אקנה הורמונלי: הכל על אקנה הורמונלי ואקנה בוגר

אקנה היא מצב דרמטולוגי נפוץ המשפיע על אנשים בגילאים שונים, הגורם במקרים רבים לפגיעה בביטחון העצמי בגלל המראה של הפנים. אקנה היא תופעה הנפוצה מאוד בגיל ההתבגרות, אך יש גם מקרים של אקנה בוגר המשפיעים על אנשים בכל הגילאים. בואו נדבר על הקשר שבין הורמונים לאקנה, על התסמינים של אקנה הורמונלי והגורמים שלו וגם על שיטות טיפול יעילות.

לפני הכול: מהם הורמונים?

הורמונים הם מולקולות חיוניות בגוף המיוצרות על ידי הבלוטות האנדוקריניות כמו בלוטת יותרת המוח, בלוטת התריס, בלוטת יותרת הכליה ועוד, המווסתות מגוון רחב של תפקודים בגוף כמו גדילה, חילוף חומרים, פוריות ומצבה רוח. הורמונים הם חומרים חשובים לשמירה על הומאוסטזיס, להסתגלות של הגוף לשינויים סביבתיים ולתמיכה בשלבי חיים שונים כמו התבגרות מינית, היריון וגיל המעבר. לכל הורמון יש תפקיד ספציפי וחשוב בגוף, החל באינסולין המווסת את רמות הגלוקוז בדם וכלה באסטרוגן וטסטוסטרון הקשורים להתפתחות המינית ולמערכת הרבייה. האיזון ההורמונלי הוא קריטי לבריאות, וגם ההפרעות הקלות ביותר עלולות להוביל לבעיות, ואחת התופעות הנפוצות היא אקנה. גורמים כמו סטרס, תפריט תזונה לקוי, מחלות ומזהמים חיצוניים יכולים להשפיע על רמות ההורמונים בגוף ולגרום לבעיות הנובעות מחוסר האיזון הזה.

הקשר שבין הורמונים לאקנה

אקנה מושפעת באופן ישיר ורב מההורמונים בגוף, ובייחוד מהורמונים אנדרוגנים כמו טסטוסטרון המגבירים את ייצור הסבום, מה שהופך את גיל ההתבגרות לזמן שיא להתפרצויות אקנה. השפעה הורמונלית זו ממשיכה גם בבגרות, שם חוסר איזון בהורמונים עלול לגרום לאקנה להופיע שוב ושוב או להחמיר, בייחוד אצל נשים העוברות שלבי חיים חשובים כמו היריון ולידה, או אם הן מתמודדות עם בעיות אנדוקריניות שונות. מתח נפשי מסבך את המצב עוד יותר על ידי העלאת רמות האנדרוגנים בגוף, המגבירים את הסיכוי להתפרצויות של אקנה. באמצעות היכרות עם ההשפעה הרבה שיש להורמונים על התפרצויות אקנה תוכלו לזהות היטב אם האקנה שאתן מתמודדות איתה היא אכן אקנה הנובעת מהורמונים, ולפנות לקבלת הטיפולים המתאימים למצב הספציפי שלכן ובהתחשב בבעיות בריאות ברקע שלכן אם יש כאלו.

מה זה אקנה הורמונלי?

אקנה הורמונלי הוא אקנה הקשור לתנודות ברמות ההורמונים. הפצעונים של אקנה הורמונלי המופיעים בגיל הבגרות (ולא בגיל ההתבגרות) מופיעים לרוב סביב קו הלסת, הסנטר והלחיים התחתונות, ובדרך כלל מתבטאת בצורה של ציסטות ונגעים (קומודונים הם שכיחים פחות במקרה זה). סוג זה של אקנה שכיח יותר בקרב נשים בשל התנודות ההורמונליות הקשורות למחזור החודשי, להיריון ולגיל המעבר, אשר עלולות להגביר את ייצור הסבום ולהוביל להתפרצויות. עם זאת, אקנה הורמונלי יכול להשפיע גם על גברים עקב חוסר איזון באנדרוגנים.

כמה זה נפוץ?

