סבוריאה: כל המידע על סבוריאה דמטיטיס

סבוריאה דרמטיטיס היא דלקת עור שכיחה המתבטאת במגוון תסמינים, מקשקשים קלים במקומות שונים בעור ועד תסמינים של דלקת חמורה. סבוריאה מופיעה אצל אנשים בקבוצות גיל שונות, ומתמקדת בעיקר באזורים עשירים בבלוטות חלב המייצרות סבום כמו הקרקפת, הפנים והחזה. על אף שהיא נחשבת כרונית, זיהוי המנגנונים הבסיסיים של סבוריאה, הסימפטומים שלה ובחינת אפשרויות הטיפול הזמינות יכולים לעזור לכן להתמודד בהצלחה עם המצב.

מה זה סבוריאה?

סבוריאה דרמטיטיס היא מחלת עור דלקתית כרונית, המאופיינת בהופעה של קשקשים וקילופי עור, אדמומיות וגם לפעמים בשילוב אקנה, רוזציאה או אטופיק דרמטיטיס. סבוריאה מופיעה בעיקר באזורים בגוף שיש בהם צפיפות גבוהה של בלוטות חלב כמו הקרקפת, הפנים, החזה והגב. חומרת המצב יכולה לנוע בין קשקשים קלים לכתמי עור נרחבים ומודלקים. על האף המחקר המתמשך הסיבה המדויקת להופעה של סבוריאה עדיין אינה מובנת כראוי, ומאמינים שהיא נובעת משילוב של גורמים גנטיים, סביבתיים ופיזיולוגיים, כולל תגובה חיסונית חריגה לשמרים המאכלסים בדרך כלל את העור וייצור עודף של סבום.

השכיחות של סבוריאה

סבוריאה דרמטיטיס היא מצב שכיח, המשפיע על כ-3% מאוכלוסיית העולם. שכיחותה משתנה בין קבוצות גיל וסביבות שונות, והיא שכיחה במיוחד אצל מבוגרים בגילאי 30 עד 60, אם כי אפשר לראות בקרב תינוקות מצב דומה בחודשים הראשונים לחייהם. אצל מבוגרים, סבוריאה נוטה להתמיד כמצב כרוני עם תקופות של החמרה והפוגה. היא שכיחה יותר בקרב גברים ובקרב אנשים בעלי עור שמן או מעורב, והתסמינים של סבוריאה אצל צעירים בדרך כלל חמורים יותר ממקרים של סבוריאה בקרב אנשים מבוגרים יותר.

הגורמים לסבוריאה

אחד ממרכיבי המפתח להופעת סבוריאה הוא ייצור יתר של סבום, המשמשים כר פורה להתפתחות של פטרייה מסוג Malassezia. פטרייה זו נמצאת באופן טבעי על הפנים, אבל עלולה לעורר תגובה דלקתית כאשר היא מתרבה יותר מדי ומפרה את האיזון האופייני. גם לנטייה גנטית יש השפעה על ההתפתחות של סבוריאה דרמטיטיס – אנשים עם היסטוריה משפחתית של סבוריאה נוטים יותר לפתח גם הם את המצב. יתר על כן, גורמים אחרים כגון מתח, מזג אוויר קיצוני, חוסר בוויטמינים, מערכת חיסון חלשה והיגיינה ירודה עלולים להחמיר את הסימפטומים או לגרום להתפרצות.

התסמינים של סבוריאה דרמטיטיס

לסבוריאה דרמטיטיס יש מגוון תסמינים המשתנים בחומרתם ובמקומם. התסמין השכיח ביותר הוא קשקשים לבנים-צהבהבים על הקרקפת ועל הפנים, שהם בעצם סבום עודף שהתייבש, המלווים בתחושת גרד ואי נוחות. במקרים מסוימים סבוריאה דרמטיטיס יוצרת גם מראה של עור מבריק ואדמומיות בפנים, בייחוד סביב האף, הגבות והאוזניים, וגורמת לאי נוחות ולתחושת חוסר ביטחון עצמי בשל המראה שלה.

סבוריאה בגוף: איפה היא יכולה להופיע?

