פרוביוטיקה של העור

פרוביוטיקה נמצאת כבר שנים רבות בשימוש כתמיכה במערכת העיכול וגם בתחום של רפואת נשים, אבל לאחרונה המודעות גוברת גם לפרוביוטיקה של העור ולמוצרים טופיקליים שאפשר למרוח על העור כדי לעזור לו. המיקרוביום הוא מערכת מורכבת של חיידקים ומיקרואורגניזמים אחרים החיים על העור, ואיזון נכון של המיקרוביום הוא חיוני לשמירה על עור בריא. החיידקים הטובים בפרוביוטיקה לעור מסייעים להגן עליו מפני פתוגנים מזיקים, תומכים ביכולת ההגנה שלו ומשפרים את קצב ההתחדשות שלו.

מהי פרוביוטיקה של העור?

פרוביוטיקה היא המונח למיקרואורגניזמים חיים (או כמו שכולם אוהבים לקרוא להם, "חיידקים מועילים") שאנחנו צורכים בדרכים שונות כדי לשפר את הבריאות של הגוף. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות מזון ותוספים, אך היום נדבר על פרוביוטיקה לעור, שהיא פרוביוטיקה בצורת מוצרים שמורחים על העור כדי להפיק מהם את המיטב. גם על העור יש אוכלוסייה של חיידקים, ובדיוק כמו שפרוביוטיקה למעיים עוזרת לשמור על איזון של חיידקים מועילים, משתמשים בפרוביוטיקה לעור כדי לתמוך במאזן התקין של החיידקים על העור, לשפר את ההגנה הטבעית שלו ולהפחית את חומרתן של בעיות עור שונות.

ההשפעה של פרוביוטיקה על המיקרוביום של העור שלנו

פרוביוטיקה פועלת על ידי הגדלה של ריכוז החיידקים הרצויים והטובים במיקרוביום של העור. שימוש בחומרים האלו באופן חיצוני או פומי, המכילים מיקרואורגניזמים חיים וטובים, יכול לעזור להחזיר את האיזון הטבעי של מיקרוביום העור, אשר עלול להיות מושפע מגורמים כמו זיהום, סטרס או מוצרי טיפוח עור שלא מתאימים לכן. מיקרוביום מאוזן פועל כמחסום המגן על העור מפני פתוגנים מזיקים, תומך בחסינות העור ומסייע בוויסות של תגובות דלקתיות. על ידי תוספת של חיידקים (ומיקרואורגניזמים אחרים) טובים, מוצרי הפרוביוטיקה עוזרים לדחוק החוצה מיקרואורגניזמים מזיקים ולהחזיר את האיזון לעור.

כיצד פועלת פרוביוטיקה על העור?

פרוביוטיקה משפיעה על העור באמצעות מנגנונים פיזיים וכימיים המייצרים סביבה טובה לחיידקים הרצויים לשגשג בה. הפרוביוטיקה משמרת ומשפרת את מחסום העור באמצעות עידוד הייצור של סרמידים ושומנים אחרים, החיוניים לשמירה על לחות העור והגנה מפני גירויים חיצוניים. פרוביוטיקה גם עוזרת לווסת תסמינים של דלקת על ידי השפעה על התגובה החיסונית של העור, ועוזרת להפחית אדמומיות ודלקת הקשורות למחלות כמו אקנה ורוזציאה. יש לה גם תפקיד בקידום איזון מיקרוביאלי על העור בכך שהיא מעכבת את השגשוג של חיידקים מזיקים ומעודדת במקביל את השגשוג של החיידקים המועילים. הפרוביוטיקה מאזנת את חומציות העור ומספקת סביבה שהיא מצד אחד מתאימה מאוד לחיידקים הטובים ומצד שני לא מתאימה לגידול של החיידקים והפתוגנים שישפיעו על העור לרעה. פרוביוטיקה גם תורמת לשיפור מצב העור באמצעות סיוע בהתחדשות של תאי העור ובתיקון רקמות פגועות.

היתרונות של שימוש בפרוביוטיקה לעור

לשילוב של פרוביוטיקה בשגרת הטיפוח לעור יש כמה יתרונות שהופכים את הפעולה לכדאית במיוחד:

מניעת אקנה ופצעונים

פרוביוטיקה יכולה לסייע במניעת אקנה ופצעונים על ידי איזון המיקרוביום של העור והרגעת דלקת. על ידי עידוד השגשוג והצמיחה של חיידקים טובים, המתחרים בחיידקים הגורמים לאקנה ו"דורסים" אותם, הפרוביוטיקה יכולה להפחית את התדירות והחומרה של התפרצויות אקנה. הפרוביוטיקה יכולה גם לעזור בוויסות של ייצור הסבום, כשבדרך כלל ייצור עודף של סבום יוצר סתימות של נקבוביות ופצעונים.

הרגעת עור רגיש ומגורה

עבור מי שיש לה עור רגיש או מגורה, פרוביוטיקה יכולה להציע הקלה על ידי הפחתת החומרה של דלקת ושיפור מחסום העור. יש לחיידקים הפרוביוטיים יכולות נוגדות דלקת שיכולות להרגיע אדמומיות וגירוי, מה שהופך אותם לבחירה מצוינת עבור אנשים המתמודדים עם מחלות כמו אקזמה או רוזציאה.