אקנה הורמונלי הוא לא רק בעיה בגיל ההתבגרות – זהו מצב שכיח גם בקרב מבוגרים, בייחוד אצל נשים בנות 20 עד 40. העלייה בשכיחות של אקנה הורמונלי אצל מבוגרים מיוחסת לאורח חיים לא בריא, לגורמי עקה סביבתיים ולשינויים תזונתיים כמו כמות נמוכה יותר של ויטמינים ומינרלים ועלייה בצריכת מזון עתיר סוכר ושומנים. לפי ההערכות כ-50% מהנשים בגילאי ה-20 מתמודדות עם התפרצויות של אקנה הורמונלי, ובקרב נשים בגילאי הארבעים כרבע מהן יתמודדו עם התופעה. בדרך כלל האקנה שמתמודדים איתה היא "המשך" של האקנה שסבלו ממנה בגיל ההתבגרות, וחלק קטן מהמקרים הוא אקנה שהתפרצה בגיל מאוחר.

אקנה הורמונלי אצל גברים

אקנה הורמונלי אצל גברים נפוץ מאוד בגיל ההתבגרות בגלל השינויים שהגוף עובר, ובהם שינוי באיזון רמות הטסטוסטרון והאנדרוסטרון בגוף. במהלך גיל ההתבגרות יש עוד גורמים העלולים להחמיר את האקנה כמו מתח, תזונה לקויה וגם עישון. בדרך כלל הטיפול המומלץ למתבגרים הוא משחות לטיפול מקומי או אנטיביוטיקה לבליעה, וברוב המוחלט של המקרים אצל גברים העניין חולף לאחר סוף גיל ההתבגרות והם שוכחים מההתפרצויות הנרחבות של הפצעונים המציקים.

הגורמים לאקנה הורמונלי

אקנה הורמונלי יכול להופיע בגלל כמה גורמים, ולכל אחד מהם יש קשר כלשהו לתנודות הורמונליות או לחוסר איזון בגוף:

אקנה הורמונלי לאחר הפסקת גלולות

הפסקת גלולות למניעת היריון עלולה להוביל לתנודות הורמונליות ולשינויים ברמות האנדרוגנים, הגורמים להתפרצויות של אקנה. תקופת מעבר זו דורשת הסתגלות, ולאחר כמה חודשים הגוף אמור לחזור למחזור ההורמונלי הטבעי שלו.

הקשר בין אקנה הורמונלי לשחלות פוליציסטיות

תסמונת השחלות הפוליציסטיות (PCOS) היא מצב המאופיין בחוסר איזון הורמונלי. נשים המתמודדות עם מצב של PCOS מתמודדות בסבירות גבוהה מאוד עם אקנה הורמונלי בכל פעם שיש להן התפרצות של פצעונים על הפנים בגלל הרמות הגבוהות של אנדרוגנים בגוף. הטיפול הנפוץ ביותר לתסמונת השחלות הפוליציסטיות הוא גלולות למניעת היריון המאזנות את רמות ההורמונים בגוף, והטיפול הכללי במצב כולל בדרך כלל גם טיפול בתסמינים שהיא מייצרת, לרבות משחות לטיפול מקומי בפצעונים ומוצרי קוסמטיקה לניקוי העור.

מחזור האישה

שינויים מחזוריים בהורמונים במהלך המחזור החודשי עלולים לגרום לאקנה אצל נשים רבות בשלבים שונים בחודש. תנודות ברמות האסטרוגן והפרוגסטרון יכולות להגביר את ייצור החלב ואת הסבירות להתפרצויות אקנה בכל שלב.

היריון

היריון גורם לשינויים הורמונליים מהותיים בגוף האישה, וביניהם רמות אנדרוגנים מוגברות אשר עלולות לעורר או להחמיר אקנה אצל חלק מהנשים.

הווסת

הווסת הוא החלק הרגיש במחזור החודשי, והשינויים ההורמונליים הקשורים לווסת עלולים להוביל גם הם להתפרצויות אקנה.

מתח

מתח מגביר את רמות הקורטיזול בגוף, והוא משפיע בעקיפין על רמות האנדרוגנים ועל ייצור הסבום בפנים.

תזונה

מזונות כמו מוצרי חלב, מזון מעובד עתיר בסוכר ובשר מעובד מלא בהורמונים עשויים להשפיע על רמות ההורמונים ולהוביל להתפרצויות אקנה, אם כי עולם המדע עדיין לא הביא תוצאות חד משמעיות לכך.