סבוריאה דרמטיטיס יכול להשפיע על חלקים שונים של הגוף שיש בהם ריכוז גבוה של בלוטות חלב:

סבוריאה בפנים

סבוריאה בפנים מופיעה בדרך כלל על המצח, על הגבות, סביב האף ולפעמים באזור הזקן אצל גברים. במצב כזה לרוב מופיעים כתמים אדומים וקשקשים בליווי של תחושת עקצוץ וגרד. טיפול בסבוריאה בפנים דורש שילוב של טיפולים המתאימים לסוג העור ולמצב הספציפי כדי להפחית את הדלקת מבלי להחמיר את רגישות העור.

סבוריאה באוזן

סבוריאה דרמטיטיס יכולה להשפיע הן על האוזן החיצונית (בצד הקדמי והאחורי) והן על תעלת האוזן, מה שמוביל לגירוד, לאי נוחות ולהופעת קשקשים. במקרים חמורים ונדירים היא עלולה לגרום לכאב ולירידה בשמיעה אם לא מטפלים בה כראוי.

סבוריאה באף

סביב קפלי האף סבוריאה עלולה לגרום לאדמומיות, לקשקשת ולאי נוחות. אזור זה נוטה להתמודד רבות עם סבוריאה דרמטיטיס בשל הפעילות הגבוהה של בלוטות החלב, ויכול להיות מאתגר במיוחד לטיפול בשל רגישות העור.

סבוריאה בגבות

בדומה לאזורי פנים אחרים, גם הגבות יכולות להראות סימנים של סבוריאה כמו קשקשת, אדמומיות וגירוד.

סבוריאה בקרקפת

הקרקפת היא אחד האזורים הנפוצים ביותר שבהם סבוריאה דרמטיטיס מופיעה. אצל מבוגרים היא מופיעה בצורת קשקשים, אדמומיות ותחושת גירוד.

הקשר בין סבוריאה בקרקפת לנשירת שיער

סבוריאה דרמטיטיס אינה גורמת ישירות לנשירת שיער וזהו אינו סימפטום, אבל במקרים חמורים מאוד של המצב היא עלולה להחליש את זקיקי השיער בגלל הדלקת או בגלל סתימתם על ידי סבום ולהוביל לנשירה. השימוש בטיפולים לסבוריאה המתאימים לכן, כמו שמפו נגד קשקשים, סרום שורשי שיער, תרופות אנטי פטרייתיות ועוד, יכול לעזור למתן את ההשפעות הללו על ידי הזנת הקרקפת וקידום צמיחת שיער בריאה וזקיקים חזקים.

הקשר בין קשקשים בשיער לסבוריאה

אם אתן שמות לב שיש לכן בפנים או בשיער כמות קשקשים מוגזמת, ייתכן שמדובר בתסמין של סבוריאה. העור שלנו מסוגל להשיל תאי עור מתים בקלות והם בדרך כלל קטנים מאוד, וכפי שכבר אמרנו הקשקשים המופיעים עקב סבוריאה הם בעצם סבום מיובש שהתקשה. הקשקשים בשיער ברורים לעין הרבה יותר ויש להם צבע לבן-צהבהב, מה שמעיד שמדובר בסבום וכנראה גם בסבוריאה.

מצאו את ההבדלים: מהם ההבדלים בין סבוריאה לבעיות עור אחרות?

הבחנה בין סבוריאה דרמטיטיס לבין מחלות עור אחרות כמו פסוריאזיס, אקזמה או רוזציאה היא חיונית כדי שתוכלו לדעת מהו הטיפול הנדרש למצב שלכן:

  • פסוריאזיס – סבוריאה מאופיינת בעיקר במראה עור שמנוני ומלא קשקשים והיא מופיעה באזורים ספציפיים של העור שיש בהם הרבה בלוטות החלב. במקרה של פסוריאזיס הקשקשים עבים ומוצקים יותר, לעומת הקשקשים הדקים יותר והבולטים פחות של סבוריאה
  • אקזמה – אקזמה מופיעה בדרך כלל באזורים שאין בהן בלוטות חלב רבות כמו הידיים, המרפקים והברכיים, והיא יוצרת לרוב גרד עז וכתמי עור יבשים. אקזמה גם לרוב מושפעת מחומרים מגרים או מאלרגנים
  • רוזציאה – מופיעה לרוב באזור הלחיים, האף, הסנטר והמצח, ולרוב אינה מלווה בקשקשים. במקרה של רוזציאה תבחינו בהרבה פפולות ופצעונים על הפנים

