נשירת שיער בהיריון

היריון מביא איתו שינויים פיזיים ורגשיים רבים, ובעיה אחת שנשים רבות עלולות להתמודד איתה היא נשירת שיער בתקופה הזו. נשירת שיער לרוב מתרחשת רק לאחר הלידה, אבל יש נשים שיחוו אותה גם במהלך ההיריון. בואו נדבר על הגורמים לתופעה ועל הדרכים להתמודד איתה בהצלחה.

קצת על נשירת שיער במהלך ההיריון

במהלך ההיריון הגוף עובר שינויים פיזיולוגיים והורמונליים רבים, ואצל חלק מהנשים זה מתבטא בשיער עבה ומלא יותר – ואצל אחרות דווקא בנשירת שיער. המצב הזה הוא בדרך כלל זמני ומושפע מגורמים כמו השינויים ההורמונליים הרבים, גנטיקה ומצב הבריאות הכללי שלכן. עם הטיפול הנכון ותשומת לב לכל שינוי קטן אפשר להתמודד בהצלחה עם המצב, וכמה חודשים אחרי הלידה השיער בדרך כלל חוזר לקדמותו.

התמודדות עם נשירת שיער בהיריון

נשירת שיער בזמן ההיריון יכולה להיות מציקה קצת, אבל יש כמה צעדים שאתן יכולות לנקוט כדי להתמודד איתה. חשוב לזכור שנשירת שיער בהיריון היא בדרך כלל זמנית, והידיעה שבעתיד זה ייפתר מעצמו יכולה לספק קצת שקט נפשי. כמו כן, שימוש במוצרי שיער מזינים, שמירה על תזונה מאוזנת והקפדה על שגרת טיפוח שיער בריאה מסייעים בהפחתת המראה של שיער דליל. התייעצו תמיד עם רופא אם הנשירה נראית לכן קיצונית, כדי להיות בטוחות שאין בעיות בריאותיות אחרות הדורשות טיפול.

גורמים לנשירת שיער בהיריון

הגורמים לנשירת שיער במהלך ההיריון מגוונים, ולרוב גם קשורים זה לזה. היריון משפיע על הגוף בדרכים רבות, ונשירת שיער מוגברת עשויה להיות אחת התוצאות של השינויים האלה. רוב הנשים לא יחוו נשירת שיער מוגברת במהלך ההיריון, אבל אלו שכן יחוו זאת צריכות לדעת שלפחות אחד מהגורמים הבאים הוא האחראי למצב:

שינויים הורמונליים

הגוף עובר שינויים הורמונליים רבים במהלך ההיריון, בייחוד עם העלייה באסטרוגן ובפרוגסטרון. הורמונים אלו יכולים להשפיע על מחזור צמיחת השיער, לגרום לכמות גדולה יותר של שערות להיכנס לשלב המנוחה, ובעקבות כך לנשירת שיער מורגשת יותר.

גנטיקה

לגנטיקה יש השפעה רבה בקביעה אם אישה תחווה נשירת שיער במהלך ההיריון. אם בנות משפחה אחרות חוו מצב דומה של שיער דליל ונשירה במהלך ההיריון, סביר להניח שגם אתן תחוו זאת. הנטייה הגנטית משפיעה על האופן שבו הגוף שלכן מגיב לשינויים הורמונליים ולגורמים סביבתיים במהלך ההיריון.

תזונה וחוסרים תזונתיים

הצרכים התזונתיים של הגוף משתנים במהלך ההיריון, וחוסרים ברכיבי תזונה חיוניים כגון ברזל, חלבון וויטמינים עלולים להגביר את נשירת השיער. מחסור בברזל באופן ספציפי הוא עניין שהרבה נשים בהיריון מתמודדות איתו, והוא יכול להוביל לדלילות שיער אם לא מטפלים בו. שמירה על תזונה מאוזנת ועשירה בוויטמינים ומינרלים היא חיונית למניעה של נשירת שיער הקשורה לתזונה.

מצבים בריאותיים הקשורים להיריון

מצבים בריאותיים מסוימים הקשורים להיריון יכולים גם הם להגביר את נשירת השיער, למשל סוכרת היריון, חוסר איזון בבלוטת התריס או הפרעות אוטואימוניות. הם יכולים לשבש את דפוסי הצמיחה של השיער, ובמקרים כאלה חשוב להתייעץ עם רופא כדי למצוא את הפתרון המתאים לכן באופן אישי.

