כל המידע על מבנה העור שלנו

העור האנושי הוא איבר חשוב, המשמש כקו ההגנה הראשון שלנו מפני העולם שבחוץ. העור הוא גם מערכת דינמית שיש לה תפקידים רבים, מהגנה מפני זיהומים ועד ויסות טמפרטורת הגוף. כדי לטפל בעור כמו שצריך חשוב לדעת איך הוא בנוי, ולכן במאמר שלפניכן נדבר על המאפיינים הכלליים של העור, על השכבות השונות שלו וכיצד המבנה שלו קשור לתופעות רפואיות שונות ולסוגי עור שונים.

קצת על העור שלנו

העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף, וגודלו הממוצע אצל מבוגרים מגיע לכ-20 מטרים רבועים. הוא שוקל בדרך כלל כ-15% ממשקל הגוף הכולל, ויש לו תפקיד חשוב בהגנה על המערכות והאיברים הפנימיים שלנו. העור מורכב מכמה שכבות, שלכל אחת מהן יש תפקידים ומאפיינים ייחודיים. שמירה על עור בריא כוללת היגיינה וניקיון, הגנה מפני גורמים מזיקים כמו קרני השמש ושמירה על לחות.

תפקידי העור

העור הוא שכבת ההגנה של הגוף, מווסת טמפרטורה והוא גם איבר חישה. יש לו כמה תפקידים החשובים לבריאות הכללית שלנו:

  • הגנה – העור הוא מחסום המונע מזיהומים ומחיידקים לחדור לגוף שלנו. השכבה החיצונית ביותר היא קשיחה וגמישה, ומונעת מגורמים מזיקים להיכנס לגוף. כמו כן, העור מייצר סבום, חומר שומני היוצר סביבה חומצית מעט שאינה מאפשרת לחיידקים ולפטריות להתרבות עליו
  • ויסות – העור מסייע לווסת את טמפרטורת הגוף באמצעות ייצור זיעה והזרמת דם ממקום למקום. כאשר הגוף חם, בלוטות הזיעה מייצרות זיעה, אשר מתאדה ומקררת את הגוף. כלי הדם בעור יכולים גם להתרחב או להתכווץ כדי לשחרר חום או לשמור עליו, תוך שמירה על טמפרטורה פנימית יציבה
  • חישה – העור מכיל קצות עצבים המאפשרים לנו לחוש מגע, טמפרטורה וכאב. קולטני החישה האלה מאפשרים לנו לתקשר עם הסביבה שלנו, להגיב לגירויים מסוכנים ולבצע משימות עדינות. הצפיפות של קולטנים אלו משתנה בחלקים שונים של העור
  • הפרשה – דרך הזיעה העור מפריש פסולת מהגוף. זיעה מכילה מים, מלחים ופסולת מטבולית, מה המנקה את הגוף מרעלים. התפקיד הזה חיוני לשמירה על איזון אלקטרוליטים וחומרים אחרים בגוף
  • סינתזה – העור יוצר ויטמין D כאשר הוא נחשף לאור השמש. ויטמין D חיוני לבריאות העצם, שכן הוא מסייע לגוף לספוג סידן. בלי חשיפה מספקת לאור השמש או צריכה של ויטמין D, אנשים עלולים לפתח חוסרים המובילים לבעיות בעצמות

מבנה העור: מקלפים שכבה אחר שכבה

העור מורכב משלוש שכבות עיקריות: אפידרמיס, דרמיס והיפודרמיס. כל שכבה בנויה אחרת ויש לה תפקידים משלה. בואו נצלול לתוך האפידרמיס והשכבות השונות שלו:

שכבת האפידרמיס

האפידרמיס הוא השכבה החיצונית ביותר של העור. זוהי שכבה עמידה למים היוצר את גוון העור שלנו ומשמשת מחסום המונע מזיהומים וחיידקים לחדור לגוף. האפידרמיס מורכב מכמה תת-שכבות, שלכל אחת מהן יש תפקיד חשוב בתפקוד הכללי של העור.

השכבה הבזלית (תאי הבסיס)

השכבה הבזלית, הידועה גם בשם תאי הבסיס, היא החלק העמוק ביותר של האפידרמיס. היא מכילה תאי בסיס המתחלקים כל הזמן כדי לייצר תאים חדשים. תאים אלו נעים למעלה דרך שכבות האפידרמיס, ובסופו של דבר מגיעים לפני השטח, שם הם נושרים. שכבה זו מכילה גם מלנוציטים המייצרים מלנין, הפיגמנט המעניק לעור את צבעו ומגן עליו מפני קרינת אולטרה-סגול.

השכבה הספינלית

מעל השכבה הבזלית נמצאת השכבה הספינלית (או השכבה הקוצנית), שיש לה מראה קוצני תחת מיקרוסקופ. התאים בשכבה זו, המכונים קרטינוציטים, מתחילים לייצר קרטין. שכבה זו מכילה גם תאי לנגרהנס, שיש להם תפקיד בתגובה החיסונית של הגוף.

השכבה הגרנולרית

השכבה הגרנולרית (או השכבה הגרגירית) היא המקום שבו קרטינוציטים מתחילים להשתטח. שכבה זו מכילה תאים עשירים בשומנים, המסייעים ליצור מחסום עמיד למים המונע איבוד מים מהגוף.

