קשקשים בשיער

כמו בכל מקום בעור שלנו, גם בקרקפת התאים מתים, מתחלפים ונושרים, אבל בגלל השיער בדרך כלל קל יותר לשים לב לפתיתים הלבנים שכבר לא מחוברים אליה. אם אתן שמות לב פתאום שיש לכן כמות גדולה וברורה לעין של פתיתים לבנים (או אפילו צהובים לפעמים), ייתכן שיש גורם המאיץ את התהליך ויוצר קשקשים. 

 

מהי קשקשת?

קשקשת היא מצב המאופיין בנשירה מוגברת של תאי עור מתים מהקרקפת. הנשירה עצמה היא תהליך נורמלי, אבל אם הקצב גבוה במיוחד והתאים המתים בולטים לעין, ייתכן שיש בעיה שצריך לטפל בה. קשקשים לפעמים מלווים בגרד ובדלקת, אבל חשוב לציין שהם לא מדבקים והם לא סימן להיגיינה לקויה. גורמים שונים יכולים להשפיע על חומרת הקשקשים ועל תדירות ההופעה שלהם. הגורם השכיח ביותר לקשקשים הוא סבוריאה דרמטיטיס, מחלה שהופכת את הקרקפת לשמנונית, אדומה וקשקשית. מצב זה יכול להשפיע גם על אזורים אחרים של הגוף עם הרבה בלוטות שמן, למשל הגבות, צידי האף או מאחורי האוזניים.

 

התסמינים של קשקשים בקרקפת

לקשקשים יש כמה תסמינים בולטים:

  • פתיתים – פתיתים הם סימן ההיכר של קשקשים. מדובר בפתיתים לבנים או צהבהבים של עור מת הנמצאים על הקרקפת או בשיער
  • גירוד – תחושת גרד מתמשכת בקרקפת, העלולה להחמיר לפעמים את הופעת הקשקשים.
  • אדמומיות וגירוי – דלקת בקרקפת, היוצרת כתמים אדומים שהם רגישים למגע או אפילו כואבים. אדמומיות וגירוי הם בדרך כלל סימנים של בעיה כמו סבוריאה דרמטיטיס או אקזמה
  • קרקפת יבשה – הקרקפת עלולה לתת הרגשה של יובש ומתח
  • כתמים שומניים – במקרים מסוימים, קשקשים יכולים להיות מלווים בכתמים שמנוניים על הקרקפת והשיער

 

למה יש קשקשים בשיער?

הסיבה לקשקשים בשיער נובעת בעיקר מהתחלופה המהירה של תאי העור בקרקפת. נשירה מואצת זו יכולה לנבוע מגורמים שונים, ביניהם:

  • בעיות עור – בעיות עור מסוימות כמו סבוריאה דרמטיטיס או פסוריאזיס עלולות להוביל להופעה של קשקשים
  • זיהומים פטרייתיים – מלסזיה, סוג של שמרים החיים באופן טבעי על הקרקפת, עלולה לגדול יתר על המידה ולגרום לגירוי, מה שמוביל לקשקשים
  • עור יבש – עור יבש עלול לגרום לכתמים מתקלפים ומגרדים, התורמים להופעה של קשקשים
  • עור שמן – קרקפת שומנית מדי עלולה ליצור סביבה התורמת להיווצרות קשקשים
  • רגישות למוצרי שיער – אנשים מסוימים עשויים להגיב בצורה לא טובה למוצרי טיפוח שיער, ובעקבות כך יסבלו מתסמינים דמויי קשקשים

 

איך נוצרים קשקשים בשיער?

קשקשים נוצרים כאשר האיזון הטבעי של הקרקפת מופר. הפרעה זו יכולה לנבוע משילוב של גורמים, ביניהם ייצור יתר של תאי עור, זיהומים פטרייתיים או רגישות למוצרי טיפוח שיער. כאשר תאי העור המתים נושרים מהר מהרגיל, הם מצטברים ויוצרים פתיתים נראים לעין. בנוסף, נוכחות מוגברת בקרקפת של פטריות כמו מלסזיה יכולה להחמיר את המצב.

קשקשים יכולים להיווצר גם עקב שינויים בסביבת הקרקפת, כמו תנודות הורמונליות במהלך גיל ההתבגרות, המגבירות את ייצור השומן. סטרס יכול להחליש את המערכת החיסונית, מה שהופך את הקרקפת לרגישה יותר להופעת קשקשים. יתר על כן, חוסרים תזונתיים, בייחוד של אבץ, ויטמינים מקבוצת B ושומנים מסוימים, עלולים להשפיע לרעה על בריאות העור ולתרום לתופעה של קשקשים.