נשירת שיער בתחילת ההיריון

עבור חלק מהנשים נשירת השיער יכולה להתחיל כבר בשלבים המוקדמים של ההיריון, בגלל גל פתאומי של הורמונים המשפיעים על מחזור צמיחת השיער הרגיל של הגוף. המצב הזה אומנם נראה מדאיג, אבל הוא בדרך כלל נפתר בעצמו כשהגוף מסתגל להיריון. טיפול בקרקפת ובשיער בתקופה זו יכול לעזור לכן להתמודד עם הבעיה בצורה יעילה יותר.

טיפול בנשירת שיער במהלך ההיריון

לא תמיד אפשר למנוע לחלוטין נשירת שיער במהלך ההיריון, אבל יש טיפולים מסוימים היכולים לעזור להאט או להפחית את הנשירה. טיפולים אלו כוללים בעיקר שינויים בשגרת היום יום שלכן ובחירת מוצרים התומכים בצמיחת שיער בריאה.

שינויים בתזונה

אחת הדרכים היעילות ביותר להילחם בנשירת שיער במהלך ההיריון היא על ידי שינויים בתפריט התזונה שלכן. ודאו שהתפריט עשיר בוויטמינים ובמינרלים כמו ברזל, ביוטין, אבץ וחומצות שומן אומגה-3, החיוניים לבריאות השיער. הוסיפו למנות שלכן עלים ירוקים, אגוזים, זרעים ודגים כדי לשפר באופן ניכר את חוזק השיער ולצמצם את הנשירה שלו.

שימוש במוצרי טיפוח במהלך ההיריון

התחילו להשתמש במוצרי טיפוח שיער עדינים המתאימים לנשים בהיריון. הימנעו ממוצרים עם כימיקלים חזקים, העלולים להחליש עוד יותר את השיער. אחד המוצרים הטובים ביותר למצב הזה הוא סרום שורשי שיער, העשיר במרכיבים טבעיים ויכול לעודד צמיחה של שיער חזק ובריא. אפשר להשתמש גם במברשת עיסוי לקרקפת כדי לשפר את זרימת הדם לקרקפת, לקדם צמיחה של זקיקים בריאים יותר ולהפחית את הנשירה.

מניעת נשירת שיער במהלך ההיריון

טיפול קבוע בקרקפת ובשיער (עוד לפני ההיריון) יכול לעזור לכן להפחית את החומרה של נשירת השיער, לעכב אותה ואולי גם למנוע אותה. עיסוי קבוע של הקרקפת לשיפור זרימת הדם, שמירה על תזונה בריאה ושימוש במוצרי שיער מזינים הם שיטות טובות לחיזוק השיער באופן כללי, ולא רק כשאתן צריכות להתמודד עם נשירה. כדאי לגם לאמץ שיטות להפחתת מתח כמו הרפיה, יוגה ומדיטציה, ולהפחית טיפולים כימיים על השיער כמו החלקות, שימוש בפן או צביעה שלו.

נשירת שיער במהלך ההיריון: מתי לפנות לרופא?

ברוב המקרים נשירת שיער במהלך ההיריון היא זמנית ומתונה. עם זאת, אם אתן מבחינות בנשירת שיער קיצונית, חשוב להתייעץ עם גורם רפואי מוסמך. נשירה מוגזמת יכולה להיות סימן לבעיות בריאותיות אחרות כמו בעיות בבלוטת התריס, אנמיה או חוסרים תזונתיים, אשר עשויים לדרוש טיפול רפואי. הרופא שלכן יכול לספק תוכנית אישית כדי לעזור להתמודד עם המצב בצורה נכונה ובטוחה.

לסיכום

נשירת שיער במהלך ההיריון היא עניין שלא מעט נשים מתמודדות איתו, אבל הוא בדרך כלל זמני וניתן לטיפול. במקביל לשגרה של טיפוח פנים בהיריון חשוב גם ליצור אחת לטיפוח השיער והקרקפת, וגם באמצעות שינויים בתזונה והתייעצות עם גורם מומחה תוכלו להבטיח שהשיער שלכן יישאר חזק ובריא, גם בתקופה שבה הגוף שלכן חווה הרבה שינויים הורמונליים.