הפרעות אנדוקריניות

הפרעות ומצבים המשפיעים על המערכת האנדוקרינית עלולים להוביל לחוסר איזון הורמונלי ולאקנה.

אקנה הורמונלי אצל נשים: מתי זה יכול להופיע?

אקנה הורמונלי אצל נשים יכול להופיע בשלבי חיים שונים, כל אחד מהם מאופיין בשינויים הורמונליים ניכרים. יש נשים שימשיכו להתמודד עם אקנה גם לאחר שהגוף סיים את גיל ההתבגרות, יש כאלו המתמודדות עם אקנה הורמונלי במהלך ההיריון וגם קצת אחרי הלידה, ויש כאלו שיחוו התפרצות מאוחרת של אקנה בגיל מאוחר מאוד ובגיל המעבר.

אקנה הורמונלי בגיל ההתבגרות

תחילת ההתבגרות המינית של הגוף מביאה לשינויים הורמונליים ולחוסר איזון בכמות האנדרוגנים, העלולים להוביל להתפתחות אקנה. זהו בדרך כלל המפגש הראשון עם אקנה הורמונלי עבור נשים רבות.

אקנה הורמונלי בגיל המעבר

במהלך גיל המעבר חלה ירידה ברמות האסטרוגן בגוף ביחס לאנדרוגנים, והמצב הזה עלול לעורר אקנה (במקרים מסוימים לראשונה מאז גיל ההתבגרות) או להחמיר מצב קיים של אקנה.

איפה יכול להופיע אקנה הורמונלי?

אקנה הורמונלי משפיע בעיקר על השליש התחתון של הפנים: קו הלסת, הסנטר ומסביב לפה. עם זאת, אקנה הורמונלי יכול להופיע גם באזורים אחרים בגוף: על הגב, על החזה ועל הצוואר.

אקנה הורמונלי על הסנטר ועל האזור התחתון של הפנים

הסנטר הוא מוקד שכיח לאקנה הורמונלי בשל ריכוז גבוה של בלוטות שומן. אקנה באזור הזה של הגוף מושפע מהמחזור חודשי והווסת, מהיריון או משינויים הורמונליים אחרים. גם קו הלסת והצד התחתון של הלחיים הם אזורים שבהם יכול להופיע אקנה הורמונלי בגלל הכמות הגדולה יחסית של קולטני האנדרוגנים הנמצאים שם.

אקנה הורמונלי בגב, בחזה ובצוואר

באזורי הגב, החזה והצוואר יש הרבה בלוטות שומן הרגישות לשינויים הורמונליים, מה שהופך אותם למקומות נפוצים להתפרצויות אקנה הורמונלי.

איך מזהים אקנה הורמונלי?

זיהוי אקנה הורמונלי נעשה לפי הקריטריונים הרלוונטיים להתפרצות מהסוג הזה:

  • האזור בפנים – אם האקנה מרוכזת בצד התחתון של הפנים, כנראה מדובר באקנה הורמונלי
  • סוג הפצעונים – אקנה הורמונלי הוא לרוב נגעים וציסטות, וקומודונים הם נפוצים פחות במקרה זה
  • בעיות רקע – מחזור לא סדיר, בעיות אנדוקריניות, שחלות פוליציסטיות ועוד הם מצבים העלולים להשפיע על הופעה של אקנה הורמונלי
  • העיתוי של ההתפרצות – אם הפצעונים מתרבים ממש לפני הווסת או בפרקי זמן ספציפיים וקבועים בחודש, הרי שמדובר באקנה הורמונלי. כמו כן, אם לא סבלתן מאקנה במהלך חייכן אך בגיל מבוגר פתאום מופיעה התפרצות קשה זהו אקנה הורמונלי
  • חוסר תגובה לטיפולים – אקנה הורמונלי עלול שלא להגיב לטיפולים, ואם אין שיפור לאחר שימוש בתכשירים או בתרופות כנראה מדובר באקנה הורמונלי

טיפול באקנה הורמונלי

טיפול באקנה הורמונלי כולל לרוב שילוב של שינויים באורח החיים, טיפולים מקומיים בפצעונים והתערבויות הורמונליות. גלולות למניעת היריון ואנטי אנדרוגנים הם תרופות יעילות לטיפול במצב, ויש גם חומרים קשים יותר כמו איזוטרטינואין (רואקוטן). רטינואידים לשימוש חיצוני, בנזואיל על-חמצני ואנטיביוטיקה יכולים לעזור גם הם לטפל בתסמינים הקיימים ולמנוע היווצרות של נגעים חדשים.