הסיבות להופעת קשקשים בשיער

חשוב להבין מהו הגורם שבגללו יש לכן קשקשים בשיער כדי לדעת איך לטפל בהם בצורה היעילה והמהירה ביותר:

תאי עור מתים

לתאי העור יש מחזור חיים טבעי של גדילה, הבשלה, מוות ונשירה. כאשר התהליך הזה מואץ ומוגבר, הוא גורם לנשירה מוגזמת של תאי עור מתים. תאים אלו מצטברים על הקרקפת ומתערבבים עם השמנים הטבעיים של העור, ויוצרים את הפתיתים האופייניים של הקשקשים. גורמים כמו אוויר יבש, מזג אוויר קר ובעיות עור מסוימות יכולים להחמיר את התחלופה המהירה הזו.

דלקות עוריות

לזיהומים פטרייתיים, במיוחד על ידי מלסזיה, יש השפעה רבה על ההתפתחות של קשקשים. מלסזיה היא סוג של שמרים הנמצא באופן טבעי על הקרקפת, אך אם האוכלוסייה שלו על הקרקפת גדלה עלולים להיווצר גירוי ודלקת בקרקפת. תגובת הגוף לגירוי כוללת נשירה מוגברת של תאי העור, מה שתורם לקשקשים. מלסזיה ניזונה מהשמנים (סבום) שעל הקרקפת, ומפרקת אותם לחומצות שומן. חלק מהאנשים רגישים לחומצות שומן אלו, ובעקבות כך מופיעה תגובה דלקתית המגבירה את תחלופת תאי העור ואת הקשקשים. אקלים חם ולח יכול להחמיר את המצב הזה כיוון שהוא מספק סביבה אידיאלית לשמרים לשגשג.

סבוריאה

סבוריאה דרמטיטיס היא מחלת עור נפוצה המשפיעה על אזורים בגוף שיש בהם הרבה בבלוטות שמן, ביניהם הקרקפת. היא גורמת לעור להפוך לאדום, שמנוני ומתקלף, המלווה בדרך כלל בקשקשים. הסיבה המדויקת להופעה של סבוריאה אינה ברורה, אך מאמינים כי היא מערבת שילוב של גורמים גנטיים, הורמונליים וסביבתיים. כדי לטפל בסבוריאה צריך להשתמש בשמפו ייעודי ולשמור על היגיינה טובה בקרקפת.

גורמים תורמים אחרים

יש עוד כמה גורמים היכולים לתרום להופעת קשקשים:

  • שינויים הורמונליים – שינויים הורמונליים, בייחוד בגיל ההתבגרות, יכולים להגביר את ייצור הסבום בקרקפת, מה שמוביל לקשקשים
  • מתח – רמות גבוהות של סטרס יכולות להחליש את המערכת החיסונית ולהחמיר תסמיני קשקשים
  • תזונה – תזונה לקויה וחוסרים בוויטמינים ומינרלים עלולים להשפיע על בריאות הקרקפת ולתרום לקשקשים
  • גורמים סביבתיים – תנאי מזג האוויר כמו אקלים קר ויבש יכולים לייבש את הקרקפת ולעודד היווצרות של קשקשים

 

אוכלוסייה בסיכון לקשקשים בקרקפת

קשקשים יכולים להשפיע על כל אחד, אך אוכלוסיות מסוימות נמצאות בסיכון גבוה יותר:

  • מבוגרים – קשקשים שכיחים בעיקר בקרב מבוגרים, בעיקר בגילאי 20–50, בשל בלוטות השמן הפעילות בקבוצת גיל זו
  • גברים – גברים נוטים יותר לפתח קשקשים מאשר נשים, אולי בשל רמות גבוהות יותר של ייצור שמן וגורמים הורמונליים
  • אנשים עם מצבים רפואיים מסוימים – מצבים כגון סוכרת, HIV או הפרעות אוטואימוניות אחרות יכולים להגביר את הסיכון לקשקשים
  • אנשים עם עור או שיער שמן – קרקפת שומנית מדי יכולה ליצור סביבה התורמת להיווצרות קשקשים

 

טיפול בקשקשים

שיטות טיפול שונות יכולות לטפל ביעילות בקשקשים ולהפחית את הנראות והתדירות שלהם. כל גישה מכוונת להיבטים שונים של המצב, מספקת הקלה ומשפרת את בריאות הקרקפת.