אבחון של סבוריאה

אבחון של סבוריאה דרמטיטיס כרוך בבדיקה אצל רופא מומחה ובהסתכלות בהיסטוריה הרפואית שלכן. רופאי עור בדרך כלל מחפשים את הסימנים האופייניים לסבוריאה, כגון האזורים שבהם התסמינים מופיעים ואופי הקשקשים והדלקת. במקרים מסוימים, ביופסיה או תרבית פטרייתית הם צעד נחוץ כדי לזהות נכון את המצב. גורמים כמו היסטוריה משפחתית, גורמי לחץ ונוכחות של מחלות נלוות נבדקים כדי לספק מידע חשוב על הגורם לתסמינים.

גורמי סיכון לסבוריאה דרמטיטיס

יש כמה גורמים המגבירים את הסיכון לפתח סבוריאה דרמטיטיס. נטייה גנטית היא אחד מהגורמים המרכזיים, ואנשים בעלי היסטוריה משפחתית של סבוריאה יהיו רגישים יותר למצב. גורמים סביבתיים כמו מזג אוויר קר ויבש או לחות מוגזמת יכולים גם הם להחמיר את המצב, לצד מתח פיזיולוגי והרגלי היגיינה לקויים. יש גם מצבים רפואיים מסוימים הקשורים לסיכון מוגבר לסבוריאה דרמטיטיס, בייחוד מחלות כמו פרקינסון, איידס או מצבים אחרים המשפיעים על המערכת החיסונית.

כמה זמן זה נמשך?

משך ההתפרצות של סבוריאה משתנה במידה רבה בין אנשים. אצל תינוקות המצב נפתר ברוב המוחלט של המקרים באופן ספונטני ועצמאי בשנה הראשונה לחיים, ואין צורך בהתערבות. אצל מבוגרים סבוריאה יכולה להיות מצב כרוני לכל החיים המופיע בתקופות של החמרה והפוגה. גורמים כגון מתח, שינויי מזג האוויר ותנודות הורמונליות יכולים להשפיע על משך ההתפרצויות ועל חומרתן. שיטות לטיפול בסימפטומים ולהארכת תקופות ההפוגה יכולות לשפר באופן ניכר את איכות החיים של המתמודדים עם סבוריאה. על אף שאין תרופה שתעלים את הסבוריאה באופן קבוע, טיפול יעיל ונכון יאפשר לכן לשלוט על ההשפעה שלה על העור שלכן.

התקף סבוריאה

דלקת סבוריאה חריפה, המכונה "התקף סבוריאה", יכולה להימשך בין כמה ימים לשבועות. התקף כזה מאופיין בהחמרה פתאומית בתסמינים, כגון קשקשת מוגברת, אדמומיות וגירוד עז. גורמים התורמים להתפרצויות כאלו הם שינויים סביבתיים, מתח וזיהום בעור. זיהוי הטריגרים והסימנים המוקדמים של התקף סבוריאה יכול לעזור לטפל בו במהירות בעזרת הטיפולים המתאימים, והוא כרוך בטיפול מוגבר כדי להפחית דלקת ואי נוחות ובמטרה להחזיר את העור למצב הבסיס שלו מהר ככל האפשר.

האם סבוריאה מדבקת?

סבוריאה דרמטיטיס אינה מדבקת. המצב קשור לתגובה החיסונית של האדם לאוכלוסיית הפטריות הטבעית שעל העור, לייצור חלב ולנטייה גנטית, ואין שום דרך שבה מי שמתמודד עם סבוריאה יכול להעביר אותה לאדם אחר.