שינויים באורח החיים כמו הפחתת מתח נפשי, תזונה מאוזנת ופעילות גופנית סדירה, יכולים גם הם להשפיע רבות על הטיפול אקנה הורמונלי על ידי מיתון התנודות ההורמונליות בגוף. מומלץ לפנות לרופא כדי לקבל המלצות ממוקדות יותר המתאימות למצב הספציפי שאתן מתמודדות עימו.

מהו אקנה בוגר?

אקנה בוגר הוא סוג של אקנה המופיע לאחר גיל ההתבגרות או מופיע לראשונה בבגרות. לעומת אקנה הורמונלי, הקשור ישירות לתנודות הורמונליות בגוף, אקנה בוגר יכול להיות מושפע מגורמים כמו גנטיקה, אורח חיים, סטרס ושימוש במוצרי טיפוח שאינם מתאימים לעור.

ההבדלים בין אקנה הורמונלי לאקנה בוגר

אקנה הורמונלי הוא סוג של אקנה שאנשים בוגרים מתמודדים עימו, והגורם הישיר והיחיד שלו הוא תנודות הורמונליות. לעומתו, לאקנה בוגר יש מגוון רחב יותר של גורמים. אקנה הורמונלי מתבטא בדרך כלל סביב קו הלסת והסנטר, ובמקרה של אקנה בוגר ההתפרצות מופיעה בכל אזורי הפנים ומושפעת גם מגורמים חיצוניים. כמו כן, טיפולי אקנה הורמונליים מתמקדים לרוב בוויסות הורמונלי של הגוף, ובטיפולי אקנה בוגר נדרשים לרוב טיפולים מקומיים ושינויים באורח החיים.

על אקנה הורמונלי ורוזציאה

אקנה הורמונלי ורוזציאה הם מצבים שונים, אך התסמינים שלהם דומים ולפעמים קשה להבין מה קרה לעור הפנים. ברגע שאתן רואות פצעים אדמומיים על הפנים קשה להבין אם מדובר באקנה הורמונלי או ברוזציאה (או בשילוב של השניים, חס וחלילה), אבל חשוב להבין את ההבדלים בין התופעות כדי לדעת כיצד לטפל כמו שצריך בפנים:

  • הגורם – אקנה הורמונלי מושפע ישירות משינויים הורמונליים בגוף, ועל אף שלא יודעים בדיוק לומר מה גורם לרוזציאה בדרך כלל יש טריגרים כמו אכילת אוכל חריף, רגישות של מערכת החיסון וגורמים גנטיים
  • התסמינים – אם אתן רואות שהפצעונים והאדמומיות מתרכזים רק בצד התחתון של הפנים, ייתכן שמדובר באקנה הורמונלי. רוזציאה מאופיינת לרוב באדמומיות של הפנים עצמן, בתחושת רגישות וגרד ובנגעים קטנים וסגורים

מומלץ מאוד להתייעץ עם רופא עור או עם גורם מוסמך אחר במקרה שאתן לא בטוחות מהי שיטת הטיפול הנכונה למצב שלכן.

לסיכום   

אקנה הורמונלי ואקנה בוגר הם תופעות המשפיעות על בריאות העור וגם על המצב הרגשי של המתמודדים עימן. הבנת הקשר המורכב בין ההורמונים לאקנה היא חיונית לטיפול נכון במצב. על ידי זיהוי הסימנים של אקנה הורמונלי ושימוש בגישה טיפולית מקיפה, תוכלו לעזור לעור שלכן להשתקם ולהעלים את כל הנגעים כדי ליהנות ממראה חלק ובריא ומעלייה בביטחון העצמי. חשוב להתייעץ עם גורם מומחה בתחום הרפואה במידת הצורך כדי לקבל טיפולים הורמונליים ותרופתיים המתאימים לכן.