סרום שורשי שיער משקם

שימוש בסרום שורשי שיער יכול לעזור להזין את הקרקפת ושורשי השיער, לקדם תחלופת תאי עור בריאה ולהפחית קשקשים. סרום שורשי שיער מכיל מרכיבים חשובים שהקרקפת צריכה כמו ויטמינים, מינרלים ותמציות צמחיות, המחזקים את השיער והקרקפת, משפרים את הבריאות הכללית ומפחיתים תסמיני קשקשים.

בסרום שורשי שיער של אייקוניקס יש רכיבים כמו תמצית עלי ווסאבי המפחיתה נשירה והפרשות של סבום בעור, שילוב של תמציות טבעיות שיש בהן גם ויטמינים כמו ביוטין (ויטמין B7) שיש לו השפעה רבה על חוזק השיער ועל הפחתת נשירה. בסרום שלנו יש גם ליפופפטיד משקם צבע העוזר לכן לשמור על צבע השיער המקורי שלכן וגם קומפלקס פקטורי גדילה המכיל גם ויטמין E, תמצית עלי אקליפטוס וחומצות אמינו שיחזקו את השיער שלכן, יעודדו צמיחה מחודשת ויפחיתו את תחושת הגירוי בקרקפת. שימוש קבוע בסרום שורשי שיער יכול לעזור להחזיר את האיזון הטבעי של הקרקפת ולהפחית את התדירות של הופעת קשקשים.

שמפו נגד קשקשים

שמפו נגד קשקשים פותח במיוחד כדי להתמודד בהצלחה עם קשקשים. הוא מכיל מרכיבים פעילים כמו אבץ, חומצה סליצילית ועוד מרכיבים המסייעים להפחית צמיחה של פטריות על הקרקפת, לשלוט בייצור השמן ולקלף תאי עור מתים, תוך התמודדות יעילה עם קשקשים.

מברשת לעיסוי הקרקפת

שימוש במברשת לעיסוי הקרקפת יכול לעזור לשפר את זרימת הדם לקרקפת, לקדם עור בריא ולהפחית קשקשים. עיסויים קבועים לקרקפת יכולים גם לעזור לפזר את השמנים הטבעיים באופן שווה, מה שמפחית הצטברות של תאי עור מתים. מברשת לעיסוי הקרקפת יכולה גם לעזור לקלף בעדינות את הקרקפת, להסיר תאי עור מתים ולהפחית את המראה של קשקשים. זרימת הדם המשופרת יכולה לשפר את אספקת החומרים המזינים לזקיקי השיער, ולקדם צמיחת שיער בריאה יותר.

 

מנפצים מיתוסים בנוגע לקשקשים בשיער

יש מיתוסים רבים סביב קשקשים היכולים להוביל לתפיסות מוטעות ולטיפולים לא יעילים. בוא נפריך כמה מהמיתוסים הנפוצים ביותר.

חפיפת יתר של השיער גורמת לקשקשים

חפיפת יתר של השיער אינה גורמת לקשקשים. למעשה, שטיפה קבועה עם שמפו מתאים יכולה לעזור להסיר עודפי סבום ותאי עור מתים, ולהפחית את החומרה של הקשקשים. עם זאת, שימוש בשמפו אגרסיבי או שטיפה תכופה מדי עלולים לגרות את הקרקפת, מה שעלול להחמיר את תסמיני הקשקשים.

שטיפה קבועה יכולה לעזור לשמור על הקרקפת נקייה ובלי עודפי שומן או תאי עור מתים. חשוב להשתמש בשמפו עדין המתאים לסוג השיער ולמצב הקרקפת שלכן. שטיפת יתר עם שמפו חזק עלולה להפשיט את הקרקפת מהשמנים הטבעיים שלה, מה שמוביל ליובש וגירוי ולהחמרה של תסמיני הקשקשים.

קשקשים בשיער נובעים מגנטיקה

לגנטיקה יש השפעה על הרגישות של אדם לקשקשים, אבל זהו אינו הגורם היחיד. גורמים חיצוניים שונים כמו בעיות עור, זיהומים פטרייתיים ובחירות אורח החיים תורמים באופן ניכר להתפתחות קשקשים. גנטיקה עשויה להשפיע על הסיכוי של אדם לפתח מחלות עור מסוימות כגון סבוריאה דרמטיטיס, אשר יכולות לגרום לקשקשים.

