שחורים באף

האף הוא מאפיין בולט של הפנים, ועבור אנשים רבים נוכחות של שחורים באף יכולה לפגוע בביטחון העצמי. הנקודות השחורות והקטנות האלו הן עניין די נפוץ, וכאן תוכלו לקרוא ולהבין מדוע הן נוצרות ואיך אפשר לטפל בהן בצורה הנכונה בלי לפגוע בעור.

 

מהם שחורים באף?

שחורים באף הם נקבוביות בעור שנחסמו בגלל הצטברות לכלוך, תאים מתים וסבום. העור מפריש באופן קבוע סבום לעור כדי להגן עליו והנקבוביות הן הדרך שבה העור "נושם", וחסימה שלהן בתוספת חמצון של הסבום מובילה לצבע השחור האופייני. הנקבוביות יכולות להיסתם בכל מקום בעור שבו הן נמצאות, אך בפנים ובפרט באף יש כמות גדולה מאוד של נקבוביות, ולכן התופעה נפוצה יותר באזור הזה.

 

שחורים באף: הסיבות והגורמים

חשוב לדעת מהם הגורמים לשחורים באף כדי לדעת מהם הצעדים הנדרשים לטיפול במצב ולמניעת הישנות של התופעה. בואו נדבר בהרחה על הסיבות והגורמים לחסימת הנקבוביות וליצירת שחורים באף:

ייצור עודף של סבום

אחד הגורמים העיקריים לשחורים באף הוא ייצור יתר של סבום על ידי בלוטות החלב. סבום הוא חומר חיוני לשמירה על מאזן הלחות של העור, אבל כאשר הוא מיוצר בכמות גדולה מדי הוא עלול להתערבב עם תאי עור מתים ועם פסולת אחרת על העור, לסתום נקבוביות וליצור ראשים שחורים.

הצטברות תאי עור מתים

העור מתחדש כל הזמן ומשיל באופן טבעי תאי עור מתים כדי לפנות מקום לתאי עור צעירים וחדשים. עם זאת, כאשר תאי עור מתים מצטברים על פני העור הם עלולים לחסום נקבוביות, מה שתורם להיווצרות ראשים שחורים.

הרגלי טיפוח עור לקויים

שגרת ניקוי לא מספקת, הסרה לא טובה של איפור ושימוש במוצרי טיפוח עור אגרסיביים או כאלו שאינם מתאימים לסוג העור עלולים כולם לתרום להתפתחות ראשים שחורים. הרגלי היגיינה לקויים עלולים להוביל להצטברות של שמן ולכלוך על העור, מה שמגביר את הסיכון לחסימת נקבוביות ולהתפרצויות אקנה.

שינויים הורמונליים

שינויים הורמונליים בגוף, בייחוד במהלך גיל ההתבגרות, בזמן הווסת, בהיריון או בגיל המעבר, עלולים להשפיע על ייצור החלב ועל תחלופת תאי העור. יש אנשים בעלי נטייה להופעה של כמות גדולה יותר של ראשים שחורים וצורות אחרות של אקנה בתקופות של חוסר איזון הורמונלי.

גורמים תזונתיים

בחירות תזונתיות מסוימות עלולות להחמיר תסמיני אקנה, כולל ראשים שחורים. מזונות עם אינדקס גליקמי גבוה כגון חטיפים ממותקים ופחמימות ריקות עלולים להוביל לייצור חלב מוגבר ולדלקת, מה שעלול להחמיר את היווצרות הראשים השחורים.

 

סוגי שחורים באף: קומודונים לבנים או שחורים

נקבוביות סתומות בעור בדרך כלל מופיעות בשתי צורות – קומודונים לבנים או שחורים. על אף שהם נראים די דומים, קיימים הבדלים בולטים בין שני סוגים אלו:

קומודונים לבנים

ראשים לבנים, הידועים גם בשם קומודונים סגורים, מופיעים כאשר הנקבובית נסתמת בסבום ובתאי עור מתים, ובעקבות כך מופיעה בליטה קטנה על העור, ממש כמו בהתפרצות אקנה. לעומת ראשים שחורים, הראשים הלבנים הם סגורים ומתחת לעור, והצבע הלבן שלהם נובע מחוסר חמצון של הסבום.