טיפול בסבוריאה

טיפול בסבוריאה דרמטיטיס דורש התאמה לחומרת המצב ולסימפטומים הספציפיים שאתן חוות. הטיפול הראשוני נועד בדרך כלל להפחית את חומרת הדלקת ולשלוט בצמיחת הפטריות על העור בזמן התקף, ובהמשך גם ניתנים טיפולים שונים בשגרת היום יום כדי למזער התקפים ולהאריך את תקופת ההפוגה.

טיפול בסבוריאה בפנים

טיפול בסבוריאה בפנים כולל קוטלי פטריות בשימוש מקומי, קורטיקוסטרואידים מקומיים קלים ושגרת טיפוח עור מותאמת אישית להפחתת השמנוניות מבלי לגרום לגירוי. יש לבחור את המוצרים בקפידה כדי למנוע החמרה של הרגישות בעור הפנים, וחשוב לפנות לרופא עור כדי לקבל את הטיפול המתאים למצב.

טיפול בסבוריאה בקרקפת

עבור סבוריאה בקרקפת, שמפו תרופתי המכיל חומרים אנטי פטרייתיים יכול להיות יעיל. השמפו הזה עוזר לשלוט באוכלוסיית הפטריות החיות על העור, להפחית קשקשים ולהרגיע את העור המודלק. במקרים חמורים יינתן על ידי רופא מרשם למשחת סטרואידים לשימוש בטווח הקצר כדי להפחית את חומרת הסימפטומים.

סבוריאה אצל ילדים ותינוקות

גם אצל תינוקות יכול להופיע סוג של סבוריאה, המתאפיין בהופעת אדמומיות וקשקשים עדינים באזורים שונים בגוף כמו מרכז הפנים, הקרקפת, האוזן החיצונית וקיפולי הגוף. צורה זו של סבוריאה בדרך כלל נפתרת מעצמה בלי התערבות, אם כי שטיפה עדינה עם שמפו לתינוקות יכולה לעזור לשחרר את הקשקשים מהעור. חשוב מאוד לציין שהמצב הזה אינו מזיק ובדרך כלל חולף ככל שהתינוק גדל.

מניעת סבוריאה

כדי למנוע ביעילות סבוריאה דרמטיטיס, חשוב לאמץ שגרת טיפוח המתאימה לעור שלכן ולערוך התאמות ושינויים באורח החיים. ביסוס שגרת טיפוח עקבית ונכונה הכוללת שימוש בתכשירי ניקוי עדינים (כמו סבונים בלי SLS והימנעות ממוצרים המכילים אלכוהול) יכול לסייע רבות בניהול השומניות בעור האופיינית לסבוריאה, ושימוש בקרם לחות מסייע בשמירה על לחות העור מבלי לקדם ייצור סבום מוגזם. מומלץ להימנע משטיפת הפנים במים חמים מדי, ולוודא שאתן מסירות היטב את כל האיפור שמרחתן על הפנים כדי להימנע מסתימת זקיקים ומעודף שומן על הפנים. אם העור שלכן נוטה לשומניות צריך לבחור בזהירות את המוצרים שתשתמשו בהן, והמומלצים במיוחד הם מוצרים שאינם קומדוגניים. רכיבים כמו חומצה היאלורונית, ניאצינאמיד וחומצה אזלאית יכולים לעזור להפחית דלקת ולהזין את העור. חשוב גם להפחית ככל האפשר את רמות המתח בגוף באמצעות מדיטציה, פעילות גופנית סדירה ומנוחה מספקת בלילה.

לסיכום   

סבוריאה היא מצב לא נעים של דלקת, אדמומיות וקשקשת באזור הפנים והקרקפת, אך באמצעות טיפול נכון בזמן התקף וביסוס שגרה נכונה ומתאימה לטיפוח ולניקוי העור תוכלו להפחית את חומרתה במהירות ולהאריך את תקופת ההפוגה בין התקפים. המוצרים השונים של אייקוניקס מתאימים לכל סוגי העור, גם לבעלות עור שומני או רגיש, והם יכולים לעזור לכן לשמור על עור מאוזן ולח ולנקות אותו היטב מעודף סבום ומלכלוכים שהצטברו במהלך היום.