור מראה של עור חלק ומתוח יותר. עם זאת, הצערת עור הפנים אינה בהכרח קשורה ישירות לטיפול בקמטים, אלא גם לטיפול בנזקים אחרים שנגרמים לעור שלנו במרוצת השנים.

לדוגמה, לעיתים מדובר בטיפול שמטרתו להחזיר לעור את הזוהר הטבעי שלו וליצור מראה של עור אחיד וקורן, כמו במקרה של פיגמנטציה. כאשר העור מזדקן, הוא לא רק מתקמט אלא אף נעשה דק יותר, ומטבעו הופך רגיש יותר לשינויים סביבתיים. לכן, במקרים רבים יופיעו על עור בוגר כתמי פיגמנטציה, ובהם נוכל לטפל באמצעות קרם להבהרת פיגמנטציה, והתוצאות בהכרח יביאו למראה עור צעיר יותר.

לעומת זאת, טיפול בקמטים כשמו כן הוא – מתמקד בקמטים המופיעים על גבי עור הפנים שלנו ככל שאנחנו מתבגרות. טיפול כזה יכול להתבצע באמצעות שימוש בתכשירים קוסמטיים ייעודיים, לרבות סרומים, קרמים וכמובן שימוש יום יומי בקרם הגנה, או בעזרת שמירה על אורח חיים בריא, הכולל תזונה מאוזנת והקפדה על שתייה מרובה של מים. כמו כן, אפשר לטפל בקמטים גם באמצעים פולשניים, כמו הזרקות וניתוחים המתבצעים בידי בעלי מקצוע רלוונטיים, ובאמצעים אלה בדרך כלל נראה תוצאות מיידיות.

מניעת קמטים בפנים

אומנם אי אפשר לעצור את תהליך ההזדקנות לחלוטין, אבל הרגלי חיים מסוימים ושיטות טיפוח עור המתאימות לסוג העור שלכן יכולים לעזור לעכב את הופעת הקמטים ולמזער את הופעתם. הינה כמה טיפים למניעת קמטים בפנים:

  • הגנה מהשמש – הגנה על העור מפני קרני UV מזיקות של השמש היא אחת הדרכים היעילות ביותר למניעת הזדקנות מוקדמת וקמטים. יש למרוח קרם הגנה עם מקדם הגנה גבוה מדי יום, לחפש צל בשעות שבהן השמש בשיאה וללבוש ביגוד ואביזרים מגנים כגון כובעים רחבי שוליים ומשקפי שמש
  • הימנעו מעישון – עישון מאיץ את תהליך ההזדקנות ופוגע במבנה העור, מה שמוביל להיווצרות קמטים וסימני הזדקנות נוספים. הפסקת עישון יכולה לעזור לשפר את בריאות העור ולהפחית את הסיכון לקמטים מוקדמים
  • שמרו על לחות העור – שמירה על לחות העור חשובה לשמירה על הגמישות ועל המוצקות שלו. שתו הרבה מים במהלך היום והשתמשו בתכשירי לחות וסרום לחות כדי לנעול לחות ולמנוע יובש
  • הקפידו על תזונה בריאה – תזונה מאוזנת עשירה בפירות, בירקות, בחלבונים רזים ובשומנים בריאים תספק לגוף חומרים מזינים חיוניים ונוגדי חמצון התומכים בבריאות העור ומגנים עליו מעקה חמצונית ומדלקת
  • הגבלת הצריכה של אלכוהול – צריכת אלכוהול מופרזת עלולה לייבש את העור ולתרום לפירוק קולגן ואלסטין, מה שמוביל להיווצרות קמטים. הגבילו את צריכת האלכוהול שלכם ושתו במתינות כדי לשמור על בריאות העור
  • שגרה נכונה לטיפוח העור – בנו לעצמכן שגרה קבועה לטיפוח עור כדי לעזור ולשמור על עור בריא ומראה צעיר. חשוב להשתמש במוצרים המתאימים לסוג העור שלכן ולכלול שלבים של ניקוי העור והענקת לחות, ומומלץ לשלב מוצרים המכילים מרכיבים מתחום האנטי-אייג'ינג כגון נוגדי חמצון ופפטידים

7 טיפים לטיפול בקמטים בפנים

הינה כמה טיפים טבעיים לטיפול בקמטים בפנים, שיישומם כדרך קבע יוכל להביא בטווח הארוך לתוצאות אידיאליות:

שימוש במצעים נושמים

בני האדם מעבירים כשליש מחייהם בשינה, ולכן איכות המצעים שעליהם אנחנו ישנות היא בעלת השפעה רבה על היווצרות "קמטי שינה", אשר נוטים לחלוף זמן מה לאחר שאנחנו מתעוררות אך בטווח הארוך הם יוצרים נזק מצטבר. ההמלצה היא להשקיע ברכישת מצעים העשויים מבדים נושמים ואיכותיים, בייחוד בציפיות לכריות, ולישון על הגב במקום על הצד או על הבטן כדי למנוע את הופעתם של קמטי השינה.

תכשירים

שימוש קבוע בתכשירים ייעודיים להזנת העור ולמניעת קמטים יכולים להשפיע לטובה על מראה העור בטווח הרחוק ולסייע בשימור מראה עור בריא, צעיר ויפה. היום קיים בשוק מגוון רחב מאוד של תכשירים כאלו, לרבות קרמים, סרומים ואפילו פילינג חומצות המטפל בו בזמן גם בקמטים וגם בנקבוביות פעורות, בהיפרפיגמנטציה, ברפיון ובאדמומיות. לצד כל אלו אנחנו ממליצים לכן להשתמש באופן קבוע גם בקרם הגנה מינרלי, שכן קרינת השמש החזקה עלולה לפגוע במראה העור ולהאיץ את תהליך ההזדקנות שלו.