מה שאנחנו מכנים "שחורים": קומודונים שחורים

ראשים שחורים, המכונים גם קומודונים פתוחים, מופיעים כאשר הנקבובית נסתמת באופן חלקי, מה שמאפשר חשיפה לחמצן באוויר. חשיפה זו יוצרת תהליך של חמצון הסבום החוסם את הנקבובית, שהופך את הסבום לצבע הכהה האופייני לשחורים באף. לראשים שחורים יש חלק פתוח, מה שהופך אותם לבולטים יותר ורגישים יותר לאיסוף זיהומים סביבתיים ופסולת.

 

דרכי הטיפול בקומודונים

טיפול בשחורים באף דורש גישה ממוקדת שמטרתה לפתוח נקבוביות סתומות, להפחית ייצור עודף של סבום ולקדם את חידוש העור. קיימות כמה שיטות טיפול, שכל אחת מהן מתמקדת בהיבטים שונים של היווצרות השחורים והעלמה שלהם.

מדבקות לשחורים באף

מדבקות להסרת שחורים באף הן רצועות הדבקה שיש בהן רכיבים כמו חומצה סליצילית או פחם, שנועדו להידבק לעור ולשלוף זיהומים מנקבוביות סתומות. בשימוש במדבקות מניחים אותן על אזור האף למשך זמן מוגדר, ולאחר מכן מקלפים אותן כדי להסיר את הראשים השחורים ועודפי סבום מהעור.

ניקוי הפנים

ניקוי נכון הוא חיוני להסרת לכלוך, סבום ושאריות איפור, העלולים לתרום להיווצרות של שחורים באף. שימוש בתכשירי ניקוי עדינים פעמיים ביום עוזר לשמור על עור נקי מבלי להסיר את השמנים הטבעיים הנחוצים לתפקוד תקין. קלינזר החומצות של אייקוניקס הוא מוצר מושלם לניקוי עמוק של העור, ועומדות מאחוריו שנים של מחקר מעמיק כדי לספק לכן את המוצר הטוב ביותר לניקוי הפנים. הוא מכיל רכיבים טבעיים בלבד ומתאים לשימוש גם לבעלות עור רגיש, לנשים בהיריון ולכל אחת המעוניינת במוצר איכותי להוספה לשגרת הטיפוח שלה.

פילינג

שימוש בפילינג באופן קבוע מסייע להסיר תאי עור מתים מפני העור, ומונע מהם להצטבר ולסתום נקבוביות. אפשר להשתמש במוצרי פילינג מכניים כמו מברשות כדי להסיר תאי עור מתים, וחומרי פילינג כימיים ממיסים את הקשרים המחזיקים תאי עור מתים יחד ומאפשרים לכם לשלב את התהליך גם בשגרת הטיפוח שלכן.

 

טיפים לטיפול בשחורים באף

הינה כמה טיפים מאיתנו שכדאי לכן לאמץ בשגרת טיפוח העור כדי למנוע הופעה של שחורים באף ולטפל בהם אם הם מופיעים:

להימנע מתכשירים המכילים אלכוהול

מוצרי טיפוח עור על בסיס אלכוהול עלולים להסיר מהעור את השמנים הטבעיים שלו ולגרום ליובש ולגירוי. מומלץ לבחור במוצרים שאין בהם אלכוהול כדי להעניק לעור טיפול עדין שלא יעורר גירוי או דלקת.

לא ללחוץ

חשוב מאוד לא ללחוץ ולסחוט את השחורים באף – פעולה כזאת עלולה להחמיר דלקת, להעלות את הסיכון לצלקות ולהכניס חיידקים מזיקים לעור. שיטות עדינות להוצאת שחורים באף או טיפול מקצועי הם חלופות מומלצות.