השכבה הקרנית

השכבה החיצונית ביותר של האפידרמיס היא השכבה הקרנית. היא מורכבת מקרטינוציטים מתים המונחים זה על זה כמו רעפים, והם נושרים ומוחלפים כל הזמן. שכבה זו היא המחסום העיקרי של הגוף מפני נזקים סביבתיים, פתוגנים והתייבשות.

הקשר בין מבנה העור לתופעות רפואיות בעור שלנו

מבנה העור קשור קשר הדוק למצבים ותופעות רפואיות שונות. הבנת קשרים אלה יכולה לסייע באבחון וטיפול בבעיות הקשורות לעור.

ההשפעה של כוויה על מבנה העור

כוויות עלולות לפגוע באופן ניכר במבנה העור. כוויה מדרגה ראשונה משפיעה רק על האפידרמיס, וגורמת לאדמומיות ולכאב. כוויות מדרגה שנייה מתפשטות לתוך הדרמיס, מה שמוביל לשלפוחיות ולכאבים חמורים יותר. כוויות מדרגה שלישית חודרות דרך הדרמיס ומשפיעות על רקמות עמוקות יותר, ובעקבות כך נוצר מראה של עור לבן או חרוך ועלול להיגרם גם נזק עצבי.

פצעים וחטטים

פצעים וחטטים משפיעים על מבנה העור על ידי גרימת נזק לכלי הדם ולכל שכבות העור. הגוף מגיב על ידי התחלת תהליך ריפוי הכולל יצירת צלקות ודלקות. חטטים עלולים לפגוע בזקיקי השיער בפנים וליצור תסמינים של אקנה וצלקות.

סימני מתיחה ומבנה העור שלנו

סימני מתיחה מתרחשים כאשר העור נמתח במהירות, מה שגורם לקרעים בדרמיס. סימנים אלו הם אדומים או סגולים בהתחלה, ובסופו של דבר דוהים לצבע בהיר יותר. קריעת הדרמיס משבשת את המבנה והארגון התקין של סיבי הקולגן והאלסטין, מה שמוביל להיווצרות של רקמת צלקת בתוך העור.

שינוי במבנה העור עקב הזדקנות

העור עובר שינויים מבניים שונים במהלך החיים. האפידרמיס מתדלדל וכמות המלנוציטים בו פוחתת, מה שהופך את העור לרגיש יותר לנזק. הדרמיס מאבד קולגן ואלסטין, מה שמוביל ליצירה של קמטים ולירידה ברמת הגמישות. גם היכולת של העור לשמור על לחות נחלשת, ובעקבות כך נוצר יובש.

ומה הקשר בין מבנה העור לסוג העור?

מבנה העור יכול להשפיע על סוג העור של האדם – יבש, שומני או מעורב. לדוגמה, אנשים שיש להם שכבת אפידרמיס דקה יחסית הם בדרך כלל אנשים שיש להם עור יבש, ואם יש לעור נטייה לייצור עודף של סבום בגלל פעילות יתר של בלוטות החלב אז העור יהיה שומני. גם גודל נקבוביות העור והרכב שלו משפיעים על סוג העור שלכן.

מבנה עור הפנים

עור הפנים ייחודי במבנה ובתפקוד שלו בהשוואה לעור בחלקים אחרים של הגוף. הוא בדרך כלל דק ורגיש יותר, בייחוד סביב העיניים והשפתיים. בפנים יש ריכוז גבוה יותר של בלוטות חלב, מה שאומר שהפנים הם בדרך כלל אזור המתמודד יותר עם שמנוניות ואקנה. כמו כן, עור הפנים חשוף לגורמים סביבתיים כמו אור שמש וזיהום אוויר בתדירות גבוהה יותר, מה שדורש טיפול ספציפי ואמצעי הגנה נוספים.

שכבת האפידרמיס בעור דקה יותר מבמקומות אחרים בגוף, ובפרט גם השכבה הקרנית, ואלו הופכות את עור הפנים לרגיש יותר לנזק ולגירוי. הצפיפות הגבוהה של קולטני החישה גם הופכת את הפנים לרגישות יותר למגע ולשינויי טמפרטורה. גם החשיפה התכופה לגורמי נזק סביבתיים כמו קרני שמש מזיקות, רוח וזיהום אוויר מחייבת אמצעי הגנה נוספים, כגון שימוש בקרם הגנה ונוגדי חמצון במוצרי טיפוח העור.

לסיכום

העור הוא איבר מורכב בעל שכבות מרובות, שלכל אחת מהן יש תפקידים שונים וחיוניים. מהגנה מפני נזקים סביבתיים ועד ויסות טמפרטורת הגוף, העור הוא חלק בלתי נפרד מהבריאות הכללית שלנו. כדי לדעת איך לטפל בעור שלכן כמו שצריך אתן צריכות להכיר את המבנה שלו ואת התנאים השונים היכולים להשפיע עליו, ולסגל לעצמכן שגרת היגיינה וטיפוח המתאימה למבנה העור שלכן ולסוג שלו.