קשקשים גורמים לנשירת שיער

הקשקשים עצמם אינם גורמים ישירות לנשירת שיער. עם זאת, הגירוד והגירוי הבאים עם קשקשים עלולים לפגוע בזקיקי השיער, מה שמוביל לנשירת שיער זמנית. נוסף על כך, מחלות עור חמורות מסוימות הקשורות לקשקשים, כמו סבוריאה דרמטיטיס, עלולות לתרום להידלדלות ולאובדן שיער.

גירוד הקרקפת עלול לגרום לנזק פיזי לזקיקי השיער, מה שמוביל לשבירה ולנשירת שיער. במקרים חמורים, זה יכול לגרום לדילול זמני של השיער. עם זאת, ברגע שמטפלים בסיבה הבסיסית לקשקשים ומצב הקרקפת משתפר, צמיחת השיער בדרך כלל מתחדשת. חשוב להימנע מפגיעה בקרקפת בגלל גירוד ולמצוא טיפול מתאים כדי למזער את הסיכון לנשירת שיער.

תזונה לקויה עלולה לגרום לנשירת שיער

תזונה לקויה אומנם יכולה להשפיע על בריאות השיער הכללית, אבל היא אינה גורם ישיר לקשקשים. עם זאת, תזונה מאוזנת עשירה בוויטמינים ומינרלים חיוניים יכולה לתמוך בבריאות העור והשיער, להפחית תסמיני קשקשים ולמנוע בעיות שיער נלוות. תזונה שחסרים בה אבות מזון חיוניים כמו אבץ, ויטמינים מקבוצת B וחומצות שומן אומגה-3 עלולה לפגוע בבריאות העור, כולל זו של הקרקפת. הקפדה על תזונה מאוזנת הכוללת את אבות המזון האלו יכולה לעזור לשמור על קרקפת בריאה ולהפחית את הסבירות לקשקשים. כמובן, לא לשכוח לשתות הרבה מים כדי לשמור על עור בריא ולמנוע יובש והתקלפות.

תספורת משפיעה על הימצאות הקשקשים

אורך השיער שלכן אינו משפיע ישירות על הנוכחות של קשקשים. עם זאת, שמירה על שיער נקי ומטופח יכולה לעזור להתמודד עם תסמיני קשקשים על ידי הפחתת הצטברות של פתיתים ושמנים על הקרקפת. חשוב לשמור על היגיינת קרקפת טובה ולהשתמש במוצרי טיפוח שיער מתאימים לטיפול בקשקשים. קיצור השיער באופן קבוע יכול לעזור למנוע קצוות מפוצלים ושבירה, ולקדם את בריאות השיער הכללית.

 

מניעת קשקשים: כיצד לשמור על קרקפת בריאה ונקייה?

מניעת קשקשים דורשת שגרת טיפוח שיער עקבית וכמה שינויים באורח החיים שיקדמו את בריאות הקרקפת. הינה כמה טיפים לשמירה על הקרקפת שלכן בריאה ונטולת קשקשים:

  • חפיפה רגילה – השתמשו בשמפו עדין כדי לחפוף את השיער באופן קבוע, תוך שמירה על הקרקפת נקייה ובלי עודפי שומן ותאי עור מתים
  • תזונה מאוזנת – יש לצרוך תזונה עשירה בוויטמינים ומינרלים, כגון ויטמין B, אבץ וחומצות שומן אומגה 3, לתמיכה בבריאות העור והשיער
  • ניהול מתח – מדיטציה, פעילות גופנית והרפיה יכולות להפחית את השפעת הלחץ על הקרקפת שלכן ועל בריאות השיער
  • הימנעו ממוצרי שיער אגרסיביים – בחרו מוצרי טיפוח שיער עדינים לקרקפת שאין בהם כימיקלים קשים העלולים לגרום לגירוי
  • שמרו על סביבה בריאה לקרקפת – השתמשו במכשיר אדים באקלים יבש כדי למנוע מהקרקפת להפוך ליבשה מדי

 

לסיכום

קשקשים הם מצב נפוץ שאפשר לטפל בו. חשוב להכיר את הגורמים והתסמינים של קשקשים כדי שתדעו לנקוט אמצעים יעילים כדי להפחית ולמנוע אותם. שגרת טיפוח שיער עקבית ושימוש בשיטות טיפול מתאימות יעזרו לכן לשמור על קרקפת בריאה ונקייה.