שתיית מים

זה לא סוד ששתיית מים בכמות מספקת תורמת רבות לתהליכים שונים בגוף שלנו ואף מסייעת לירידה במשקל. מעניין לדעת שנוסף לכול שתייה מספקת של מים מקיימת תנאי בסיסי לשמירה על עור חיוני ובריא, כיוון שהעור שלנו זקוק לרמת לחות מבוקרת. כאשר איננו צורכות כמות מספקת של מים, אנחנו עלולות להבחין שהעור שלנו נעשה יבש, מחוספס וגמיש הרבה פחות מהרגיל. לכן, שתייה מספקת של מים מדי יום עשויה להביא למראה עור פנים גמיש, חלק, מלא בחיות וברק.

ויטמין C

לאחרונה אפשר להבחין ביותר ויותר תכשירים קוסמטיים המכילים ריכוז גבוה של ויטמין C, וזאת לאור ההשפעה החיובית של נוגד חמצון רב עוצמה זה על עור הפנים שלנו. ויטמין C אינו רק מונע יובש ושומר על עור גמיש וחלק אלא אף משפר את מרקם העור, ויש בכוחו למנוע את הופעתם של קמטוטים משום שהוא תורם לחידוש סיבי הקולגן שבעור שלנו ולעידוד תהליך יצירתם. אנחנו מקבלות את הוויטמין C בעיקר ממזונות שאנחנו צורכות כמו פירות הדר, פלפלים, תותים ועלים ירוקים, אך היום תוכלו למצוא אותו גם בתכשירים לעור הפנים כמו קרמים וסרומים מרוכזים.

מזונות

העור שלנו הוא למעשה אסופה של תאים, וכמו שאר תאי הגוף שלנו הם זקוקים לאספקה של מזון בריא על בסיס קבוע במטרה להתחדש. יתרה מזאת, יש מאכלים התורמים למראה עור בריא ומסייעים בהאטת הזדקנות העור כמו דגים שמנים, אבוקדו, אגוזים, שקדים, עגבניות ובטטה.

עיסוי לפנים

עיסוי לפנים הוא ככל הנראה אחת הדרכים הטבעיות והאפקטיביות ביותר לשימור, למיצוק, לריענון ולמתיחת עור הפנים, והחדשות הטובות הן שעיסוי כזה לא מצריך מכן יותר מכמה דקות במהלך היום. עיסוי עדין של העור משפר את זרימת הדם אל העור ומסייע בניקוי רעלים, מה שמייצר עור בריא יותר שהוא גם קורן וחלק. את העיסוי תוכלו לבצע במגוון דרכים, כאשר אחת המומלצות שבהן היא אבן גוואשה, שלה מייחסים ברפואה הסינית יכולות ריפוי אפקטיביות.

מסכות לפנים

דרך מצוינת נוספת לשמור על עור הפנים שלכן הוא שימוש במסכות. מסכות הן למעשה תכשירים שמניחים על הפנים למשך זמן קצר, ובתומו שוטפים או מקלפים את המסכה והיא מותירה את העור רענן, מוצק וקורן. מסכות לפנים מכילות בדרך כלל ריכוז גבוה של מגוון חומרים חיוניים לעור הפנים, כך שלצד שגרת הטיפוח היום יומית, המסכה יכולה להעניק מעין "בוסט" של ריענון לפנים שלכן בהתאם למטרה שלכן – יש מסכות למיצוק, מסכות להבהרה, מסכות להזנה ועוד.

האם אפשר לטפל בכל סוגי הקמטים?

יש קמטים מסוגים שונים – קמטי הבעה, קמטי גרביטציה (קמטים הנוצרים מכוח הכבידה), קמטים הנוצרים בעקבות אובדן גמישות ועוד. המשותף לכל הקמטים האלה הוא שהופעתם היא בלתי נמנעת, ושני הגורמים העיקריים העשויים להשפיע על היקף הופעתם הם הגנטיקה שלנו ואורח החיים שאנחנו מקיימות. אנחנו יכולות להאט את היווצרות הקמטים ואף לשפר את המראה שלהם באמצעות שמירה על שגרת טיפוח נכונה והקפדה על אורח חיים בריא. אפשר לנסות לשפר את המראה שלהם לאחר שהם מופיעים בעזרת תכשירים קוסמטיים ייעודיים, אבל הדרך היחידה שבה נוכל להעלים לחלוטין את הקמטים וליהנות מעור מתוח וחלק גם בגיל מבוגר היא באמצעות הליכים פולשניים כמו הזרקות וניתוחים. עם זאת, מגוון הטיפים שהצגנו לעיל יכולים בהחלט לסייע בטיפול בקמטים בדרך טבעית, הכוללת האטת קצב והיקף הופעתם.

לסיכום   

קמטים בעור הם חלק טבעי מתהליך ההזדקנות, אך הם יכולים להיות מושפעים גם מגנטיקה, מאורח החיים ומגורמים סביבתיים. כדי לבחור את שיטת הטיפול המתאימה ביותר חשוב להבין אילו סוגי קמטים מופיעים בעור. בדרך כלל קשה להעלים קמטים לחלוטין, אך יש דרכים שונות למזער את הופעתם ולשמור על עור בריא ובעל מראה צעיר.