תזונה ושתיית מים

הקפדה על שתייה מספקת של מים ושמירה על תזונה מאוזנת עשירה בפירות, בירקות ובדגנים מלאים יכולה לחזק את הבריאות הכללית של העור ולהפחית את הסיכוי להיווצרות ראשים שחורים. צריכת מים מספקת שומרת על לחות העור ומסייעת בסילוק רעלים, ומזונות עשירים בנוגדי חמצון נלחמים בדלקות ובעקה חמצונית.

שגרה קבועה לטיפוח עור

בנייה של שגרת טיפוח עור עקבית המותאמת לסוג העור שלכן היא בעלת חשיבות עליונה למניעת ראשים שחורים ולשמירה על עור נקי ובריא. שגרה זו צריכה לכלול ניקוי, פילינג, הענקת לחות וגם מריחת קרם הגנה יום יומית, בתוספת טיפולים ממוקדים לפי הצורך כמו אנטי אייג'ינג או הבהרת פיגמנטציה.

 

מניעת שחורים באף

מניעת שחורים באף דורשת גישה פרואקטיבית המתמקדת בשמירה על נקבוביות נקיות, איזון ייצור הסבום וקידום בריאות העור הכללית. הינה כמה צעדים שתוכלו לנקוט כדי למזער את הסיכוי להיווצרות שחורים באף ובפנים:

  • נקו את הפנים פעמיים ביום – נקו את הפנים פעמיים ביום עם תכשיר ניקוי עדין ולא קומודוגני כדי להסיר לכלוך, שומן ותאי עור מתים העלולים לסתום נקבוביות וליצור ראשים שחורים. הימנעו מקרצוף אגרסיבי או מחומרי ניקוי חזקים, שכן אלו עלולים לגרות את העור ולהחמיר תסמינים
  • השתמשו במוצרים שאינם קומודוגניים – בחרו מוצרי טיפוח ואיפור המסומנים כלא קומודוגניים, כלומר אינם שומניים וכאלו שלא יסתמו נקבוביות, בייחוד אם העור שלכן נוטה לשומניות. חפשו תכשירים קלילים ונטולי שמן שלא יחמירו ראשים שחורים או אקנה
  • הגבילו את החשיפה לשמש – הגנו על העור מפני נזקי השמש על ידי שימוש יום יומי בקרם הגנה עם מקדם הגנה רחב טווח של 30 לפחות, אפילו בימים מעוננים. חשיפה לשמש עלולה להחמיר תסמיני אקנה ולהגביר את הסיכון להיפרפיגמנטציה פוסט-דלקתית, ולכן חיוני להגן על העור מפני קרני UV מזיקות
  • אורח חיים בריא – שמרו על אורח חיים בריא על ידי תזונה מאוזנת, פעילות גופנית סדירה, ניהול רמות מתח ושינה מספקת. אורח החיים שלכן משפיע על רמות ההורמונים בגוף, על בריאות העור ועל הרווחה הכללית שלכן, ובין היתר משפיע גם על מניעת ראשים שחורים וצורות אחרות של אקנה
  • הימנעו מלגעת בפנים – השתדלו לגעת בפנים שלכן כמה שפחות, כדי להימנע מהעברת חיידקים הנמצאים על הידיים לעור הפנים ולתוך הנקבוביות. שטפו את הידיים באופן עקבי והימנעו מנגיעה בפנים ככל האפשר
  • שימוש בחומצות אלפא ובטא היסרוקסיות - הקפידו על שימוש בחומצות אלפא ובטא היסרוקסיות בשגרת הטיפוח הלילית שלכן.

 

לסיכום   

שחורים באף הם עניין די נפוץ שאפשר לטפל בו במגוון דרכים. החל בהסרתם באמצעות כלי ייעודי שאפשר לרכוש ברשתות קוסמטיקה וכלה בשימוש בקלינזר של אייקוניקס ובמוצרים נוספים לניקוי הפנים – יש מגוון שיטות שבאמצעותן תוכלו להסיר שחורים באף ולמנוע את חזרתם למשך זמן. הטיפים שכאן יוכלו לעזור לכן לשמור על עור מאוזן ועל נקבוביות פתוחות לטווח הארוך.