איזון רמת הלחות ושיפור מראה העור

פרוביוטיקה יכולה לסייע באיזון של רמות הלחות בעור על ידי חיזוק מחסום העור, כדי שהלחות לא "תברח" מהעור והוא יהיה חלק וזוהר יותר.

החסרונות של שימוש בפרוביוטיקה לעור

למרות היתרונות החשובים של פרוביוטיקה, שימוש בה יכול לבוא עם חסרונות ואתגרים מסוימים. אחד האתגרים המרכזיים הוא שמירה על החיידקים בחיים במוצרי הטיפוח עד שמשתמשים בהם. ייתכן שחלק מהחיידקים יאבדו את יעילותם עד שהם יגיעו לשימוש, ועדיין לא הגיעו לביסוס מחקרי חד משמעי שיעזור לדייק כמו שצריך את הנוסחאות של המוצרים וליצור פורמולה מנצחת שעובדת ב-100% מהמקרים.

כמו כן, אנשים מסוימים עלולים לחוות גירוי בעור או פריחה בתגובה לרכיבים פרוביוטיים. חשוב להשתמש במוצרים האלו בהדרגה ולשים לב לכל תגובה לא רצויה. לצד אלו, היעילות של הפרוביוטיקה יכולה להשתנות בהתאם לזן הספציפי שבו אתן משתמשות ולריכוז החיידקים במוצר, וזה אומר שלא כל פרוביוטיקה עשויה להשיג את התוצאות הרצויות.

מחקרים מדעיים על פרוביוטיקה של העור

מחקרים מדעיים רבים שנערכו בשנים האחרונות מראים מגמות חיוביות בנוגע ליעילות של פרוביוטיקה לעור. למשל, מחקר מסוים שנערך על ידי מומחי מיקרוביולוגיה הראה כי שימוש בפרוביוטיקה מסוג Lactobacillus Johnsonii יכול להפחית את נוכחות חיידקי הסטפילוקוקוס בעור אצל אנשים עם אטופיק דרמטיטיס (אקזמה), ולשפר את מצב העור. מחקרים נוספים הנערכים על ידי מכוני מחקר ברחבי העולם המתעסקים בתחומי רפואה, קוסמטיקה ומיקרוביולוגיה, מתמקדים ביכולת של הפרוביוטיקה לטפל באקנה, בפסוריאזיס ובבעיות עור נוספות.

פרוביוטיקה בקוסמטיקה: קצת על מוצרים מבוססי פרוביוטיקה

במקביל למחקרים, המגמה עכשיו היא לייצר מוצרי קוסמטיקה לעור שיש בהם פרוביוטיקה. במוצרי קוסמטיקה מבוססי פרוביוטיקה אתם עשויים להיתקל במרכיבים שהם "תסיסות" של חיידקים למיניהם כמו Lactobacillus, Streptococcus ועוד. כן, אלו ממש חיידקים שלפעמים קשורים למקרים נעימים פחות (כמו דלקת גרון מסטרפטוקוקוס), אבל כמובן שיש הרבה סוגים של חיידקים ואורגניזמים וכאן מדובר בכאלו שיעשו לעור טוב ולא להיפך. הינה דוגמאות לביטויים שתראו על התוויות של המוצרים:

Lactococcus ferment lysate, Streptococcus thermophilus ferment, Leuconostoc ferment filtrate, Bifida ferment lysate.

כיצד לשלב פרוביוטיקה בשגרת הטיפוח היומית?

שילוב של פרוביוטיקה בשגרת הטיפוח העור יכולה להיות פשוטה ויעילה. זה מתחיל בבחירה של מוצרים כמו קרם לחות, סרומים ותכשירי ניקוי הכוללים פרוביוטיקה או מרכיבים מותססים – ודאו שהם מכילים חיידקים חיים או תרביות פרוביוטיות. יש למרוח באופן עקבי את המוצרים האלו כחלק משגרת הטיפוח הרגילה שלכן כדי להשיג תוצאות מיטביות. שלבו אותם עם שלבי טיפוח עור אחרים כמו ניקוי ופילינג כדי לשפר את היעילות שלהם. חשוב לעקוב אחרי התגובה של העור לפרוביוטיקה ולהתאים אותה למצב, או להתייעץ עם רופא עור אם מופיעות תופעות לוואי כלשהן.

לסיכום

פרוביוטיקה לעור היא התפתחות חשובה בעולם הקוסמטיקה והטיפוח, והמחקרים הקיימים היום מראים מגמה חיובית שרק תשתפר ותשתכלל בהמשך. אנחנו באייקוניקס משתמשים במוצרים טבעיים בנוסחאות שלנו כדי להעניק לעור שלכן את החומרים הכי טובים, ובקרוב תוכלו למצוא גם אצלנו מוצרים המשתמשים בפרוביוטיקה כדי לשפר את מחסום העור ולהעניק לו מראה זוהר ובריא.